hoe meet je of een paard slim is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

hoe meet je of een paard slim is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 20:28

Vanwege een onderzoek in een ander topic kwam ik op het idee om een bokt-paarden-iq test in het leven te roepen.

In het onderzoek werd verondersteld dat een paard slim is als hij een doos open kan maken. Maar dat lijkt me niet de enige manier om te testen hoe slim je paard/pony is.

Voor honden is er ook een iq test (vast wel meer dan 1): http://www.abc.net.au/animals/dog_test/default.htm.

Wie verzint met mij de ultieme paarden iq test onderdelen?

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:35

Ik denk dat hoe snel een paard leert ook iets zegt over de intelligentie van het dier; hoe snel legt hij een verband? Verder kun je aan gedrag ook wel vaak merken of een paard slim is of niet. Sommige paarden zijn heel ondeugend (bv: weten precies dat als er mensen zijn dat er geen stroom op de draden staat en trekken de paaltjes uit de grond, kruipen onder het draad door, noem maar op). Dat zijn van die streken die hele ''domme'' paarden misschien minder snel zouden doen. Dit kun je alleen niet echt testen.

betadine

Re: hoe meet je of een paard slim is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:42

Ben het eens met Dos_Caballos.
Die ondeugd wijst voor mij ook vaak op intelligentie.
Maar eigenlijk denk ik ook van "we zullen het nooit exact weten".

Caro_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:56

In een ander topic las ik eens over een bepaalde 'test' die iemand deed om te kijken of een paard slim (genoeg) zou zijn.

Door een gangetje te maken met touwtjes of balkjes in bijv. de bak, aan het einde van dat gangetje eten neerleggen en het paard eerst aan de hand daar mee naar toe te nemen om te eten. Vervolgens weer met paard uit het gangetje er omheen en dan zou een 'slim' paard uiteindelijk naar het gangetje terug gaan om bij het eten te komen, aangezien hij er niet goed bij kan komen als hij blijft staan.,

Anyway, zoiets, vond het wel grappig klinken, geen idee of het echt heel onderscheidend kan zijn... :)

miepje_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:29

mijn draver is ook best slim,
vooral met hoeven uitkrabben,elke x zelfde volgorde,en tilt dan zelf zn voet van te voren al op,
maar pak je een andere voet waar je normaal niet mee begint dan tilt ie die ook echt niet op.
dus als iemand anders zn hoeven wil doen gaat het met moeite tenzei het de zelfde volgorde is.
en met snoepjes geven is ie heel blij natuurlijk en zijn ze op dan is ie echt ff chaggie,of je houd ze in je hand en hij krijgt niet dan merk je wel aan hem dat ie dat niet leuk vind haha,
haha vond het wel grappig om dit te plaatsen,

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:23

Caro_W schreef:
In een ander topic las ik eens over een bepaalde 'test' die iemand deed om te kijken of een paard slim (genoeg) zou zijn.

Door een gangetje te maken met touwtjes of balkjes in bijv. de bak, aan het einde van dat gangetje eten neerleggen en het paard eerst aan de hand daar mee naar toe te nemen om te eten. Vervolgens weer met paard uit het gangetje er omheen en dan zou een 'slim' paard uiteindelijk naar het gangetje terug gaan om bij het eten te komen, aangezien hij er niet goed bij kan komen als hij blijft staan.,

Anyway, zoiets, vond het wel grappig klinken, geen idee of het echt heel onderscheidend kan zijn... :)

Da's meer een test van het geheugen (wat wel weer een onderdeel van intelligentie is).