Voor allereerste keer deken op doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

edwinevelien

Voor allereerste keer deken op doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 18:48

Heyy

Ik heb een shetje(merrie) van 2 jaar(Evelien) en wil haar aan dingen laten wennen zoals lopen aan het halster voetjes geven en aflaten spuiten dat gaat allemaal best wel goed
ik vind het sowieso erg moeilijk omdat de ene zegt lekker laten staan en de ander zegt aan veel dingen laten wennen
ik ben van mening dat het beesie zoveel mogelijk van haar jeugd moet kunnen genieten maar op zijn tijd wat oefenen kan geen kwaad
Nu was mij vraag om wat tips voor de allereerste keer een deken op te doen bij haar zodat ze daar ook aan kan gaan wennen
en ik kan haar niet op haar buik aanraken of borstelen vind ze helemaal niks heeft iemand daar nog tips voor
alle tips zijn welkom

Groetjes Edwin & Evelien!!!

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:51

shetlanders hoeven inprincipe geen dekens op en natuurlijk kan je al beginnen met borstelen enc. wij doen ook wel es een halster om na een half jaar enc. en na een jaartje dat als je ze naar het weiland brengt dat je het veulen ook vast heb met de moeder er naast dan went het veulen er vanzelf wel aan.

capopjekop

Re: Voor allereerste keer deken op doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:53

Ik laat ze eerst uitgebreid aan nieuwe dingen ruiken en eraan knabbelen zodat ze weten dat het ze niet opeet. Daarna ga ik ze rustig aaien (borstels, dekens, zadels enz). Soms vinden ze het eng, dan blijf ik doorgaan tot ze rustig worden en dan stop ik. Dan leren ze snel dat het niet eng is en dan kun je de deken/het zadel enz gewoon opdoen. En zo ook met borstelen. Gewoon op een plek beginnen die ze wel fijn vindt en dan rustig aan naar de andere plek gaan. Pas ophouden als ze het netjes accepteert.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:46

Ten eerste oefenen met overal mogen aanraken en borstelen, als dat goed gaat houd je bijv. eens een opgevouwen (zodat het niet meteen 'groot' en bedreigend is) handdoek in je hand, laat haar eraan ruiken/kijken en als ze het niet eng vind ga je hiermee over haar hele lichaam vegen. Steeds als ze niet meer reageert vouw je de doek verder open totdat hij volledig uitgevouwen is en je hem als een soort kleedje over haar heen kan leggen, ermee in de lucht kan zwaaien (ala schriktraining, eerst op een afstandje en daarna een stapje dichterbij, etc.) zonder dat ze het eng vind. Dit kun je later trouwens ook doen met een zeiltje, vaak maken deze een krakend geluid wat ze in eerste instantie ook spannend vinden. Als ze hier allemaal gewend aan is stelt een deken niks meer voor :D
Dit hoeft trouwens niet meteen allemaal in 1 sessie he? Gewoon rustig opbouwen, als het goed is hebben ze dan geen reden om in de stress te schieten oid ;)

edwinevelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 14:36

Dank jullie wel

ik ga het zeker allemaal proberen
maar inderdaad op bepaalde plekken kan ik haar nog niet aanraken zoals haar buikje vind ze nog niet erg fijn en helemaal boven aan bij der staart
ze is pas 1 jaar en 4 maanden en ze doet het al super hoor maar ze moet nog veel leren,maar is alleen maar een leuke uitdaging :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:06

Begin niet meteen met een deken maar probeer haar aan te raken met een samengevouwen handdoek. Aanraken op de hals, en weer weghalen. Dat echt 50 keer achter elkaar herhalen. Daarna handdoek wat groter maken weer 50 kaar op de hals of op de rug aanraken, tot ze ook daar geen krimp geeft. Uiteindelijk zul je de handdoek over de rug kunnen leggen. Pas als ze niet meer om de handdoek geeft, kun je aan dekens gaan denken.

En probeer je paard overal aan te raken. Kom je een plek tegen waar ze het niet prettig vindt of duidelijk weerstand laat zien, ga terug naar de plek waar ze het wel ok vond en tast je weer naar de plek toe die ze niet fijn vindt. Krijg je daar weerstand, dan weer terug naar waar ze het ok vond. Gaandeweg zul je steeds verder komen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:18

Ja een handdoek werkt zeker goed (of een zadel dekje)....en dan eerst bekend maken met het voorwerp zoals wat iedereen hierboven al beschreven heeft : ruiken, aanraken, mee wrijven op lekker plekken en van daaruit verder uitbreiden/opbouwen.

(O ja je kan al wel de deken verslepen waar ze bij is op afstand dan raakt ze gewend aan het geluid dat de deken maakt zoals rinkelende gespen enz. en vaak de deken bij haar in de buurt leggen enz...maak er een gewoonte van waar ze bij is ook al gebruik je de deken nog niet!)

edwinevelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 12:55

Boompje1985 schreef:
Ja een handdoek werkt zeker goed (of een zadel dekje)....en dan eerst bekend maken met het voorwerp zoals wat iedereen hierboven al beschreven heeft : ruiken, aanraken, mee wrijven op lekker plekken en van daaruit verder uitbreiden/opbouwen.

(O ja je kan al wel de deken verslepen waar ze bij is op afstand dan raakt ze gewend aan het geluid dat de deken maakt zoals rinkelende gespen enz. en vaak de deken bij haar in de buurt leggen enz...maak er een gewoonte van waar ze bij is ook al gebruik je de deken nog niet!)

Dank jullie voor de tips ik ga ze zeker gebruiken! je merkt gewoon dat je best onzeker kan worden en dat moet juist niet gebeuren maar ik ga er zeker aan werken dank jullie voor de tips!!!!