"Mensenpaard"? Paard sociaal naar andere paarden maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saartje88

"Mensenpaard"? Paard sociaal naar andere paarden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 02:30

Sinds mei dit jaar heb ik een ontzettend leuk paard , toen ik haar zag was ik gelijk verkocht. Na een wat lastige start waren wij al snel een team , toen ik haar kocht kwam ze uit Polen en ze zijn vele paardenmarkten met haar afgegaan .
Zadelmak maken e.d. heb ik zelf gedaan en dit ging echt te gemakkelijk , sindsdien hebben wij al vele kilometers afgelegd en nog nooit heeft ze gek gedaan o.i.d.
Eigenlijk is onze band moeilijk te beschrijven , te mooi gewoon.

Nu to the point : Wij zijn zoooo close , echt alles vind ze prima en we voelen elkaar perfect aan. Anderen zijn nog weleens verbaasd over hoe lief ze is en hoe close wij zijn . Maar.....met andere paarden is ze helemaal niet zo sociaal , ze is vrij onderdanig en zoekt uit zichzelf geen contact met andere paarden , het is niet dat ze onderdanig is in de zin van onzeker maar andere paarden lijken haar gewoonweg koud . Ook wanneer andere paarden contact zoeken lijkt het haar niks te interesseren.
Vaak is het zo dat als ik haar in de wei zet dat ik haar echt naar de andere paarden moet sturen omdat ze liever bij mij blijft.

Eigenlijk heb ik 2 vragen:

De band die wij hebben , hoe zit dat bij andere bokkers?
Hoe komt het dat ze geen interesse heeft voor soortgenoten en hoe zorg ik ervoor dat ze zich meer als een paard gedraagt?

alvast bedankt!

leoenpat

Re: "Mensenpaard"? Paard sociaal naar andere paarden maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 02:50

Wat een interssant gegeven. Wat doet ze als jij een paar dagen niet komt, zoekt ze dan ook geen toenadering bij de kudde. Hoe is haar achtergrond, is ze opgegroeid in kuddeverband of stond ze alleen.

Prachtig hoe de band is die je hebt met haar, dat je elkaar zo feiloos aanvoelt is natuurlijk heel fijn.. maar voor haar wel prettiger als ze iets meer paardengedrag zou vertonen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:25

Mijn oudste merrie is ook een eenzaat.
toen ik haar begon te rijden had ze enorme voernijd (tot een jaarling in een hoek gemept, en er vol beginnen inmeppen voor een plukje hooi (!!!).
ze is ook niet echt een mensenpaard echter, wij hebben een goede band, maar andere mensen moet ze eigenlijk niet zo heel veel van hebben.
ze is gewoon een eenzaat.
Sinds ik haar gekocht heb staat ze 24/7 buiten in een kudde op 6 hectare land, en kan ze zelf uitzoeken wat ze wil. Heel soms zie ik haar es (nu vooral bij haar dochter dat er sinds een twee weken bijstaat) bij de rest staan, maar meestal heb je de kudde, en zij ergens aan de buitenkant.
Vroeger was ze de dominante merrie, ik heb gemerkt dat ze die positie rustig afgegeven heeft.

Mijn kleine is ook een echt mensenpaard, kruipt het liefst in je jaszak, en heeft 2.5 jaar bij een ander pard gestaan (van 0.5-3j). Nu in de kudde gedeit ze goed, maar zodra er een mens komt is er er toch als de kippen bij.
Veel paarden tonen ander gedrag als ze effectief alleen zijn.

Zolang ze geen noemenswaardige problemen heeft in de kudde zou ik me geen zorgen maken, ze trekt haar plan wel ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:52

Wat grappig, ik dacht altijd dat die van mij de enige zou zijn. Die heeft namelijk precies hetzelfde. Altijd in een kudde gestaan, of met anderen. Toch kwam hij als veulen al de kudde uit om bij mij te komen prutsen en slapen. Toen zijn mams dood ging werd het alleen maar erger. Nu ook, als ik met hem wandel en we komen een paard tegen kijkt hij misschien even op. Maar zodra er mensen tegenkomen wil hij het liefst even een aai gaan halen. Als ik kom komt hij meteen aangestoven, laat de anderen in de steek enzo.
Heb het ook nog nooit eerder meegemaakt..