Paard onrustig/zenuwachtig op de poetsplaats

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Paard onrustig/zenuwachtig op de poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 09:14

Ik heb een lieve grote ruin van 6 jaar die ik nu bijna 2 jaar in bezit heb. Ik sta in januari 2 jaar op de huidige stalling. Nu is het zo als ik hem op de poetsplaats zet en er staat geen paard ernaast (we hebben 2 poetsplaatsen naast elkaar) dan wordt hij ontzettend onrustig, gaat hij heel erg dribbelen op de plaats en van links naar rechts lopen, best lastig als je net aan het poetsen bent. Ook mest hij dan enorm vaak en aan de rechterkant van zijn hals gaat hij heel erg zweten dat het gewoon druppelt! Als ik dan even naar de zadelkamer loop om spullen te pakken dan gaat hij heel erg schrapen met z'n voorbenen maar vaak doet hij dit ook als er gewoon een paard naast staat. Ik heb vanalles geprobeerd, hem geruststellen door rustig te praten maar heel veel helpt het niet, negeren, boos worden, helpt helemaal niet.
Hoe kan ik dit het beste oplossen? Er is namelijk niet altijd een paard die ernaast staat en ik wil ook niet dat ik dan altijd maar een paard ernaast moet zetten. Ik heb idee dat het komt doordat hij niet weet waar z'n weidemaatje is(dat ie haar mist), hij heeft al meerdere weidemaatjes gehad en toen had hij daar nauwelijks last van, maar zeker weet ik het niet.

Elles

Re: Paard onrustig/zenuwachtig op de poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:58

RT-P >> OPG

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:01

mist die misschien de andere paarden?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:07

Eén van mijn paarden heeft ook last met in de poetsplaats staan. Maar bij hem is het meer het idee dat hij het krap vindt. Als wij er dan bij gaan staan en hem geruststellen, gaat het wel, maar wij zetten hem eigenlijk altijd wel lekker buiten vast aan het hek.
Dat misschien vindt hij het geen fijne plek?

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:00

Misschien helpt muziek, veel paarden reageren daar ook goed op! :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:05

Ergens anders poetsen/opzadelen? Als je al 2 jaar aan het proberen bent, en het werkt gewoon niet, waarom zou je dan doorgaan? Het is niet zo dat het nódig is om hem daar te poetsen... Doe dat dan gewoon in de box, als hij dat duidelijk prettiger vindt..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:36

Wij hebben op stal helemaal geen poetsplaats. :(:)
Dus wij doen als het slecht weer is in de stal poetsen en anders buiten.
Misschien kun je zoiets proberen, dat hij dan ook misschien zich beter op zijn gemak voelt?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 04-10-12 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:38

kan het niet zijn dat hij pijn heeft bij het rijden?

ik ken ook zo'n merrie, als je er op zat was er niks aan de hand, maar poetsen opzadelen etc etc... verschrikkelijk.

ze bleek ontstoken rugspieren te hebben..