Paarden vermenselijken? Kan een paard denken of instinct?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Paarden vermenselijken? Kan een paard denken of instinct?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 09:45

Hoiii

Weet niet of het goed staat en of vermenselijken een echt woord is of dat het goed geschreven is.

Ik wil dat dit een nette discussie blijft met respect voor elkaars mening. Wel graag je mening onderbouwen

Ik heb nog weleens een discussie met iemand over hoe ik met paard omga en mijn denkwijze.
Dit zijn gewoon positieve discussies ook om mij weer aan het denken te zetten en dat ik me minder zorgen maak.

Kan een paard ook denken of handeld een paard echt altijd uit instinct? Menselijk ik hem?
Is dit een fout wat veel mensen maken?

Bv Ik vind me lease paard altjd zo zielig kijken of hij heeft geen zin om naar de bak te gaan stopt dan paar keer moet ik hem meeslepen.
Ik denk dan lease paard heeft er vandaag geen zin in we doen wel rustig aan.
Of hij kijkt zielig/droevig vandaag we gaan wel wandelen of laat hem even staan.

Dan word er bv tegen mij gezegd:
Paard staat natuurlijk liever in de wei en is je paard veel vrolijker/attenter als je buiten rijd hij ziet bomen, vogels enz.

Maar bak werk hoort er gewoon bij en hij moet gewoon aan het werk om hem soepel te houden voor zijn conditie enz.
Het paard handeld niet omdat hij dingen denkt het gaat om zijn instinct. Hij is niet zielig het is pas zielig als je hem stil laat staan en stijf word enz.
En ook bv je paard heeft koliek tuurlijk wilt je paard dan het liefst niet rond stappen en stil blijven staan het is juist goed om je paard in beweging te houden. Dan zet je hem toch ook niet terug. Belangrijk in beweging houden en afwisseling van je werk. (zal per paard verschillen dit gaat om een 19 jarige met artrose)
Zo zijn er wel meer dingen dat ik bv niet menselijk moet denken over me paard.
Doen toch meer mensen dit bewust of onbewust?
Hoe kan je toch anders leren denken?
Is het slecht om zo te denken?
Wat is jullie mening hierover?
Ik wil me er gewoon wat meer in verdiepen.

gr

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:52

Als je een discussie wilt, is het wel van belang je kaders duidelijk te hebben. Wat bedoel je met "denken", en waarin verschilt dat van "instinct"?

Het instinct zegt het veulen te gaan drinken bij de moeder. Maar een paard is niet volledig voorgeprogrammeerd, je kunt hem dingen leren. In die zin kan een paard prima denken. :) Hóé een paard denkt, daar wordt nog veel onderzoek naar gedaan. Zo goed als zeker is dat paarden geen "theory of mind" kunnen. Ze kunnen zich dus niet in een ander verplaatsen om op die manier te manipuleren (als ik ga hinkelen doe, dan zul jij denken dat ik zielig ben, dus hoef ik niet te werken). Wél kan een paard na een aantal keer ervaren leren: hee, als ik ga hinkelen, hoef ik niet te werken. Hij weet dan niet waaróm het werkt, maar wel dát het werkt.

Een paard kan ook niet leren door te kijken hoe een ander paard iets doet. Olifanten kunnen dat wel heel goed.

Heel veel info over leren/denken staat op: http://ingeteblick.be/.

Overigens, als je paard duidelijk geen zin heeft in bakwerk, maar het is om één of andere reden nodig om dat te doen, dan zou ik toch vooral proberen datgeen wat je in de bak doet eens te veranderen zodat hij het wél leuk gaat vinden. Het is immers veel leuker om iets met je paard te doen als ook je paard dat leuk vindt, toch?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 10:38

Ik ben daar zelf nog niet helemaal uit vandaar dat het verhaal misschien ook wat warig over komt.
Omdat veel dingen nog erg dubbel zijn. Ik heb het nog niet allemaal goed op een rijtje en blijf erover nadenken maar kom er niet goed uit.
Dankjewel voor je link ik ga deze vanavond eens doornemen.

Paard is 19 jaar en ik denk dat hij er wel klaar mee is maar als we eenmaal aan het rijden zijn word hij wel weer enthousiast.
Hij heeft ZZ zwaar gelopen hij is vanaf jongs af aan getraind. Ik lease hem nu omdat hij op stal stond waar ik hielp en hem erg leuk vond en het erg vond als hij nu weer weg ging naar iemand anders en hij bv weer wedstrijden moest gaan lopen.
Ik ben een recreactie ruiter en dacht ga hem nog een fijne en goede tijd geven.
De eigenaresse vond dit goed. We doen zoveel mogelijk afwisseling.
1x in de 2 weken heb ik les met hem (priveles) Omdat hij erg wijs en slim is en ik nog veel te leren heb.

Verder wissel ik het bak werk af met echt actief rijden maar dat is B/L niveau, sommige dagen lekker alles met lange teugel, balkjes lopen in stap, draf en galop, andere dag gaan we overgangen rijden en dan een buitenrit 1 a 2x in de week.
We kunnen nog niet alleen naar buiten ivm dat hij nog niet goed verkeersmak is. Ik hoop dat we dit in de lente/zomer wel kunnen gaan doen kan ik alleen op pad en gana we langere ritten maken.
Verder soms longeren en wandelen.
En 1 of 2 dagen in de week poets ik hem alleen heeft hij dagje vrij.
Voor zijn doen is dit gewoon licht werk. Het is inderdaad nodig dat hij wel de bak in gaat hij is altijd volop getraind misschien kan je het nu beetje als aftrainen zien. Hij heeft artrose dus het is belangrijk dat hij dagelijks beweegt en soepel blijft. Hij krijgt ook joint comp hiervoor.
Verder alleen buitenritjes rijden dan zal hij elke dag in zijn voorkeurs houding gaan lopen. Hij is ook een leerpaard voor mij en zo kan ik ook weer veel van hem leren hij draait al wat jaren mee en kent alles wel.
Zo zijn de dagen een beetje. Ik denk dat het paard het zo best goed heeft.

Als iemand mij weer kan vertellen over het denken en instnct hoor ik het graag. Zodat de puzzelstukjes bij mij eens gaan vallen.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:27

Er zijn drie verschillende soorten breinen:

1: Het reptielenbrein: dit is het meest primitieve deel van de drie breinen (hersenstam). De hersenstam reguleert ademhaling, vertering van voedsel, seksualiteit, 'fight or flight' reacties, etc. Een dier met een reptielenbrein handelt dus alleen uit instinct (denk aan krokodillen en vissen enz.). Dit brein bevat geen bewuste handelingen.

2: Het zoogdierenbrein. Het zoogdierenbrein heeft in tegenstelling tot het reptielenbrein een 'limbisch systeem', waarin emoties, motivatie en sociaal gedrag gereguleerd worden. Zoogdieren hebben het vermogen om iets te leren via operante conditionering (reptielen alleen via klassieke conditionering). Dit betekent dat zoogdieren iets kunnen leren dat niet intrinsiek gemotiveerd is (heel belangrijk op school bijvoorbeeld). Dit brein denkt vooral op korte termijn (snel bevrediging willen en behoeften niet uitstellen). Dit brein communiceert vooral via lichaamstaal. Dit brein bevat bewuste handelingen. (Denk aan dolfijnen, apen, paarden, honden enz. Er is één soort niet-zoogdier dat dit brein ook heeft: vogels.)

3: Het menselijk brein: bevat behalve de bovengenoemde delen ook de 'neocortex': maakt het intelligente denken mogelijk en het communiceren via taal. Voorbeeld: wij kunnen beredeneren dat je iets beter kunt laten omdat je daar in de toekomst spijt van krijgt.

Samenvattend: Paarden hebben het zoogdierenbrein en kunnen bewust handelen, voelen emoties en kennen motivatie. Dit is echter allemaal in simpeler vorm dan hoe mensen denken (je kunt het zien als heel kinderlijk denken). Alleen reptielen handelen puur en alleen uit instinct.