losgooien met een jong paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LastDream

losgooien met een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 21:13

hoi

momenteel verzorg ik een 2 jarige merrie, nu ben ik bezig met het leren van voetjes geven enz. want dat moet ze eigelijk nog allemaal leren
nu zei iemand van stal dat je haar wel kan losgooien. een beetje de commado's leren enz. dus een beetje longeren zonder longe. want ze is wel 2 natuurlijk
dus ik had haar losgegooid in de buitenbak. begint ze helemaal te rennen enz. het zal ook wel komen omdat naast de bak een wei staat met 3 jonge hengsten veulens
maar hoe kan ik het oplossen dat ze een beetje gaat ontspanne. want ik vind het zelf niet veranwoordelijk op daar in de bak te gaan staan
:) dus zou heel graag tips willen hebben hoe ik het anders zal kunnne doen

Narita

Re: losgooien met een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:14

Gewoon eerst lekker wandelen, poetsen en knuffelen. Je hebt nog tijd genoeg en zodra ze jou wat beter kent en meer vertrouwd zal ze vanzelf wel gaan ontspannen, overal ;)

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 21:15

daar ben ik ook meebezig. veel poetsen wandelen enz :) en het gaat ook steeds beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:15

Hoeveel uur staat ze op een dag los? Op de wei of in de paddock ofzo?

Want als ze 23 uur op d'r stal staat en ze heeft dan ruimte.. dan is het logisch dat ze gaat rennen.. Da's normaal hoor.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:17

opfok?

Staat ze met soortgenootjes? Komt ze op de weide, hoe lang staat ze binnen?

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 21:17

ze gaat in de morgen naar de wei en daar gaat ze in de middag weer naar stal

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 21:17

ze staat met haar moeder, en nog een jonge merrie van 3

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:18

Kan ze niet heel de dag buiten?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:18

En ze heeft nog nooit alleen in een grote ruimte gestaan?

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 21:19

nee niet dat ik weet

:)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:19

Anders met moeder of die 3jarige samen in de bak zetten? Maar ik zou naast poetsen-wandelen nog niks met haar doen! Lekker paard laten zijn :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:20

larissa288 schreef:
ze gaat in de morgen naar de wei en daar gaat ze in de middag weer naar stal

En dan staats ze 's nachts zeker ook op stal, vindt ik te weinig, zeker voor een 2 jarige..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:20

Dan zou ik er eerst voor zorgen dat je het een en ander weet alvorens je ermee gaat "grondwerken".

En wat zegt de eigenaar van het paard er trouwens van? Wat doet hij/zij met het paard?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:21

En als ze nog nooit helemaal alleen geeft gestaan wellicht handig als je de ruimte een beetje afbakent. Of verder met de 2 andere in de grote ruimte zetten. Worden ze ook wat zekerder van. Maar persoonlijk ( ja daar is ze weer) hup niet aan knoeien, lekker puppy laten zijn.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 21:21

_coquette_ schreef:
Anders met moeder of die 3jarige samen in de bak zetten? Maar ik zou naast poetsen-wandelen nog niks met haar doen! Lekker paard laten zijn :)

ja dat snap ik. ik ben nu best wel vaak omdat ik vakantie hebt. maar met school kom ik maar 1 keer per week

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:22

larissa288 schreef:
_coquette_ schreef:

ja dat snap ik. ik ben nu best wel vaak omdat ik vakantie hebt. maar met school kom ik maar 1 keer per week

Maar je kan haar best elke dag poetsen nu het vakantie is, maar verder lekker laten niksen! Kan je de moeder niet longeren?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:24

Ok dus omdat jij nu vakantie hebt, moet zij tijdelijk even afstand doen van haar "ik ben nog maar klein en onschuldig" leventje. Die vlieger gaat niet op, niet doen. Spelen doe je met grote volwassen paarden, puppies blijven pup tot ze 3 zijn en liefst nog langer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:30

larissa288 schreef:
hoi

momenteel verzorg ik een 2 jarige merrie, nu ben ik bezig met het leren van voetjes geven enz. want dat moet ze eigelijk nog allemaal leren
nu zei iemand van stal dat je haar wel kan losgooien. een beetje de commado's leren enz. dus een beetje longeren zonder longe. want ze is wel 2 natuurlijk
dus ik had haar losgegooid in de buitenbak. begint ze helemaal te rennen enz. het zal ook wel komen omdat naast de bak een wei staat met 3 jonge hengsten veulens
maar hoe kan ik het oplossen dat ze een beetje gaat ontspanne. want ik vind het zelf niet veranwoordelijk op daar in de bak te gaan staan

ik zet de jonge paarden ook in de bak bij ons,en die kunnen ook flink gek lopen doen.
maar die doen dat omdat ze het leuk vinden, trekken een sprintje,gaan eens even rollen etc..
is niks mee om ze in de bak te zetten,is toch een omgeving waar ze later ook in gaan komen, misschien wel handig om ook eens het touw er aan te doen en gewoon wat rond te gaan wandelen zodat ze wel leren dat de bak er niet alleen maar is om gek in te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:51

_coquette_ schreef:

Ja, want als je nu ook maar iets met haar doet verandert ze in een konijn :')

TS, mijn 2,5 jarige staat ook overdag buiten en 's nachts op stal, ideaal. Elke avond komt ze er nog even uit, voor wat poetswerk of een wandeling of wat grondwerk, of om vast wat trail te oefenen voor de show die we binnenkort gaan starten. Ik vind het ideaal want zij leert zo heel veel, krijgt de tijd om alles te verwerken (want dat is zeker nodig op deze leeftijd) maar wordt niet zo belachelijk behandeld als de jonge paarden in de opfok die nog niks kunnen als ze straks drie zijn, uit de opfok worden gepakt, stal in gepleurd, zadel erop en rijden of longeren maar. Van een beetje (licht!) werk worden ze niet slechter.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:01

Los longeren is idd een goed idee maar daar zit wel wat voorbereidend werk aanvast. Zoals leren dat je op een mens moet letten, leren dat alleen in de bak niet eng is, leren dat alleen met een mens in de bak leuk is enzovoorts! De kortste klap is in de bak met dat paardje te gaan grondwerken bijv parelli. Daarnaast volgoefeningen gaan doen, netjes achter jou lopen, netjes achterwaarts op commando, netjes draven achter jou op commando. Daar ben je nog een fikse tijd zoet mee en dan kun je eens gaan los longeren, als je iemand hebt gevonden met ervaring die jou wil helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:41

Wat trouwens ook leuk is: een volwassen paard longeren (zonder touw) en je jonge paard erbij zetten. Doe ik ook af en toe en dat vinden de paarden erg gezellig en het jonge paard leert ook nog eens van.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:46

Ik neem ook de enter en twenter mee de rijbak in... soms zet ik een "parcours"uit... rondje om de ballen, cavaletti, verschillende figuren rijden en de puppy kiezen zelf uit welke oefening ze "mee doen"geheel vrijwillig maar ze vinden het geweldig leuk...
In de roundpen is ook een optie, beide los en dan tempo wisselingen op je stem of keren op je stem..een prima oefening waar je een basis mee legt..

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 14:00

ellepel schreef:
larissa288 schreef:
hoi

ik zet de jonge paarden ook in de bak bij ons,en die kunnen ook flink gek lopen doen.
maar die doen dat omdat ze het leuk vinden, trekken een sprintje,gaan eens even rollen etc..
is niks mee om ze in de bak te zetten,is toch een omgeving waar ze later ook in gaan komen, misschien wel handig om ook eens het touw er aan te doen en gewoon wat rond te gaan wandelen zodat ze wel leren dat de bak er niet alleen maar is om gek in te doen

dat is wel een goed idee. lekker laten wennen aan de bak :)

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 14:02

Ffortuna schreef:
_coquette_ schreef:

Ja, want als je nu ook maar iets met haar doet verandert ze in een konijn :')

TS, mijn 2,5 jarige staat ook overdag buiten en 's nachts op stal, ideaal. Elke avond komt ze er nog even uit, voor wat poetswerk of een wandeling of wat grondwerk, of om vast wat trail te oefenen voor de show die we binnenkort gaan starten. Ik vind het ideaal want zij leert zo heel veel, krijgt de tijd om alles te verwerken (want dat is zeker nodig op deze leeftijd) maar wordt niet zo belachelijk behandeld als de jonge paarden in de opfok die nog niks kunnen als ze straks drie zijn, uit de opfok worden gepakt, stal in gepleurd, zadel erop en rijden of longeren maar. Van een beetje (licht!) werk worden ze niet slechter.

ja. ze is voor de koop. en heeft goede papieren voor de sport. het kan echt geen kwaad om licht werk te doen. laat haar maar wennen aan de deken. wat is een zadel? water, en in de bak dingen doen. goed aan de hand mee lopen. balkjes kijken en pionnen. ze worden er echt neit slechter van. :) inrijden gebeurd pas als ze 3 4 jaar is :)

roroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:43

(In de morgen naar de wei en in middag weer op stal?! Voor elk paard te karig, zeker voor een 2jarige. )
Heel goed dat je lekker in de weer gaat! 2jarige is oud genoeg om aan dingen te laten wennen. Poetsen, dekens, voetjes, aanraken op lichaam, wennen aan vreemde dingen etc. Leef je uit zou ik zeggen zolang het veilig is en niet te lang duurt vanwege de jonge leeftijd en aandacht spanne die zulke jonge dieren hebben.