Kan iemand mij op weg helpen? ik weet het ff niet!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brandy75

Kan iemand mij op weg helpen? ik weet het ff niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 09:43

Hai,

Ik zal de situatie ff uitleggen.

Sinds zaterdag heb ik een paardje op proef, op de stal waar ik haar vandaan heb was ze heel lief met poetsen, lekker met haar gewandeld en gegraasd, en daarna op haar gereden.

T klikte, dus de beslissing haar te laten komen was gauw gemaakt.

Zaterdag heb ik haar lekker met rust gelaten, lekker op stal, en daarna nog een uurtje in de paddock. Ze was wel heel nerveus toen ze aankwam, maar dat is natuurlijk heel logisch met allemaal nieuwe indrukken :+

Zondag stond ze er lekker rustig bij, heb haar losgelaten en lekker gepoetst, daarna de paddock in, zodat ze ook kennis kan maken met de andere paardjes. 's middags nog met haar rondgelopen over het terrein, dat vind ze wat spannend maar verder gaat dat goed. aan het eind van de middag ging ze aan de longe.. Nou mw ontplofte zowat, alleen maar rennen! :j

Gister op stal gekomen lekker gepoetst, samen met meisje op stal (vanwege weggezakte rijervaring) erop gestapt.. 10 minuutjes met haar gestapt, weer was ze heel nerveus, en wil alleen maar snel vooruit!

Weer aan de longe gezet, weer ging ze compleet uit dr stekker, alleen maar rennen, later wel iets rustiger, maar het lijkt of ze moeilijk de aandacht erbij kan houden.. daarna nog losgelaten en echt lekker laten rennen en gek doen.. (zonder zadel gelongeerd)

Ook daarna staat ze nog steeds naast je te briezen dat ze meer wil...

Geen denken aan dus dat ik daar rustig op kan rijden voorlopig!

Kan iemand mij op weg helpen waar te beginnen?
Hoe krijg ik die opgekropte spanning en energie dr uit?

ik weet het ff niet.. het gaat hier om een 11 jarige haflinger merrie.

alvast bedankt!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:45

Krijgt ze andere voeding? Misschien veels te energierijk?

Brandy75

Re: Kan iemand mij op weg helpen? ik weet het ff niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 09:47

ze krijgt kuil en sport basis brok, net als de andere paarden op stal. ze hebben haar ingeschat op 3x een half (kilo?) en daarnaast kuil.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:47

Staat ze buiten overdag? Heb je iets veranderd in eten t.o.v. vorige eigenaars? Staat ze samen met andere paarden? Ze mist haar thuis natuurlijk wel en moet even wennen. Hoe lang heb je ze op proef?

Edit: ik lees "uurtje op paddock", ze staat dus hele dagen in stal? Begin al eens met haar buiten te zetten 's ochtends en pas 's avonds weer binnen. Ze moet de omgeving leren kennen en haar energie kwijt kunnen.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:48

Brandy75 schreef:
ze krijgt kuil en sport basis brok, net als de andere paarden op stal. ze hebben haar ingeschat op 3x een half (kilo?) en daarnaast kuil.

Lijkt mij veel voor een haflinger... Die van mij (10 jaar, 1m50) krijgt twee keer per dag halve kilo basis dus geen sport.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:48

Lastig... vermoedelijk kan ze moeilijk omgaan met de verandering. Nieuwe omgeving, nieuwe paarden, nieuwe ruiter....
Is het geen idee om het paard meerdere dagen te testen op de plek waar ze normaal gesproken staat?
Dan heeft ze alleen te maken met een andere ruiter, en heb jij een goed beeld van hoe ze is wanneer ze zich 'thuis' voelt.
Voor de meeste paarden duurt het toch enkele maanden voordat ze zich op hun gemak voelen op een andere plek...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:49

Ympi schreef:
Staat ze buiten overdag?
Edit: ik lees "uurtje op paddock", ze staat dus hele dagen in stal? Begin al eens met haar buiten te zetten 's ochtends en pas 's avonds weer binnen. Ze moet de omgeving leren kennen en haar energie kwijt kunnen.

Als dat zo is, is dat ook een reden om te ontploffen.... dat doen die van mij ook als ze binnen staan een nacht, en die kennen hun huidige plek ;-)
Lekker naar buiten.... laat haar even een paar dagen bijkomen.....

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:50

ik zou ook allereerst naar voeding kijken maar je moet er ook rekening mee houden dat ze er nog maar net is. Wellicht kun je haar gewoon even flink longeren voordat je erop gaat (niet uitputten, gewoon overtollige energie kwijt), en ook even iemand anders erop zetten, om te kijken hoe ze daar reageert (uitsluiten dat jij zelf niet te gespannen zit en ze daarom gaat rennen)

krnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:51

3 keer een halve kilo basis sportbrok? Mijn z halfinger krijgt niet eens zoveel; die krijgt 2 keer een halve kilo. Ik zou hem zowiezo op een stuk minder brok zetten vooral omdat hij zo reageert. Verder heeft hij gewoon rust nodig, al die nieuw indrukken! Weet ook niet of ik het goed las, staat hij nou constant op stal en kon hij een uur in de paddock? Als dat het geval is kan ik wel raden waarom hij zo explosief reageert, vooral als hij voorheen veel meer buiten kwam. Probeer hem in de ochtend al naar buiten te gooien, onbeperkt hooi/kuil en gewoon een beetje bix, zodra je meer met hem gaat doen kan je hem meer bijvoeren.
Veel succes met je pony!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:52

peacehorses schreef:
ik zou ook allereerst naar voeding kijken maar je moet er ook rekening mee houden dat ze er nog maar net is. Wellicht kun je haar gewoon even flink longeren voordat je erop gaat (niet uitputten, gewoon overtollige energie kwijt), en ook even iemand anders erop zetten, om te kijken hoe ze daar reageert (uitsluiten dat jij zelf niet te gespannen zit en ze daarom gaat rennen)

Haflingers zijn diesels... die willen alleen maar meer en harder...
Je kunt de oplossing beter zoeken in het continue zoeken naar rust. Tempo komt later wel.
Laat haar iig overdag buiten, kan ze haar overtollige energie alvast kwijt.

Paard = gewoon een beetje van de leg.... zou jij ook zijn als je naar een nieuwe stad verhuisd, met nieuwe vrienden, een nieuwe familie, een nieuw huis... toch?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:54

ik zou minstens de helft van eht voer er af halen, desnoods 3x een klein handje... haflingers hebben niet veel nodig, als ze te sloom word kun je altijd weer meer voeren. maar op stal staan en zoveel voer er in... mijn paard van 1,70 krijgt nog niet zoveel. ik denk dat je dan al een eind op weg bent.

het feit dat je, terwijl ze zoveel energy heft nog wel lekker kunt poetsen en mee kunt wandelen geeft wel aan dat het verder een braaf dier is.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:56

Is veel hoor voor een hafje, zeker nu het rijden op een laag pitje staat.
Als ze weinig buiten komt krijg je een bommetje...kan ze niet op de wei? Hoe stond ze bij de vorige eigenaar?

Ze moet zich nog aanpassen zoals hiervoor al gezegd is maar het eten zou ik toch wat minderen.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:56

Als ik mijn hafje 3 keer per dag n halve kilo sportbrok zou geven dan zou ze ook niet te rijden zijn. Heel veel haflingers doen het prima op alleen hooi.

Probeer helemaal terug te gaan naar de basis.... Voer alleen voldoende hooi en evt wat energiearme muesli en bied je paardje voldoende beweging.... Zowel vrij op een wei of in een paddock als aan de longe of onder het zadel.... Neem de tijd om aan elkaar te wennen en voer wat extra energie in dw vorm van brok als je merkt dat ze dat nodig heeft. En ook dan rustig opbouwen (met handjes ipv met halve kilos)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:57

Ninx: ik weet niet of ik dat met je eens ben: alle haflingers die ik gereden heb, waren zeker échte haflingers, lekker koppig, maar meer op een manier van: als ik niet hóef te lopen, ga ik liever staan eten. Dat ze lekker doorsjouwen is waar (als in, ze kachelen wel lekker door in een drafje), maar ik heb er nog nooit een gehad die meer ging lopen rennen dan nodig is.
Ik zou hoe dan ook iemand anders er ook even op zetten, uitsluiten dat het jouw fout is. Ik heb vroeger ook een paard gereden, wat ik niet kende, en daar wordt ik altijd wat zenuwachtig van, dus ik ging onbewust heel gespannen zitten, en paard ging elke keer aan de kletter. Toen op een dag viel het mij op, lette ik bewust op dat ik ontspannen bleef, en ik had opeens een super paard onder me

en wat er hier gezegd wordt over het voer is ook een hele goede :) Ik werk hier op een eventingstal, en ze krijgen hier ook vaak maar 2 a 3 kilo, hun eigen soort voer dan wel, maar het is geheel afhankelijk van wat ze doen.
Laatst bijgewerkt door ThinkAgain op 25-09-12 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:59

Wat wil je . Na twee dagen. Dat dier moet gewoon wennen en heeft misschien heimwee. Allemaal nieuwe dingen , mensen en omgeving. Het zou wel een hele dooie zijn als ze daar niet op zou reageren. Ik ben het helemaal met Ninx eens lekker buiten doen en laat haar wennen. Ik heb vorig jaar een 6 jarige merrie gekocht, dat heeft wel 2 maand geduurd voor die zichzelf weer was. Toen had ik eerst ook zoiets ,waar is dat brave paard gebleven dat ik gekocht heb?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:05

je heb het paardje op proef, staat in je openingspost,

denk je zelf dat je er binnen nu en een week zelfstandig op kan rijden?
of blijkt dat nu je het paardje eenmaal op stal heb nog best wel wat sleutel werk aan te hebben
ivb met lessen.. en heb jij de kunde om dat te doen of ben je er te bang voor.

ik denk namelijk uit je post te lezen dat ze in eerste instantie erg rustig was en dat je het paardje daarom gekocht heb, nu ze dus zo druk is moet je aan andere via internet info vragen wat te doen. terwijl je in mijn ogen zelf behoort te weten dat haflingers weinig brokken dienen te krijgen en dan zeker geen sport basis brok .. haflingers doen het goed op goedekwaliteit hooi en een halve kilo brok per dag 9 is mijn eigen ervaring daarnaast zou ik een haf ook niet zo snel veel kuil geven want hij behoord tot de sobere rassen

het lijkt mij de beste oplossing om te kijken durf ik een paard aan wat zo druk is, zo ja steek dan je tijd en energie er in , maar als je een bange ruiter ben vraag je dan af of je dit paard moet houden je kan het nu nog terug brengen naar de oud eigenaren over een tijdje ben je er aan gehecht en doe je dat misschien niet meer en ga je tobben.

daarnaast moeten sommige paarden wennen aan nieuwe omgevingen, nieuwe ritmes nieuwe dag indelingen als je de mogelijkheid heb laat haar dan voor je gaat rijden even lekker uitrazen.. een pony /paard moet minimaal een dagdeel vrij buiten rond lopen

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:07

Ik had het met onze tinker ook zwaar onderschat, het lijken natuurlijk "koele" kikkers maar dat zijn ze absoluut niet, het zijn echte binnenvetters. Gewoon lekker rustig aan tutten en laten wennen. Eerst longeren en dan erop als het niet te druk is. En zoveel sportbrok is echt niet nodig hoor! Logisch dat ze daarvan gaat stuiteren! Die van mij staat op 2 x halve kilo dieetbrok en hooi, en na presteren een beetje muesli. Ze doet het prima hiermee. Als je niet op andere brok over kunt gaan (door de stalling) alleen maar een handje zodat ze met de anderen mee kan eten. Wij hebben onze tinker nu 6 maanden en merken dat ze nu pas (na een verkeerde start dus door het onderschatten) op haar plekje begint te raken. Als ze niet de hele dag op de paddock mag proberen zoveel mogelijk tijd met haar doorbrengen, lekker aan de hand stappen, wat grondwerk. Echt bij de basis elkaar leren kennen beginnen. Veel succes en niet opgeven hoor!

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:11

Vanwaar ben je Brandy? Misschien kan iemand eens echt komen helpen...
Ik heb mijn pony van vorig jaar in November. Ook een Haflinger, was toen 9jaar en een merrie. Tijdens proefrijden was ze héél braaf, stond netjes til met opstappen, echt betrouwbare knuffelbeer. Lekker vlot aan het been maar niet té loperig of snel en heel fijn te rijden.
Toen ze bij ons thuiskwam heb ik diezelfde dag nog gereden, misschien niet zo slim, maar toch. Had nog het idee van dat braaf beest in mijn hoofd. Rijden ging toen gelukkig allemaal goed. Wel merkte ik dat ze loperig werd en kon ik haar moeilijk inhouden. Maar aangezien ik iets meer recente rijervaring heb als jou is dat allemaal goed gekomen.
De dag erna hadden we familiefeest en iedereen wou eens op pony zitten en pfff had ik schrik dat er iemand zou vallen, ze ging echt enorm snel stappen en ook al liep ik ernaast, leek alsof dat niet voldoende was, dat ze me niet vertrouwde. Toch heb ik haar gehouden, nu kent ze me en vertrouwt ze me door en door. Ik merk wel als ze op ander terrein is of ik ben er niet dat ze nog wat gevoeliger en sneller is maar als ik erbij ben, kan er nu zelfs kleinste kind mee weg. Even doorzetten dus en komt waarschijnlijk super goed! Dat braaf paardje is er nog!
Hoe lang mag je ze op proef houden?
Zou ook echt wel proberen bekomen dat ze minder brok krijgt. 3x halve schep is echt teveel en dat ze vaker buiten kan, zoveel mogelijk.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:13

Ik lees dat je haar op proef hebt... Kan je geen advies vragen aan de (vorige) eigenaars?

Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn vierjarige. Bij het proberen voor aankoop twee keer super gereden... Toen ze bij ons op stal stond hebben we ze ook eerst een paar dagen rustig laten wennen. De 2 eerste keren dat ik er thuis opstapte ben ik er genadeloos hard afgekatapulteerd binnen de 3 seconden. De fokker is dan terug langs geweest en heeft me geholpen. Nadien nog een keer eraf gekatapulteerd... Nadien rustig terug van begin begonnen als een niet zadelmak paard... Nu gaat het prima. Ze is heel braaf en doet het super. Blijkbaar kon zij de verhuis moeilijk verwerken en was het een combinatie van spanning en andere factoren (schoftpijn en verdoken wolfstanden).

Veel succes. De aanhouder wint ;-)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:16

Citaat:
Zaterdag heb ik haar lekker met rust gelaten, lekker op stal, en daarna nog een uurtje in de paddock.

Je vraagt: waar kan merrie haar energie kwijt.

Ik lees nergens dat ze de hele dag of een groot deel van de dag buiten staat. Is dat wel zo?

Zo nee: dan is daar het antwoord op je vraag.
(en dan is het wel een beetje een open deur vind ik)

Ik lees ook nu pas de hoeveelheid voer :wow:
snel minderen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:21

Ben eigenlijk benieuwd wie haar ingeschat heeft qua voeding er staat een halve maar niet direct een halve kilo. Dus misschien krijgt ze wel minder en is het een halve schep en afhankelijk van de schep heb je natuurlijk een andere hoeveelheid. Lijkt me toch als een pensionhouder dit inschat waar ik dan weer vanuit ga dat gezien de post die ze plaatste zou ik denken dat die toch liever laag inschat dan hoog. Maar goed sportbrok lijkt me eigenlijk helemaal niet nodig gewoon beetje basis is voldoende en dan kun je gaan kijken om meer of nog minder te geven.
Dat terzijde ben ik ook benieuwd hoeveel dat het paard buiten komt want ja energie moet er inderdaad wel uit en als ze maar 1 uur op een dag buiten komt vindt ik het niet heel vreemd dat ze flippen aan de longe.
Verder vraag ik me af heb je het echt over (koeien)kuil of over voordroog. Kuil is niet geschikt voor paarden.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:23

Brandy75 schreef:
aan het eind van de middag ging ze aan de longe.. Nou mw ontplofte zowat, alleen maar rennen!

Brandy75 schreef:
Weer aan de longe gezet, weer ging ze compleet uit dr stekker, alleen maar rennen,

Weet ze wel wat longeren is? Of heeft ze daar in het verleden misschien een nare ervaring mee gehad? Ik zou dat ook even aan de vorige eigenaar vragen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:26

Ik denk als ik mijn fjord op zoveel voer zou zetten ( en al helemaal als het sportbrok is) en dan ook nog maar een uurtje per dag naar buiten mag, dat ik ook een heel lastig te rijden beestje ga hebben.
Dat zou ik sowieso eerst eens veranderen.
En veel paarden hebben moeite met een verhuis.
Ik snap dat jij wel wilt rijden omdat het een proefperiode is, maar wellicht vraag je toch te veel voor wat ze op dit moment kan verwerken.
Laatst bijgewerkt door Silence op 25-09-12 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:26

Toen ik mijn fjord ging verhuizen ging het bijna hetzelfde: de eerste dag ging het perfect. Hij was braaf en leek het wel gezellig te vinden met allemaal nieuwe vriendjes. Na een paar dagen erop gestapt en het was dra-ma. Rennen, bokken, noem maar op. Dus toen heb ik hem een poosje alleen gelongeerd, daarna eerst gelongeerd en er dan op en na een poosje pas weer direct erop. Waarschijnlijk heeft ze gewoon even tijd nodig om te wennen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:30

Dieet zeker aanpassen...3,5kg sport basis( is het nu sportbrok of basisbrok?) is voor dit type paard veelsteveel.Het is geen warmbloed sportpaard....
Wat kreeg ze bij haar vorige baas??

Ik zou haar voorlopig op kuil zetten en een handje brok voor de lekker omdat de andere ook iets krijgen.

Is ze gewent om op stal te staan?