Jaarling blijft koppig staan in de weide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Jaarling blijft koppig staan in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 20:11

Hallo,

Ik heb een jaarling die tot een maand terug perfect mee kwam uit de weide.
Hij kwam naar me toe wandelen en ik kon op m'n gemak z'n halster aandoen.
Hij kwam eigenlijk zonder problemen de weide uit.

Vorige maand werd hij ziek en moest hij 3 weken lang 2 keer per dag AB spuit.
Ik liet gaf hem de kuur in de weide.
Was geen probleem, na een week kon ik het hem zelfs geven zonder halster aan.
Ik ben niet snel iemand die snel snoepjes geeft. Maar omdat die AB zo bitter was gaf ik hem een wortel in stukjes achteraf.

Sinds de AB kuur gestopt is krijgt hij nog maar 3 wortel stukjes per keer dat ik ga en enkel als hij iets flink gedaan heeft.
Hij is niet opdringerig (enkel bij mij, bij anderen wel) opzoek naar snoep in m'n handen en m'n zakken.

Nu merk ik sinds enkele weken ( kan het niet precies zeggen), dat hij soms echt niet mee wil uit de weide.
Nu komt hij soms niet meer als ik roep en als ik hem dan benader blijft hij staan grazen.
Tot ik ongeveer 3 meter van hem vandaan sta en dan roep ik nogmaals en dan komt hij zonder probleem.
Halster aandoen lukt prima, hij steekt zelfs z'n neus in het halster.

Maar als ik hem dan mee wil krijgen uit de weide blijft ie lekker staan.
Ik probeer dan door druk te geven en als hij nageeft lossen. Dit lukt voor enkele stappen maar dan wil hij niet meer, zelfs als ik de druk vergroot.
Als ik me kwaad maak lukt het al helemaal niet meer, dan panikeert hij en blijft ie nog meer staan.

Als ik me dan klein maak en hem roep en het touw langzaam dichter pak, komt hij wel.

Waarom komt hij de weide niet meer uit? Door z'n weide maatjes? Door die AB kuur? Omdat ik hem niet meer zoveel snoep geef? Omdat hij begint te puberen? Eenmaal hij de weide uit is komt hij perfect mee zonder ik hem druk moet geven op z'n halster.

Ik heb veel tijd en geduld als hij weigert. Ik blijf het hem gewoon vragen en als hij komt beloon ik hem met m'n stem, daar reageert hij erg goed op. Maar ik merk dat het iedere dag moeilijker wordt. Als ik alleen ben komt hij veel sneller mee. Als er iemand bij mij in de weide staat of aan de piste wat verder staat te wachten is hij extra koppig.

Edit: Een van de pony's die bij hem in de weide staat loopt weg als de eigenaar de weide binnenstapt met een halster. Kan het zijn dat hij het gedrag van die pony kopieert?

2a54z6e45r6r

Re: Jaarling blijft koppig staan in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 21:43

Niemand?

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:42

mijn jaarling deed het eerst ook, een paar weken geen probleem, maar een poosje later ineens staken, je kon hem wel pakken, maar zodra je ging lopen ging hij achteruit etc. zelfs zo dat hij een stukje omhoog kwam. ik heb m echt een paar keer flink op zn sodemieter gegeven en nu is er niks meer mee aan de hand. ik denk dat het meer een beetje testen is hoever hij kan gaan. in ieder geval goed duidelijk zijn, dat je daar niet van gediend bent.

ik ben daarna flink gaan oefenen, met in en uit lopen, los klikken, 5 minuutjes wachten, weer vastmaken en weer eruit, doet ie het goed snoepje erin en weer terug in de wei. had meneer heel snel door :') succes ermee!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 20:55

Heb met een carrotstik in z'n bil gepord tot hij vooruit ging, werkt perfect :)
op 1 2 3 uit de weide zonder problemen :p

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 23:37

vandaag reageerde hij niet op de carrotstick. Iemand nog tips? En iemand die mss de oorzaak weet? Ik vermoed dat het een combinatie is van puberen en z'n kudde niet te willen verlaten. Meer tips en info zijn welkom :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 12:00

Echt niemand die me tips wil geven? :=