Trailerprobleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aaronsroos

Trailerprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 20:13

Hallo Iedereen,

Ik heb een 4-jarig paardje waarmee ik vollop train. Toen ze haar zijn gaan halen op haar 1,5 jaar, heeft ze zich willen omdraaien in de trailer en dus een schrik te pakken gekregen.
Ik ben nu met haar een jaar bezig en heb ook al zitten oefenen met de trailer. Het lukte niet geweldig maar er is toen een vriendin gekomen die me hiermee heeft geholpen met druk langs achter en jezelf buiten de trailer blijft. Ook afwisseling fysieke en psychische arbeid. Dit is toen gelukt.

Sindsdien niet echt meer geoefend maar vandaag dan nog eens geoefend doordat we weer eens een van ter beschikking hebben.
Mijn paard wilt er op maar ze stopt wanneer haar achterpoten nog juist op de laadklep staan, op het einde. Ik krijg haar maar niet verder. Als ik dit probeer komt ze achterruit. Ik heb echt al vanalles geprobeert zoals toch nog mee naar binnen gaan, doorvragen met druk achter haar poep tot ze toch een stap verder zet, snoepjes, hooi,...

Maar ondanks dit lukt het niet. Ze blijft daar staan, gaat niet verder en kijkt dan wat rond zich en zet zich in rust.

Nu vroeg ik me af of dit echt nog met dat 'ongeluk' te maken heeft of dat dit gewoon koppigheid is? ( wat ik wel raar zou vinden, want waarom zou een paard express willen tegen werken?)
Nu ben ik dus op zoek naar nog meer ideeën ivm die laatste 2 voetjes er op te krijgen zodat ze toch mee kan naar de oefenwedstrijd aanstaande zaterdag.

Alvast bedankt,
Roos

Elles

Re: Trailerprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:53

RT-P >> OPG

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:29

Gebrek aan vertrouwen :) ik ben zelf erg tevreden over de werkwijze van Eddy Modde, hij heeft op zijn website een gratis e-book staan watje kunt downloaden.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:42

Ik raad ook het boek van Eddy Modde aan en verder heeeel veel oefenen, rustig blijven en heeeel veel geduld hebben. Het kan soms uren duren maar uiteindelijk zal ze er vast wel in gaan. Ik heb er eens 2 uur over gedaan met een paard dat niet wilde, en ben er gewoon bij gaan zitten (t was mooi weer), wat plukjes hooi gevoerd.. zonder verwachtingen eigenlijk... en uiteindelijk liep hij er gewoon in en bleef ook rustig staan.

Ben nu ook met die van mij aant oefenen (en ondanks dat Modde het niet aanraadt gebruik ik als hij er eenmaal op staat wel muesli als beloning) en die loopt er inmiddels helemaal in maar staat dan nog wel wat onrustig om zich heen te kijken. Hij blijft echter wel gewoon staan (eet intussen wat hooi en muesli). Ik vraag hem dan zelf om er weer rustig af te lopen, dus voordat hij zelf achteruit wil. Ik ga dit gewoon heel vaak oefenen, en straks ook stang dicht, klep dicht, stukje rijden, langer stukje rijden.. alles rustig en zonder druk totdat de dag komt dat ie echt mee moet ergens heen.

Probeer er ook aan te denken je paard soms mee te nemen naar dingen die ze heel leuk vindt zoals naar het bos ofzo als jullie dat wel eens doen. Succes!!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:30

Stop met het geven van druk, je hebt gemerkt dat dit niet helpt, je paard stopt ervan. Met clicker en targettraining heb je je paard zo weer in beweging!

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:34

misschien werkt mijne 'rare' oplossing: de mijne stopte een meter voor de klep en verzette geen stap meer.
ze was niet bang, was niet vervelend ze stond daar gewoon.

met een longeerlijn druk geven van achter had totaal geen effect. ik heb toen voetje voor voetje haar benen een stukje vooruit gezet, dit duurde in het begin heel lang maar na een paar keer liep ze er gewoon op. omdat jouw paard ook gewoon blijft staan en geen verzet of angst toont kun je dat misschien eens proberen?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:33

Klinkt idd raar, maar als het werkt zou ik het proberen als ik TS was.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 16:48

Ik zette vandaag de trailer open in de piste en ze kwam er direct naar toe gelopen zonder dat ik iets vroeg. Ik had een bak eten mee en toen ik er in stapte, stapte ze zo achter mij aan de trailer in. Super blij dus! Dit heeft ze enkele keren gedaan maar dat was dan 'enkel' voor het eten maar ze ging er wel vrijwillig in!

Dus daarna heb ik er aan gewerkt aan het koord op de manier van eddy modde zoals jullie hadden aangeraden. Maar ik kwam er niet echt verder mee dit was trouwens ook de manier waarop ik het daarvoor deed ongeveer. Maar ik kreeg vandaag ook 'Ros' in de brievenbus en daar stond ook een artikel in. Na een tijdje het op eddy zijn manier gedaan te hebben probeerde ik de manier van 'Ros'. Ik sta in 1 deel van de 2-paardsvan en vraag naar naar me toe in het andere deel. Zet ze haar 2 voorpoten er op 'goed!' zeggen, even laten staan en dan terug achterruit en zo telkens haar iets verder laten gaan en dan stoppen en terug achterruit tot het begin van de trailer. Duurde 5 minuutjes en ze stond er helemaal op als ik het vroeg. En ging achteruit als ik het vroeg enzovoort. Na 2 keer dat ze braaf er op ging als ik het vroeg haar beloont door haar naar de weide te laten gaan.

Dus erg grote voorruitgang gemaakt, ben super blij. Hier blijven op oefenen dat het iets heel gewoon wordt. Maar nu mijn next vraag is, hoe zit het met de stang achter haar poep? Iemand ervaringen mee hoe je dit laat wennen? Ze heeft geen schrik van de stang maar als die achter haar poep vast zit zal ze er wel alles aan doen om er terug uit te geraken.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 16:48

En op jullie aanraden, toch maar wedstrijd afgezegd! :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 16:49

Doubtless schreef:
Gebrek aan vertrouwen :) ik ben zelf erg tevreden over de werkwijze van Eddy Modde, hij heeft op zijn website een gratis e-book staan watje kunt downloaden.

Super methode. Ik vond het zelf echter lastig om alleen te oefenen met de stang, dus daarvoor heb ik Flo123 van bokt benaderd. Het de trailer in en uit lopen hadden mijn pony's toen al prima door met behulp van het ebook, Florence heeft me toen geholpen met de stang enz. Nu lopen ze zo achter me aan, blijven ze netjes wachten tot de stang dicht is enz. Alleen kan ik nu nog niet alleen laden, maar dat ga ik wel weer oefenen als ze vaker in de trailer hebben gestaan.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:15

Aaronsroos schreef:
En op jullie aanraden, toch maar wedstrijd afgezegd! :)

Ik ben heel blij te zien dat je het hebt afgezegd. Als je dit niet had gedaan was er veel kans dat het nog veel moeilijker zou worden om het paard op de trailer te zetten.

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:20

Zet een trailer bij haar in de wei (open). Dan word ze vanzelf nieuwsgierig en vind ze hem later niet meer eng. Leg als ze er aan gewent is wat eten in en loop weg. Later moet je weer even gaan kijken of het er uit is ;) nog een paar keer dat doen en dan later er bij blijven staan. Dat ook een paar keer doen. Probeer dan zelf met eten in de trailer te staan. Dan ook een paar keer proberen op ander plekken. Vanzelf leert ze dan dat het helemaal niet eng is. Zo hebben vrienden van mij het ook gedaan ;) en binnen uuh 3 maanden liep hij er zo in. :) Succes

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:25

Aaronsroos schreef:
IZe heeft geen schrik van de stang maar als die achter haar poep vast zit zal ze er wel alles aan doen om er terug uit te geraken.

Hoe weet je dat?
Veel trailerproblemen zitten tussen de oren van de eigenaren, niet bij het paard.

Niet onzeker zijn, niet mutsen. Paard inladen, stang erachter, klep dicht en rijden. Alle aandacht die jij eraan geeft maakt dat het paard denkt: oh, dit zou wel eens eng kunnen zijn, de baas doet er zó voorzichtig mee...

Ik train (in het begin) ook niet op paard in een stilstaande trailer laten staan. Op trailer betekent: rijden. Rijden betekent nl: niet kúnnen sputteren, paard moet zich nl in evenwicht houden. Pas als paard een aantal keren mee is geweest en goed laadt, kun je gaan vragen of hij ook op de trailer wil wachten.

Maar inladen en 'klem zetten' in een klein donker hok zonder verder iets te doen is vrágen om geprotesteer. Inladen, meenemen en op de plaats waar je heen gaat iets leuks doen, dat geeft een positieve draai aan het verhaal. Inladen, laten wachten en dan (relatief snel) uitladen kan er bovendien ook nog eens voor zorgen dat wanneer je dan uiteindelijk een keer wél gaat rijden, de pleuris onderweg juist wél uitbarst. Want dan is je paard juist geconditioneerd op maar heel even opgesloten staan en dan beloond worden met eruit en terug de wei op.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 18:06

Hoihoi!

Ik kom je graag helpen om het probleem voor je op te lossen zodat je weer zorgeloos op pad kan! Mocht je interesse hebben, je kan altijd even een kijkje nemen op mijn website of pb me even!

Groetjes, Flo