weglopen in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XDario

weglopen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 15:55

Hooii,

Ik kwam vandaag even in de wei om mn paard even te knuffelen. Zonder touw & halster. Ik liep naar hem toe, hij liet zich even aaien en liep toen weer weg. Ik bleef even staan en ging weer even naar hem toe. Hij ging de hele tijd met ze hoofd schudden en weer weglopen. Elke X als ik eraan kwam liep hij weer weg. Waarom doet hij dit? Hij doet het wel vaker als hij op het land staat, net alsof hij geen zin in me heeft en wil eten... :(

Weten jullie waarom hij dit doet? & doen jullie paarden dit ook wel eens?

Groetjes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 01:30

Dat doet hij inderdaad omdat hij geen zin in je heeft, althans niet in de vorm die jij aanbiedt. Kennelijk vindt hij je wel gezellig (hij laat zich benaderen) maar toevallig even niet meer dan dat. Is dat erg?

Wat doe je als je naar 'm toe loopt? Aai je 'm altijd? Wie weet vindt hij het wel leuker als je naast 'm staat zonder 'm te aaien.
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-10-12 01:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jazen

Re: weglopen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 01:32

mijn paard doet het als ze geen zin heeft om te rijden .
maar een trucje .
elke keer als je naar de wei gaat enkele stukjes appel ofzo meenemen en als je hem
dan wilt nemen of knuffelen blijft ie wel staan hoor .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 01:33

Ja, omkopen met snoep kan natuurlijk ook altijd nog.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 01:38

Koper schreef:
Ja, omkopen met snoep kan natuurlijk ook altijd nog.

ik doe het gewoon omdat ze anders niet te nemen is ,zeker niet als der vriendjes op de wei
het spelletje meespelen . ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 01:40

Dat houd je dan zelf in stand, juist door die snoepjes.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 01:45

maar ze krijgt pas appel als ik ze vast heb ,en bij me blijft staan .
en niet even zot doen met haar vriendjes wat gevaarlijk kan zijn als ik midden in de wei sta .

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 01:52

haha die van mij rent altijd hard weg, maar als ik dan roep koekie??? weet hij niet hoe snel hij bij me moet komen de sukkel, want ookal heb ik geen koekie en toch roep koekie?? hij blijft keer op keer komen..
waarschijnlijk loopt je paard gewoon weg omdat je niet iets bij je hebt op dat moment en ben je dus niet interessant voor je paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 02:02

my_precious schreef:
haha die van mij rent altijd hard weg, maar als ik dan roep koekie??? weet hij niet hoe snel hij bij me moet komen de sukkel, want ookal heb ik geen koekie en toch roep koekie?? hij blijft keer op keer komen..
waarschijnlijk loopt je paard gewoon weg omdat je niet iets bij je hebt op dat moment en ben je dus niet interessant voor je paard.

Dat ben jij ook niet. Hooguit die koekjes zijn interessant voor 'm. Jij hebt de functie van voerautomaat.

Ik pas daar voor, en zou het erg vinden als mijn paard hard voor me wegrende := Niet eens zozeer omdat ik vind dat hij meteen slaafs naar me toe moet komen maar wégrennen is ook weer het andere uiterste. Hem moeten lijmen met snoepjes zou ik net zo erg vinden.

TS, je kunt je paard natuurlijk ook zelf laten aangeven of hij wel zin heeft in je gezelschap. Ervan uitgaande dat je voor de gezelligheid die wei in ging en niet om je paard op te halen voor 't één of ander. Als jij altijd naar je paard toe gaat geef je hem ook geen kans om jóú op te zoeken. Daarnaast kan het voor een paard ook bedreigend zijn als je erg op hem gericht bent, dat is namelijk het soort energie en op één doel gerichte focus die een jagend roofdier ook heeft. Wees je bewust van je paard en tegelijkertijd ook van de omgeving (geluiden, dingen die je ziet), dan kom je al heel anders op je paard over.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 02:12

dat weet ik ook zeker wel dat ik zijn voerautomaat ben, maar ik ga toch echt niet een uur zitten vangen voor hij zich laat pakken aangezien er al van alles geprobeerd is om hem naar me toe te laten komen.
er zijn genoeg paarden die zich gewoon niet laten vangen.

maar goed er zijn ook wel eens momenten dat hij wel naar me toe komt lopen als ik hem vanaf de kant roep hoor.
als ik de wei in loop om even bij hem te kijken zonder touw draait hij wel eens om en komt hij snuffelen maar uiteindelijk loopt hij weer weg..

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 02:15

ik ben nu ook bezig met 's avonds naar de wei te gaan ,alle 4 de paarden te poetsen .
(de 2 jarige trut :D die erbij loop alles gewent laten worden ,gaat het beste met de drie oudste erbij)

het is zo even een kriebel momentje ,en zodra ze me dan zien met een borstel in men hand komen ze .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 02:16

Natuurlijk loopt hij na een tijdje weer weg m_p, dat doen paarden zo want ze zijn steeds bezig met de omgeving in de gaten te houden terwijl ze eten. Ze letten op van alles. Je aandacht lang bij één ding houden is niks voor een prooidier. Als ze in een groep leven zoeken ze ook steeds met verschillende kuddegenoten contact.

Mijn paard liet zich toen ik 'm net had ook niet vangen... na twee weken had hij door dat ik toch wel achter 'm aan bleef lopen tot hij stilstond en hij vond 't toen kennelijk te veel moeite en energie om weg te lopen. Daarnaast gaan we altijd wat leuks doen en tegenwoordig loopt hij binnen een kwartier mee de wei uit als ik dat vraag. Als ik een halster en/of touw gebruik uiteraard eerder ;)

XDario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 17:07

Het is niet zo dat hij heel hard weg rent. Maar als ik hem even wil aaien in het land. ( Niet aan het werk dus) ;) Kan ik hem 1 aai geven en dan draait ie zich om, loopt een stuk bij me vandaan en gaat weer verder met eten. Als ik dan weer naar hem toe wil lopen, gebeurd er hetzelfde & als ik hem vast wil houden gaat ie met zn hoofd schudden.

Als ik hem eruit wil halen om te rijden, krijg ik hem wel gewoon te pakken. Maar dat knuffelen in het land, gaat ons nog niet zo goed af :+
Het kan idd zo zijn dat hij geen zin heeft om te knuffelen en dat ik gewoon bij hem ik de wei moet gaan zitten. Zodat ik wel bij hem ben... (?)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:18

Dat is ook heel gezellig hoor :)

Heb je aanwijzingen dat het 'm pijn doet als je aan z'n hoofd komt? In de wei of wanneer je 'm borstelt oid? Want zoiets zou het natuurlijk ook nog kunnen zijn.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:27

Doet mijn pony ook. Ik weet niet of er ook andere paarden in het weiland staan, maar als ik een andere pony/paard aandacht geeft, dan word mijn pony jaloers en komt ze vanzelf wel naar me toe.
Of een ander paard uit het land halen, dan wil mijn pony ook mee.

XDario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 17:18

Gucci_ schreef:
Doet mijn pony ook. Ik weet niet of er ook andere paarden in het weiland staan, maar als ik een andere pony/paard aandacht geeft, dan word mijn pony jaloers en komt ze vanzelf wel naar me toe.
Of een ander paard uit het land halen, dan wil mijn pony ook mee.

Haha die van mij word ook jaloers als ik een ander paard ga aaien! :+

Mellisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:59

Die van mij heeft het ook een tijdje gehad, het waren echt momenten dat hij dat had. Iets lekkers meenemen of gewoon midden in het land gaan staan en niet naar hem omkijken, opbegeven moment komt hij dan toch wel kijken wat er nou is en vind hij die aandacht toch wel heel erg leuk!

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:57

Dat doet mijn pony soms ook. Volgens mij is dat omdat je paard dan geen zin heeft of denkt nee ik moet weer rijden ofzo *D !!

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:44

Hier krijgen ze 9 v/d 10x iets lekkers als we bij het weiland zijn.
Ideaal want ze komen al naar het hek toe lopen als ze ons zien naderen.

Als we in de wei bezig zijn volgen ze ons op de voet.
Misschien had jouw paard honger of vond hij het knuffelen niet fijn?

Mijn Shetlander (ranghoogste) wil graag alle aandacht voor haar zelf hebben.
Toen ik jong was liepen op een gegeven moment alle andere pony's voor mij weg, ik begreep steeds maar niet waarom.
Totdat ik achter mij keek en daar de Shetlander met de oren in de nek zag staan :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:04

bij ons achter staan 7 paarden en pony's waar 2 er van,van mijn schoonvader zijn.
mijn eigen paarden /pony's kan ik altijd benaderen en daar heb ik niks te eten voor nodig.en de 2van mijn schoonvader is er ook altijd 1 die weg loopt/rent(het ergste is ook nog dat ze 13jr is en al 8/9 niks meer heeft hoeven doen,en dan toch weg lopen).ik heb verder ook echt niks met dat paard.maar ik hou dus ook echt niet van omkoop gedraag maar hier ook niet nodig zelfs niet bij de jaarlingen

EmmaSelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:15

Dat lijkt me wel eens vervelend als je paard niet komt! ik had daar met mijn verzorgpony nooit last van, die kwam gelijk op mij af gestormd. :P Het lijkt me idd een goed idee je paard een snoepje te geven als je hem komt vangen, maar niet elke keer; dan kan het zijn dat hij boos word als je een keer geen snoepje heb

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:28

Gewoon altijd je paar belonen met iets lekkers als hij komt. En sommige paarden houden niet van knuffelen, dan zou ik het ook niet opdringen als ik jou was.