Raar gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yfenlon

Raar gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 19:00

Hoi iedereen,

Sinds iets meer dan een maand heb ik een hele leuke nieuwe verzorgpony bij mijn shetlander gekregen, Yfenni. Ze is een super lieve Welsh Cob van 16 jaar, en is een super braaf paardje. Ik rij nu nog in de wei met haar, maar wil na de winter naar buiten gaan. Volgens de eigenaresse moet dit geen probleem zijn. Een goede vriendin van mij gaat 1x per week mee naar Yfenni, en dat gaat ook al super. We verzinnen de leukste figuren, galloperen met losse handen enzovoort, en ze laat alles toe, had nog nooit gebokt. Tot een keer dat mijn vriendin erop zat, gewoon draven. Ik weet niet wat ze deed, maar Yfenni sprintte er vandoor en bokte erg gemeen, benen hoog en hoofd tussen haar voorbenen. Mijn vriendin viel er af. Niets aan de hand gelukkig, dus ze ging er weer gewoon op. Toen ze wilde aanspringen, ging het weer mis. Dezelfde bok, en een iets hardere val. Gelukkig niets aan de hand, ze ging er weer op, even rustig stappen tegen de schrik. Het gekke is dat Yfenni steeds wel een raar sprongetje maakte als ik aansprong, maar niet bokken ofzo. Toen het mijn beurt was, heb ik haar zó strak gehouden dat ze geen kant uit kon, maar merkte wel dat ze erg vurig was. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Ik heb zelf al samen met de eigenaresse een lijstje gemaakt wat er aan de hand zou kunnen zijn, maar kunnen jullie toch nog tips geven?

- Het zadel lag misschien niet goed
- Sinds een korte tijd staat Yfenni alleen, en mist ze het samenzijn.
- Ze schrok, van niets?
- Het paard in de wei naast haar is een hengst en ze was hengstig
- Mijn vriendin legde haar been net iets te hard aan

Bedankt!

Groetjes Anne

Naomiponne

Re: Raar gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:04

Ik reed een haflinger die ook altijd een raar 'hupsje' maakte met aandrijven/aanspringen in de galop. Elke keer als ik m'n been net iets te hard aanlegde bokte ze. Misschien toch dan het aanleggen?

En dat van die hengst, en dat ze hengstig is kan natuurlijk ook, wanneer een merrie hengstig is reageren ze vaak anders.

Onbekendx

Re: Raar gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:06

ik denk dat ze een beetje chagrijnig is omdat ze hengstig is.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:16

last van der rug, kan uitproberen zijn, misschien toch dat het weer frisser word dus de pony ook, misschien was je vriendin erg gespannen en voelde de pony zich daar niet fijn bij, indd hengstigheid kan ook een grote rol spelen dan zijn sommige merrie heel gevoelig op het lijf.