Leren voetjes geven criollo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piloetje

Leren voetjes geven criollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:47

Hallo,

Ik ben sinds twee weken in het bezit van een criollo. In Argentinië worden zij staand bekapt. Er wordt aan de onderkant van de hoef niets gedaan. Vreemd is het dus niet dat zij niets begrijpt van het idee van hoeven krabben.

Achter lukt het nu wel om haar een voetje te laten geven, maar voor krijg ik ze met geen mogelijkheid van de grond. Wat wel zo is, is dat ze bij de tussen handelaar in Italië voor op ijzers gezet is. Waarschijnlijk met veel geweld, ze heeft de sporen van touwen in haar koten staan.
Ik wil dus ook niet in de weer met halstertouwen, en wil haar zonder duwen en trekken leren om een voet te geven aangezien ik het niet erger wil maken.

Wie heeft goede tips om haar te leren voor voetjes te geven? Ik beloon haar nu als ze alleen al haar gewicht op het andere been zet, en als ze tijdens het poetsen haar voorbeen verzet roep ik gelijk VOET in de hoop dat ze dan gaat begrijpen wat ik met VOET bedoel... Het is namelijk geen onwil, ze begrijpt er gewoon geen snars van.

Ibbel

Re: Leren voetjes geven criollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:33

Knijp in de zwilwrat. Dat maakt dat ze in een reflex haar voet zal optillen. Dot geen zeer, is geen dwang, puur een reflex. Net als bij mensen de kniereflex.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 09:18

Leer het met clickeren aan, de meest vriendelijke methode die er is!

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:03

Idd, bij de voorbenen knijp je zachtjes ter hoogte van de zwilwrat dan zal ze haar been knikken en de voet optillen. Dat icm commando "voet" en voorzichtig proberen haar voet ook te gaan vasthouden zal haar helpen om ook later voetjes te kunnen uitkrabben. Eerst heeel kort vasthouden en dat steeds uitbreiden.

Kan je wel gewoon haar benen aanraken, ook onderin? Anders moet je dat ook eerst oefenen natuurlijk.

Bij de achterbenen moet je meer in de hak knijpen dus wat hoger dan de zwilwrat.

succes

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:09

Clickeren inderdaad... Mijn pony kon voetjes geven maar kon nogal op mij leunen, heb haar opnieuw voetjes leren geven via clickeren. Nu kan ik haar hoeven uitkrabben zonder rugpijn, heb daar ergens filmpje/topic van hier, wil wel eens zoeken...

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 12:30

Ik kan haar benen gewoon aanraken. Zie ziltwrat heb ik vanalles mee gedaan maar er gebeurt helemaal niets... :( mijn paard geeft geen reflex, niet bij kriebelen, knijpen, duwen bij niets.

Achter gaat goed. Zal achter de klikker er aan toe voegen. Dan heb ik die klikker methode in ieder geval snel aangeleerd. Maar dan heb ik nog steeds geen oplossing... Moet ik dan gewoon als ze uit haar zelf haar voorvoet verplaatst VOET roepen, klikken en belonen?

En hoe ga ik dan verder?

Gr. Renske

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:04

Je verzint eerst je commando.
bv. over been wrijven van boven naar onder en voet zeggen.
En dan wacht je en wacht je en wacht je...
Tot je paard ineens zijn voet optilt of nog maar wil optillen of verzet, iedere beweging in de goede richting moet je belonen!
Belonen = klik (zo snel mogelijk, zorg dus dat je je clicker ten allen tijden klaar hebt...) en er een koekje in duwen (of een stukje wortel).

Zo gaat je paard leren dat commando = voet optillen.

Eens hij steeds voetje een beetje tilt als je het vraagt, gaan uitbreiden en enkel nog belonen als hij zijn voet hoger tilt. Daarna enkel belonen als voet ook enkele seconden in de lucht blijft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:45

Kent je paard wijken voor druk? Dat is de basis, ook voor het voeten optillen.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 17:28

Ja dat dacht ik wel, maar ze bevriest op het moment dat ze het niet snapt, of bang/ onzeker wordt. Dus bij voetjes geven, of haar een stap laten zetten terwijl ik met haar voeten bezig ben, wijkt ze niet maar geeft ze juist geen mm mee. Om gaat ze dan ook niet bijvoorbeeld. Terwijl ze op andere momenten op een kriebeltje al om gaat.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:18

Ik heb met criollo's toch de beste ervaring met een (zacht) touw om het been. Eerst aan touw laten wennen, vervolgens met behulp van touw licht van de grond. Steeds als ze meegeven druk weghalen. Deze methode is ook het veiligst voor je zelf. Vooral niet aan voetjes gaan trekken etc, snappen ze niet en ze hebben juist geleerd wat er ook gebeurt altijd stil te blijven staan. (het bevriezen)

Mijn eigen criollo heb ik het geleerd met licht tikjes tegen achterkant been, tot hij voet optild, dan belonen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:21

Idd met touw proberen, blijf je ook met je hoofd op afstand, en het is ook beter voor je rug.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 19:22

Misschien toch maar eens proberen dan. Ze heeft voor ijzers gelukkig, maar als ik nu uit rijden ben en ze heeft een steen erin zitten heb ik een huge problem...

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:10

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 14:16

Ja maar deze geeft geen reactie als je haar voorbeen aantikt.... Ik kan wel een uur wachten, en tikken en roepen, maar er gebeurd niets. Strak blijven staan en me vragend aankijken....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:19

Misschien moet je je vaste hoefsmid eens opbellen en vragen of hij jouw niet eens wil helpen. Gok zomaar dat een ervaren smid wel ervaring heeft met paarden die er moeite mee hebben dus misschien dat hij jouw die handigheid ook kan leren maar dan moet hij wel het paard kennen en zelf proberen wat werkt.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:19

Ik heb de eerste paar keer ook lang staan wachten hoor, maar toen ze één keer haar voet verzette heb ik beloond, en dat werd al snel dit...
Ik tik trouwens niet eh, leg zweepje ertegen en kietel wat :o

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:08

hey rensiepensie, herkenbaar probleem....
Mijn criollo is nu na 6 jaar nog niet echt enthousiast om met name de achterkant op te tillen.
Leunt enorm op mij...
Maargoed, de paardjes willen alles voor je doen en gaan dit ook voor je doen.
Een gouden tip heb ik niet, alleen maar heel veel geduld en blijven proberen.
Ze moeten echt doorhebben dat t goed is om hun voet op te tillen,maar er is juist geleerd dat ze t niet mogen.
Beetje omgekeerde wereld dus...
Veel sukses!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 01:49

Yes! Vandaag dan eindelijk de voorhoefjes in alle rust uitgekrabd! Voet optillen kan nog steeds niet met de hand. Ik gebruik het halstertouw. Maar dan kan ik nu haar voet overpakken in mijn hand, en laat ze hem rustig liggen! Geen gemaai meer! Ik heb haar volgestouwd met koekies en haar de hemel ingeprezen! Binnenkort eindelijk de hoefsmid maar even bellen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:59

Super om te horen, en fijn dat de halstertouwmethode werkt. Ik hoop dat paardje zich braaf gedraagt bij de smid!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:03

Ook het leren voetjes geven is gewoon iets aanleren , wat een paard eigenlijk van nature al lang kan maar niet wil doen op jouw vraag nu.
Ik ga er van uit dat zoiets kan aangeleerd worden op 1week training , meer hoef je daar echt niet voor te hebben, gewoon duidelijk zijn , zeker niet opgeven, timing en op het juiste moment ook belonen.
één week werk dus.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 00:45

Ja heel leuk maar zo simpel was het dus niet. Zoals eerder gezegd worden criollo's in Argentinië staand bekapt en wordt ze geleerd dat het ter strengste verboden is om hun been op te tillen. Tel daar bij op dat ze een paar weken voordat ik haar kocht voor het eerst op ijzers gezet is voor, met veel geweld en je hebt een lichtelijk getraumatiseerd paard wat compleet bevriest als je aan haar voorbeen komt.

Gelukkig is het nu met heel veel geduld goedgekomen. Maar in 1 week oplossen was echt niet mogelijk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:40

Jij zegt het is in één week niet mogelijk.
Ik zeg het is in één week wel mogelijk, en zelfs zonder echt geweld hoor.
Als je het aandurft zet hem dan in training hé, ik wil de test zeker aangaan.

rensiepensie schreef:
Ja heel leuk maar zo simpel was het dus niet. Zoals eerder gezegd worden criollo's in Argentinië staand bekapt en wordt ze geleerd dat het ter strengste verboden is om hun been op te tillen. Tel daar bij op dat ze een paar weken voordat ik haar kocht voor het eerst op ijzers gezet is voor, met veel geweld en je hebt een lichtelijk getraumatiseerd paard wat compleet bevriest als je aan haar voorbeen komt.

Gelukkig is het nu met heel veel geduld goedgekomen. Maar in 1 week oplossen was echt niet mogelijk.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 01:16

Ik heb het intussen opgelost. Met veel rust en geduld geeft ze me nu met vertrouwen een voet.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 01:44

rensiepensie schreef:
Ik heb het intussen opgelost. Met veel rust en geduld geeft ze me nu met vertrouwen een voet.

+:)+ Zo hoort het!