'Boze' en dominante pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miri

'Boze' en dominante pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 13:11

Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn shetlander ruin blits. Hij staat bij mij thuis samen met nog twee andere shetlandmerries.
Blits is 3 jaar oud enne sja, behoorlijk dominant. En hij is bijna altijd 'boos'. Het zal wel samenhangen met zijn dominantie maar ik weet niet zo goed hoe ik dit gedrag kan verbeteren.
Hij heeft 9 van de 10 keer zijn oren in zijn nek en komt dan dreigend naar je toe. Verder doet hij niks en negeer ik op dat moment zijn gedrag.
Ik vind dit erg vervelend, ik sta wel boven hem en ben totaal niet onder de indruk , maar mijn moeder die ze ook wel eens voert is er wel wat bangig voor.
Hoe ga ik nou met dit gedrag om? Hoe krijg ik een gewoon lief en blij paardje? Ik wil gewoon zijn oortjes naar voren als ik hem over zijn hoofd aai en niet die boze oren achter in zijn nek :P
verder luistert hij wel en is hij erg leergierig maar dat dominante boze gedrag wil ik dus graag veranderen.
Heeft iemand tips of ervaringen hiervoor?
En mocht je nog meer info willen of ben ik wat vergeten te vertellen hoor ik het wel!

bedankt!

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:54

Werk je ook met je paardje? Zoja, wat doe je dan zoal met hem? Het in de nek leggen van zijn oren is wellicht bepaald gedrag van je paardje om indruk te maken en aan te geven dat hij graag zijn 'kudde' beschermd, hij is tenslotte de man tussen de dames. :)
Om het vertrouwen, wederzijds respect en de communicatie te bevorderen tussen jou en hem zou het werken via het freestyle systeem goed kunnen zijn. Ik geef er les in en woon bij je in de buurt. Mocht je meer info wensen, kun je een kijkje op mijn site nemen of me een e-mail/pb sturen.

Miri

Re: 'Boze' en dominante pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 23:06

Ik heb even op je site gekeken en dit spreekt me erg aan! hij is in mei drie geworden en ik ben nog niet echt helemaal voor de volle honderd procent met hem aan de gang. Ja wandelen langs de weg en met hem rennen doe ik wel regelmatig en dan is hij erg braaf. verder heb ik hem een paar keer wat gelongeerd en dit pakt hij snel op maar is wel nog erg dominant.

Je verklaring klinkt inderdaad erg logisch! ik zou eerlijk gezegd ok niet weten waar ik met hem moet beginnen en hoe ik het het beste kan oppakken. `verder mag hij ook wel afvallen dus een goede training zal helemaal niet verkeerd zijn ;) ik heb wel oren naar lessen van jou! Ik ga het even verder overleggen hier thuis en neem snel contact met je op !!

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:07

Bedankt voor je reactie. Ik hoor uiteraard graag van je, hopelijk tot ziens!

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:57

Is hij al lang Ruin? En hoe lang heb je hem al?
Misschien is hij bij (als je hem nog niet lang hebt) slecht behandeld.
En zul je zijn vertrouwen moeten winnen door hem veel in de hand te nemen en met hem te doen,
zal het hopelijk snel beter gaan als hij nog niet zo lang hengst af is voelt hij zich misschien nog "teveel" hengst.
Heel veel succes met hem hopelijk komt ie snel met de oren naar voren naar je toe :D

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 20:53

hij is bij mij geboren ;) en zodra het kon is hij ruin geworden ivm met de andere merries. Hij is nu 3,5 jaar ;) Ik ben altijd geduldig met hem geweest en hij kwam zelfs 'op schoot' liggen ;) haha. ik ga aan de slag met hem! bedankt voor de reacties!

Marpastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 01:15

hoe reageert hij als jij je met de merrie`s bezig houdt?