Dominante/bezitterige merrie geeft problemen met rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Dominante/bezitterige merrie geeft problemen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 08:54

Ik heb twee paarden, Tivara en Tequila. Tivara heb ik ruim 7 jaar en is altijd heel dominant geweest. Dit heeft eigenlijk nooit echt voor problemen gezorgd, behalve dat ze de baas was in de wei. Nu staat ze samen met Tequila 24/7 buiten. Ze zijn dus altijd samen. Tivara heeft wat verlatingsangst, dus zal nooit alleen achterblijven. Ik kan wel met Tivara alleen weg, maar dat komt maar zelden voor en is nooit langer dan een paar uur.

Op de wei/paddock is er geen probleem, Tivara is de baas en dat is ook gewoon goed. Maar als ik wil gaan buitenrijden wordt Tivara heel 'bezitterig', zolang we samen rijden is er niks aan de hand, maar als we een ander paard onderweg tegen komen moet ze duidelijk laten zien dat Tequila van haar is (mijn interpretatie natuurlijk). Dan doet ze lelijk en hupst ze een beetje. Zodra het andere paard voorbij is, is er niks meer aan de hand. Dat is dus opzich niet zo erg.
Afgelopen weekend ben ik met 2 andere paarden (en Tivara en Tequila) naar buiten geweest, en dat is een groter probleem. Zolang Tivara bij Tequila kan blijven lopen en de rest op een afstandje blijft is er niks aan de hand. Maar zodra een ander paard bij Tequila in de buurt lijkt te komen, of erger nog, tussen Tivara en Tequila lijkt te komen begint het probleem. Tivara loopt met haar oren plat in haar nek, wordt een beetje springerig en als ik niet op let denk ik dat ze het andere paard probeert aan te vallen.

Er is (nog) niks gebeurd, maar het is gewoon heel lastig dat iedereen alleen maar op moet letten of ze wel op de juiste plaats rijden en niet te dicht bij Tivara en Tequila in de buurt komen. Dan gaat toch het 'lekker ontspannen rijden' gevoel er een beetje vanaf, en dat vind ik jammer.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of weten wat ik hieraan kan doen?

Tova

Re: Dominante/bezitterige merrie geeft problemen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:07

Ik dacht even dat je het over mijn merrie had, Mijn merrie is net zo dominant.
Ik ben ook benieuwd wat ik hier aan kan doen, dus even een stipje.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:32

In de kudde bij wilde paarden mogen vreemde paarden niet zomaar binnenkomen. De alfa zet de binnendringers dan op hun plaats. Pas als de alfa ze toelaat mogen ze binnenkomen. Volgens mij beziet je paard je wel als baas waarnaar geluisterd moet worden, maar niet als leider die nieuwe leden mag toelaten. Als je echt volledig als leider wordt gezien, zal een ander paard normaal het paard dat jij toelaat ook toelaten. Volgens mij is dat het probleem.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 23:27

Vertoont je paard Tivara dit dominante gedrag ook als je haar alleen meeneemt? In elk geval mag je dit gedrag corrigeren. Zij is op dat moment namelijk meer bezig met andere paarden dan met jou. Je kunt haar aandacht vragen door haar extra aan het werk te zetten. Drijf haar maar voorwaarts als zij zit te dreigen naar een ander paard. Mijn paard kan dit ook doen bij nieuwe paardjes in de bak (die zijn ook vaak bang voor haar). Ik roep dan 'Eh!' zodat ze weer goed luistert naar mij. Overigens doet mijn paard het minder sinds ze de laatste tijd regelmatig nieuwe paarden tegenkomt. Het lijkt wel alsof ze er meer aan went. Succes!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 08:13

Als ik alleen met haar op stap ben is het eigenlijk geen probleem. Dan heeft ze dat beschermende naar Tequila toe niet, dus is er voor haar ook geen reden om zo lelijk te doen.

Ik corrigeer haar ook echt wel als ze dat doet, maar ik wil een ontspannen buitenritje kunnen maken zonder dat ik de hele tijd op moet letten of dat de paarden wel allemaal op hun 'eigen' plaats lopen. Voorwaarts drijven doe ik ook echt, maar als zolang er een ander paard bij Tequila probeert te komen kan ik niet lekker rijden.

@jensvl; maar hoe moet ik dat dan oplossen? En als je nu grondwerk roept, wat doe ik dan verkeerd, want met grondwerken hoef ik maar te kijken en ze doet al wat ik wil.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:40

Ik ga er eens goed over nadenken wat daar aan gedaan kkan worden en zal na het weekend terug iets posten. Want dit is denk ik nog 1 van de moeilijkste problemen die ik gehoord heb. Geloof me vrij dat heel veel agressieve of dominante paarden of paaarden die heel slecht op hulpen reageren, dat die situaties makkelijker en sneller zijn op te lossen dan deze. Anderzijds moet ik toegeven dat dit de eerste keer is dat ik hiervoor iets ga proberen te bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:03

Ervaring ... goh ... Ik heb zelf ook een heel dominante pony (ruin) waar ik regelmatig "problemen" mee heb mbt andere paarden. Vroeger, toen hij nog z'n eigen kudde merries had was dit nog een stuk erger, als je dan ging rijden met hem en de merries (of 1 merrie) en daar reed nog een andere ruin (of zelfs hengst) mee dan had je je handen vol van begin tot het einde .. O wee als die ruin/hengst nog maar dacht om in de buurt van die merries te gaan lopen ...

Nu heb ik hem van stal verhuist en staat hij samen met mijn ander ruintje, het gedrag is een stuk minder maar is er nog wel. Hij is de baas over mijn andere ruin, ik over hem, en dus kan ik soms voorkomen dat hij de ruin wegjaagd om zelf aandacht te krijgen, soms ook niet (maar dan geef ik hem die aandacht ook niet). Nu is het met rijden zo dat hij bepaald welke paarden hij leuk vindt en welke niet, sommige mogen bij wijze van spreken in z'n kont rijden, anderen mogen nog niet eens op 2 meter afstand lopen .. Of nog leuker: het eerste stuk van de rit mag alles en dan is hij het ineens beu :+ Het uithalen kan ik meestal voorkomen door hem vooruit te rijden en aan de mensen te zeggen dat ze beter afstand kunnen houden omdat hij het niet meer leuk vindt .. Als dit echt niet gaat zoals laatst dan ga ik gewoon achteraan rijden. Waar ik meer problemen mee heb is het bijten :+ Een paard wat langs hem loopt kan zo uit het niets ineens een knauw krijgen, en daar ben ik meestal niet op voorzien :=

Zit zelf nog te denken hoe ik dit kan oplossen, maar ik heb het idee dat dit toch een stuk gebrek aan leiderschap is van mijn kant uit. Dit merk ik ook in de weide, vaak heb ik het voor het zeggen, maar niet 100% van de tijd, en ik denk dat dit vooral in het rijden tot uiting komt omdat ik zelf liever op de grond sta dan dat ik erop zit, op de grond gaat alles beter :Y) :)) Ik ben nu met Parelli bezig en hoop via die weg stapje voor stapje dat soort problemen ook op te lossen .. ik denk als ik echt 100% het voor het zeggen heb, elk moment, elke seconde, dat de problemen ook 'vanzelf' verdwijnen .. dat een "uh" of "niet doen" genoeg is om hem er van te weerhouden. Maar of dat zo is kan ik je pas over een tijdje vertellen :Y)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 06:27

Als je 100% leider bent, zal het paard het normaal niet meer doen. Maar dat is niet makkelijk en kost veel tijd. Ik heb er eens over nagedacht, maar ben nog niet tot een besluit gekomen, buiten dan dat het volgens mij een dominant paard is en dat je de agressieve dominantie ten allen tijde moet corrigeren. Ik weet niet of je nog paarden hebt, maar als dat het geval is, moet je gewoon het paard aan de hand nemen en naar de paarden toegaan. Meestal zal een dominant paard ook door de draad agressieve dingen gaan doen naar het ander paard. Dan is het jou taak om te corrigeren. Als dat aan de hand lukt, en hij doet het niet meer, zodat je ook niet meer moet corrigeren, kan je dat vanop de rug gaan doen. Wss zal het paard het dan al minder doen, maar je doet gewoon hetzelfde als op de grond. Corrigeren als hij agressief wordt. Na verloop van tijd en oefening zal hij begrijpen dat aanvallen ontoelaatbaar is zolang jij er bij bent. En dan is het probleem opgelost. Ik zou het echter niet bestraffen als hij enkel de oren naar achteren legt als waarschuwing. Enkel de daad bestraffen. Hij mag gerust laten merken dat hij het er niet mee eens is. En het zou goed zijn daar ook af en toe rekening mee te houden. Maar normaal gezien zou bijten of zo wel moeten verdwijnen.
Het is belangrijk dat dit opgelost geraakt, want vanop de rug van een paard een gevecht meemaken kan pijnlijk of zelfs heel gevaarlijk zijn. Heb je nog vragen, vraag maar raak dan. Dit is iets dat ik voorlopig in gedachten heb. Als ik een betere manier vind, zal ik het hier posten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:54

Net mijn merrie maar die gaf zelfs een trap als je niet uit keek.
Nu doet ze het bijna niet meer en dat komt omdat ik het negeer en haar veel in contact breng met "vreemde" paarden.
Duurt wel even hoor.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:45

Jou paard beschermt haar kudde. In het wild mogen andere paarden er ook niet zomaar bij. Jou paard is de baas over haar kudde, dus zij beslist wie er bij kan en wie niet. Als jij de baas wordt van de kudde, beslis jij wie er bij komt en wie niet. Zorg dus dat je boven haar gaat staan en de leider wordt. Zodra jij de leider bent, zal het gedrag ook ophouden omdat jij dan de baas bent over de 'kudde'.
Ik heb dit ook gehad met mijn merrie, die was heel dominant naar andere paarden, maar zodra ik erbij was wist ze dat ik de leider was en was ze ook veel minder dominant naar andere paarden. Wat ik heb gedaan om de 'leider' van haar te worden is vooral grondwerk. Als je paard je op de grond volgt, doet ze dat ook in het zadel en dus ook op buitenrit. Het gedrag kan nog wel iets blijven, maar het wordt zeker veel minder.
Succes!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:13

Ik had al gelijkaardig geantwoord. Ts zei dat grondwerk geen probleem was en goed werkte, en vroeg praktische concrete raad. Maar mss weet je een specifieke manier. Daar gaat ze meer bij gebaat zijn. (als je praktische raad hebt zou ik het ook graag weten, omdat jij hier kennelijk wel ervaring mee hebt en ik eigenlijk niet. Ik kan enkel informatie afleiden uit andere ervaringen en natuurlijk gedrag van paarden, dus als je concrete raad hebt, zeg het dan maar).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:00

Sjonge, gaan we weer; iemand denkt dat er dominantie in het spel is en gelijk moeten we weer gaan grondwerken, tuurlijk, werkt altijd, NOT!!!
Kuddegedrag? Bullsh*t!

Wat hier beschreven wordt, is angst/onzekerheid. Blijkaar is het paard bevestigd in het gedrag dat bluffen over je angst werkt en dat anderen er dan voor opzij gaan en je dus de indruk kunt maken dat je de baas bent. Maar baas zijn en leiding geven zijn twee totaal verschillende aspecten, waar het gros van de mensheid geen enkel beeld bij heeft!
Het punt is dat leiding geven in een kudde in de huidige NL paardenhouderij geen enkele waarde heeft. Groepen paarden worden door ons bij elkaar gemikt; daar hebben paarden geen invloed meer op; het gros van de mensheid heeft geen flauw benul van onderling gedrag en door de stommiteiten die daarbij begaan zijn, durft de meerderheid z'n paard niet eens meer bij andere paarden in de wei te zetten!
Daardoor onstaan er ook geen "natuurlijke" kuddes, met een leidende merrie en een verdedigende en beschermende hengst.

Voor Kiki: gooi je dominantiebeelden overboord en zoek uit waar je paard WEL zekerheden uit haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:04

Voor zover ik het begrijp gedraagt het paard zich alleen op die manier als het andere paard erbij is ... zodra dat andere paard niet meegaat is er ook geen probleem .. dus lijkt me toch ergens iets met dat andere paard te maken, en dus kuddegedrag .. Misschien niet zoals in de theorie-boekjes, maar toch een vorm van ..

Ik had gisteren, nadat ik heel fijn gewerkt had met beide pony's (grondwerk), ineens alles te zeggen in de weide. Was ook lang geleden, maar ik moest nog maar kijken en er gebeurde al wat .. en zelfs toen ik me omdraaide en wegging, wat meestal de cue is tot moeilijk gedrag van de ene kant uit (die jaagt graag op de andere, geen ramp, alleen niet altijd zo fijn) gebeurde er niks en deden ze elk hun eigen ding .. Kan allemaal toeval zijn, maar het is altijd toevallig als dit net gebeurd als het grondwerken ook goed gaat..

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 20:15

Hmm, interessant. Wat ik aan 'angst' zou kunnen bedenken is de verlatingsangst van Tivara. Als Tequila ook maar een klein stukje weg lijkt te gaan is Tivara al in paniek. Ze wordt dan heel onrustig (thuis al als ze Tequila in de wei even niet meer kan zien). Dus misschien dat haar angst erin zit dat Tequila weg gaat als er een ander paard tussen komt? Verder zou ik op dit moment zo niks kunnen bedenken.

Fijn dat het grondwerken goed ging Sabine! Heb jij specifieke oefeningen die je gebruikt om hieraan te werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:32

Neen, ik denk dat het een logisch gevolg is van een (onbewuste) verandering van mijn kant uit. Qua grondwerk ben ik met Parelli begonnen en ben nu nog met de 7 games bezig (met de ene kan ik alle 7, waarbij de ene al wat beter dan de andere, bij het andere paard ben ik nu met game 5 begonnen maar die is heel anders qua karakter en heeft meer tijd nodig voor alles ;) ). Ik merk wel verandering, niet alleen in de weide maar ook tijdens het werk en tussendoor .. De dominante is veel meer met mij bezig, houdt mij altijd in de gaten en ik kan hem zelfs los in de piste laten lopen, even wat anders doen waardoor hij grasjes gaat zoeken enzo en als ik dan een paar meter van hem af ga staan en naar hem kijk komt hij gewoon naar mij toe .. Nu al .. en dan ben ik nog maar met de basis bezig .. Zijn allemaal tekenen dat ik toch wel een leider (geworden) ben die ze graag volgen .. Zal iedereen vast z'n eigen mening over hebben maar ik merk toch wel verandering :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 22:04

_Kiki_ schreef:
Hmm, interessant. Wat ik aan 'angst' zou kunnen bedenken is de verlatingsangst van Tivara. Als Tequila ook maar een klein stukje weg lijkt te gaan is Tivara al in paniek. Ze wordt dan heel onrustig (thuis al als ze Tequila in de wei even niet meer kan zien). Dus misschien dat haar angst erin zit dat Tequila weg gaat als er een ander paard tussen komt? Verder zou ik op dit moment zo niks kunnen bedenken.

Wat jij beschrijft is slechts het uiterlijk vertoon van de angst. WAAROM is Tivara zo bang om alleen gelaten te worden? Waarom MOET Tequila in het gezichtveld blijven? Is dat ook echt dat alleen Tequila goed genoeg is? Wat heeft ervoor gezorgd dat Tequila deze "positie" verwierf bij Tivara? Waarom zou een ander paard die positie niet kunnen verwerven? Welke omstandigheden zijn noodzakelijk om zoiets te bewerkstelligen?

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 12:09

Dit Tivara dit ook als ze alleen met een andere pony op buitenrit is? Dus zonder Tequilla erbij, of raakt ze dan juist in paniek?
Mijn merrie deed dit namelijk ook, maar zonder haar weidemaatje was het minder, omdat ze dan geen kudde had om te beschermen. Ze was wel wat zenuwachtig, maar voor de rest viel het wel mee. Dat heb ik opgelost door eerst wat grondwerk te doen, daarna iemand mee te vragen met een paard dat ze niet kent en dan een rondje te wandelen waarbij mijn merrie aan de zijkant meeliep, en ik tussen haar en het andere paard (wel met veel afstand ertussen, en je moet ook zorgen dat je een rustig onderdanig paard mee hebt). Na een tijdje deed ze niks meer en kon ik er ook rustig op buitenrijden met een ander paard.
Daarna met haar vriendinnetje erbij, dat was eigenlijk zowat weer van voor af aan beginnen, maar omdat ze nu wist dat ik haar leider ben en ik bepaal waar ze loopt, ging het nu 2x zo snel en kon ik na een tijdje ook rustig buitenrijden met haar vriendinnetje en andere paarden.
Dit heeft wel een half jaar geduurd, en dan bijna 2x per week, maar nu heeft doet ze niks meer.