Wat te doen als paard schrikt terwijl het vast staat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Wat te doen als paard schrikt terwijl het vast staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 10:32

Even een vraag over iets waarvan ik niet weet of ik het goed heb gedaan.
Ik heb een bijrijdpaard, jonge merrie 5 jaar, voorheen heel kalm rustig type, de laatste tijd stukken heftiger.
Zoals ik al zei was dit paard tot een paar maanden geleden een heel rustig type dat niet snel onder de indruk was van dingen. De laatste maanden echter reageert ze veel heftiger op dingen en is haar schrikreactie ook heftiger.
Gisteren was ik haar aan het poetsen en zadelen dus ze stond vast. Opeens ging echt vlakbij (achter de heg) iemand aan de slag met zo''n zware motor (proberen te starten, veel herrie en knallen). Mijn paard schrikt zich dus helemaal een ongeluk en probeert weg te komen, te bokken, heel heftig allemaal. Mijn eerste reactie was haar los maken van de balk waar ze vast stond en haar zelf vasthouden zodat ik haar wat meer ruimte kon geven. Het paard kalmeerde pas toen de motor weg was gereden en daarna was ze nog even heel erg van streek. Ik heb haar even in haar stal gezet om te kalmeren, dat duurde ook nog even. Daarna gewoon gezadeld en gaan rijden in de binnenbak, dit ging gelukkig prima, blijkbaar was ze haar angst meteen weer kwijt.
Echter mijn vraag is....is het een goed idee om een paard wat zo heftig schrikt los te maken en zelf vast te houden...Ik vind het echt doodeng als ze schrikken en als ze vast staan omdat als ze niet weg kunnen komen, echt in paniek raken. Ik heb haar vast gehouden omdat ik niet wilde dat ze er vandoor zou gaan, dat had ze zeker gedaan als ik haar niet vast had gehad.
Zijn jullie het hier mee eens en zijn er misschien manieren om een paard te kalmeren wat zo van streek is? Ik vond het best gevaarlijk omdat er op stal kinderen lopen en andere paarden en ik wil niet dat ze zo ontzettend woest reageert op iets. Ze is een grote Fries dus niet makkelijk te controleren vanaf de grond. Dit heeft ze met buitenrijden ook wel eens gedaan de laatste tijd. Ook misschien iemand enig idee ook waarom ze opeens haar relaxte karakter kwijt is geraakt? Ik dacht dat het misschien de leeftijd is?

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:53

Ik heb een beetje hetzelfde gehad met mijn paard. Ik heb hem gekregen toen hij 3 was en hij was eigenlijk helemaal nergens bang voor, hij keek echt nergens naar. Ik heb hem vanaf het begin ook vanalles laten zien en ben meteen met hem op andere maneges gaan rijden en heb hem meegenomen op wedstrijd. Ik vond het gewoon belangrijk dat het niet zo'n zeikerd zou worden door hem overal voor te beschermen omdat hij "nog zo jong was". Hij is nu 4 en ik merk dat hij veel oplettender is als hij op onbekend terrein is of iets raars ziet, zoals bloembakken op bordjes langs de bak. Ik denk dus dat het bij mijn paard echt een fase is of dat het door de leeftojd komt. Hijbouwt nu veel meer spanning op op wedstrijd en schrikt van dingen waar hij eerder nooi van schrok. Misschien omdat ze steeds wijzer worden en meer hebben gezien? Ik kan het ook niet zo goed verklaren eigenlijk...

Ik zet hem ook altijd voor aan de stal vast (aan een ring) als ik hem opzadel en in het begin ging dit ook niet altijd goed. Hij kon ineens zomaar schrikken (meestal van een domme actie van zichzelf) en hij ging dan hangen. Hij heeft zeker een paar keer de ring uit het hout getrokken en een keer zelfs een hele plank. Veel mensen zeiden dat ik hem beter in de stal kon zadelen maar ik vind gewoon dat hij er aan moet wennen. Ik heb gewoon doorgezet en inmiddels staat hij altijd braaf voor zijn stal. Als hij schrok maakte ik hem ook los, net als jij, omdat het anders alleen maar erger wordt. Ik heb een paniekhaak aan mijn touw dus meestal kreeg ik hem makkelijk los. Ik hield hem dan wel op de plaats vast totdat hij gekalmeerd was anders leert hjj juist aan dat hij kan vluchten. Als hijbdan gekalmeerd was liep ik vaak even een rondje over ht terrein om de spanning af te laten vloeien ennals hij dan weer gekalmeerd was zette ik hem weer op dezelfde plek vast. Ik zou je paard wel weer even vastzetten op dezelfde plek want anders gaat ze misschien de link leggen tussen schrikken en op stal staan en zou het kunnen dat ze ht vaker gaat doen. Meta mijn paard is het allemaal goedgekomen en hij staat nu als een lammetje vastgebonden!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:19

Mijn paard kan ook ineens (om iets-in mijn ogen- onbenulligs) heel veel spanning opbouwen; dan wordt hij heel nerveus en onzeker en paniekerig. Hij heeft toen 1 keer een halster losgetrokken en liep recht de piste in. Sindsdien los ik toch liever als hij terug in zo'n waasmoment zit. Ik weet dat hij rustiger wordt als hij weet dat hij elk moment kan vluchten.
Mijn paard kan de ene dag onverstoord een slaapje doen terwijl er een trekker passeert, de andere dag snorkelt hij al om een blaadje. Heel veranderlijk dus. Het kan zijn dat je paard magnesium tekort komt, of bv. spierpijntjes heeft door het groeien (dan willen ze al eens alerter zijn).
Mijn paard is inmiddels 7 en het betert wel iets, maar ik heb het vermoeden dat het de komende jaren nog niet zal weggaan, gezien hij van iets dat hij al 100 keer heeft gezien net zo hard kan schrikken als van iets nieuws.

bethje31

Re: Wat te doen als paard schrikt terwijl het vast staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 11:53

Ben blij dat ik niet de enige ben! Het was ook wel een extreem dat er een motorfiets op paar meter afstand even lekker ging knallen met zijn uitlaat, maar zij was wel het enige paard wat zo "overdreven reageerde". Er stonden er meer vast en die reageerden bijna niet. Toch gek...heb ik nou zo''n gestoord paard?
Baal er wel van want het leuke aan haar was juist haar koele karakter....maar misschien is het een fase waar ze doorheen moet. Zij is ook meteen vanaf het begin (ze was 4 toen ze kwam) meegegaan met alles naar buiten, naar het strand, in het verkeer alles. Dat ging super...ben nu een jaar verder en dat zou ik nu dus niet zomaar meer doen....

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:35

Begin dit jaar is mijn jonkie in paniek onderuit gegaan. Doordat ze vast stond kon ze haar balans niet vinden om weer op te staan, met als gevolg dat ze keer na keer tegen de vlakte aan ging. Uiteindelijk bleef ze liggen & hebben we haar los kunnen maken + af kunnen zadelen. Hierbij heeft ze een scheur in de kaak opgelopen & in haar lijf natuurlijk veel last gehad. Sindsdien zet ik haar nooit meer aan 2 touwen vast & laat ik de clip bij de kaak (van het halster) los. Mocht ze dan ooit nog een keer zodanig reageren, dan heb ik liever dat ze los breekt dan dat ze zichzelf als het ware knock out slaat.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 14:52

Poeh doubtless wat een verhaal! Is precies mijn angst. Is wel allemaal goed gekomen met haar hoop ik? Gelukkig ging die van mij niet hangen maar op de plaats bokken en op en neer springen, ook niet zo fijn met zo''n grote knol. Ik zat ook al te denken ik kan haar natuurlijk gewoon neerzetten maar in feite los zetten, dus gewoon touw rond de paal maar niet met een knoop. Ze is gewend om te blijven staan en normaal loopt ze niet weg, als ze dan een keer schrikt kan ze niet gaan hangen..Het paard weet niet het verschil tussen een knoop of geen knoop.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:47

Zij ging ook niet hangen, is uitgegleden... Is allemaal goed gekomen, gelukkig! Maar voor hetzelfde geld breken ze een been.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:08

Ik doe het net als jij Bethje. Ik wikkel het touw een keer rondom de paal maar maak het niet vast met een knoop.
Mijn paard is laatst ook geschrokken toen ze vaststond aan het hek, ik was haar aan het poetsen. Ze trok en trok, ik was bang dat ze het hele hek eruit zou trekken. Gelukkig sprong het halster los!
Ik poets haar ook altijd aan een binnenkant, bv van de bak of wei, voor het geval ze zich los weet te trekken...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:05

eigenlijk ben ik benieuwd of iemand nog tips heeft?!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:11

sowieso een belangrijke tip: noooit vastzetten aan een hek!
Als ze wel het hek lostrekken krijg je heel akelige taferelen met soms alle gevolgen van dien.
als je niets anders voorhanden hebt omdat je alleen een weiland tot je beschikking hebt bijvoorbeeld, zet hem dan niet vast met een knoop maar alleen het touw er even omheen zodat hij zich wel los kan trekken zonder het hek mee te sleuren.
En verder kan ik een safety clip of een aussie tie ring enorm aanbevelen.
Heb hem bij mijn schrikkerige paard ook gebruikt, inmiddels gebruik ik hem niet meer want hij hangt niet meer :)

En voor de vraag van TS: ik maak soms ook uit voorzorg een paard los, inderdaad zelf het touw vasthouden en wel goed opletten dat je niet klemgezet wordt door het paard!
Staat hij tussen allemaal paarden die niet angstig reageren dan zou ik hem gewoon vast laten staan tenzij hij echt flipt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:15

Ik bind ze altijd vast met een knoop die je er in 1 ruk weer uittrekt. Dit heb ik al een paar keer nodig gehad, ik wil niet dat een paard zichzelf ophangt of anders letsel oploopt als ze vastgebonden staan en schrikken. Een paniekhaak gebruik ik niet meer. De ene ging op het moment dat het nodig was niet open (vingers bijna gebroken en toen maar snel het touw losgetrokken) en als je er eentje van mindere kwaliteit hebt kan ie al losschieten als je paard z'n hoofd wegtrekt bij het lopen. Erg leuk, als je een hups paard aan het halster meevoert.

Wat me opvalt is dat hier in Duitsland (en dat geldt waarschijnlijk niet "voor alle Duitsres", maar wel voor iedereen die ik hier ken met paarden) ze ook die "paardenknoop" gebruiken, maar het uiteinde van het touw er nog eens doorheen halen. Wég is de functie om m direct los te kunnen trekken...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:17

dat snap ik ook nooit, dan is het inderdaad geen veiligheidsknoop meer!
Maar als je paard hangt krijg je ook echt niet altijd snel een veiligheidsknoop los aangezien er spanning op het touw staat en het touw in de knoop strak trekt.
Daarom is zo'n aussie of safety clip ook zo'n uitkomst!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:19

Tot nu toe heeft het altijd gewerfkt en het is in de afgelopen 30 jaar wel een paar keer voorgekomen... maakt ook heel erg uit van wat voor materiaal je touw is heb ik gemerkt! Maar zo'n safety clip hebben wij het ook over gehad, dat moet een stuk veiliger zijn!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:21

klopt, kan eigenlijk weinig mee mis gaan.
Heb hem vorig jaar via een bokker gekocht, weet zo niet meer wie maar valt vast wel te vinden.
Was volgens mij ongeveer E30,- kwijt, had wel eerder uitgekund met een aantal gemolde touwen en halsters ;)
Ik heb diverse touwen gehad, dik/dun/gevlochten enz. maar strak trekken doen ze eigenlijk al gauw vind ik.

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:26

Ik vind dat je goed gehandeld hebt. Mijn vorige bijrijd pony was pas 4 geworden. Voor alles maar dan ook alles bang. Het is ook nog een arabiertje dus die zijn meestal al wat opgefokter. Hij deed dit iedere keer. Zijn eigenaar liet hem gewoon trekken tot zn halster kapot was en de paal uit de grond was gereten en hij uiteindelijk bijna op zijn kont viel. Daardoor was hij nog banger. Ik heb hem gewoon iedere keer als hij ergens van schrok los gemaakt en rustig tegen hem gepraat. Als ik hem niet meer te pakken kreeg dan rende hij de bak in ofzo (was daar geen probleem aangezien ik altijd de enigste was die daar alle paarden verzorgde en er niemand anders rond liep). Na een tijdje ging het een stuk beter en nu staat hij gewoon stil. Zorg ook dat je een knoop maakt die je met een keer trekken los hebt!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 09:20

Ik gebruik ook altijd een veiligheidsknoop, eerste wat ik leerde toen ik begon met rijden! Dat werkte ook goed hoor, ik kon haar meteen loskrijgen. Gekke is dat ze eigenlijk niet ging hangen, maar misschien was ik haar voor. Ze stond vooral te springen en bokken op de plaats. Als ik er bij nadenkt lijkt het haast ook wel dat het eerst schrikken was en daarna meer ontladen van energie. Nou ja laatste twee dagen was ze heel ontspannen, maandag lekker buiten gespeeld in de modder en gisteren goed in het zweet gewerkt in de les. En ze was braaf met poetsen...geen schrikacties...maar goed er waren ook geen motorfietsen..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:32

max66 schreef:
Ik doe het net als jij Bethje. Ik wikkel het touw een keer rondom de paal maar maak het niet vast met een knoop.
Mijn paard is laatst ook geschrokken toen ze vaststond aan het hek, ik was haar aan het poetsen. Ze trok en trok, ik was bang dat ze het hele hek eruit zou trekken. Gelukkig sprong het halster los!
Ik poets haar ook altijd aan een binnenkant, bv van de bak of wei, voor het geval ze zich los weet te trekken...

Ik had haar idd ook met een veiligheidsknoop vast staan, die je normaal gesproken met 1 ruk los hebt. Maar doordat het touw strak gespannen stond kreeg ik de knoop toch niet los! Was heel eng.

Nu blijf ik dan maar het touw rond een paal wikkelen zonder een knoop te maken, Ze staat dan eigenlijk "los"..

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 11:29

Hmmm nou kan wel concluderen dat het in ieder geval een goed idee was om haar los te maken toen ze in paniek raakte, ik bedoel ik wil natuurlijk niet dat ze ervandoor gaat maar dat is altijd nog beter dan haar nek breekt aan de poetspaal! Staat heel stevig in de grond en ze heeft een leren halster....kan me niet voorstellen dat ze dat kapot zou kunnen trekken. Pfff nou ja het is goed afgelopen...maar ik vind het altijd een heel naar moment...zie het ook wel eens bij andere paarden...Zijn net kinderen die paarden...maak me er dagelijks zorgen over!!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:40

Zou het kunnen dat ze een beetje begint te puberen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:46

Voor een paard van ons hebben we een halster met boven haar hoofd een soort dik elastiek. Is er paniek waar dan ook en of ze gaat hangen, valt of wat dan ook dan schiet gelijk het halster van haar hoofd af. Zij wordt daar erg rustig van want ze kan weg (heeft last van wat claustrofobie vandaar die keuze). Ooit is er iets in de trailer gebeurd wat voelbaar was met een hoop kabaal. TEgen die tijd dat we van de weg af konden om te kijken was het rustig en toen deurtje open ging stond onze dame zonder halster op haar beentjes en keek me vrolijk aan. Bij paniek vogels zweer ik bij dat soort of halsters. Het kost wat, maar dan heb je ook wat! Wellicht idee?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:02

Hoi Barbara88, dat vermoed ik sowieso al hoor! En het frissere weer. Ze heeft meer energie dus ook veel meer praatjes heb ik het idee. Allemaal prima maar ze moet geen gevaarlijke dingen gaan doen! Ik hoop dat ze maar kort pubert in ieder geval en weer snel haar koele relaxte zelf is......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 00:53

Ik zou een Aussie Tie Ring of een Safe Clip aanschaffen. Dat leert je paard vanzelf na te geven voor druk op dat hoofd en voorkomt dat ze zich ophangt of serieus nekletsel oploopt.

Er zijn wat filmpjes met verklaring hoe deze trainingtool werkt. Zal ze even opzoeken.

Edit: quote uit een eerder topic.

Cassidy schreef:
Ik blijf erbij dat de meeste perfecte trainingstool de safe clip of Tie ring is.
Door het gebruik van de juiste middelen kun je het paard, ongeacht zijn leeftijd, altijd leren om vast te staan.
Het paard beloont zichzelf bij het gebruik van deze hulpmiddelen door het wegvallen van de druk als hij beslist om te stoppen met trekken.
Weerstanden zijn in te stellen en de druk is gaandeweg op te voeren.

Zie:

De theorie achter de Tie Ring en de Safe Clip

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

Aussie Tie Ring (vanaf 5.30)

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

En een promotiefilmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

De paniek bij het vaststaan als ze schrikken komt omdat ze bij een schrikreactie niet weg kunnen komen. Dus naast de tools (Safe Clip of Tie Ring) besteed wat aandacht aan het desensibiliseren van je paard. Ga grondwerk doen, Parelli of zo.

De Safe Clip is ook in Nederland te koop.

http://www.depaardenverzorger.nl/harry- ... -clip.html

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:09

Ik zou het paard vastzetten met een knoop die je in één ruk weer los hebt. Dus als ze schrikt dat ze dan snel los is en dan eventueel zelf vasthouden. Paarden blijven namelijk vaak in paniek als ze niet weg kunnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:12

Je kunt als persoon nooit zo snel zijn als nodig is bij dit probleem. Het gebruik van intelligente hulpmiddelen zoals de Tie Ring of de Safe Clip maken dat wel mogelijk. Timing blijft essentieel bij het trainen van paarden. Het paard beloont zichzelf door het wegvallen van de druk bij gebruik van Tie Ring of Safe Clip. Als je een leadrope gebruikt die een drietal meter lang is, heeft het paard ruimte zat om weg te komen maar kan niet helemaal los komen.....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:04

die safe-clip lijkt me wel wat. Tot die tijd doe ik het halstertouw gewoon los er om heen...