Paarden in kuddes houdenVeel meer kans op blessures???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

indriss

Paarden in kuddes houdenVeel meer kans op blessures???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 07:29

De titel zegt het al.In het verleden heb ik gewerkt op verschillende stallen.Zo heb ik gezien hoe de meeste mensen de paarden houden.Elke dag op stal en soms komen de paarden een uurtje op de wei helemaal ingepakt met dekens en kapjes en springschoentjes.Hier kon ik slecht tegen.Geen contact met andere paarden!
Thuis met mijn eigen paarden ben ik het helemaal anders gaan doen.
Had een hekel aan ophokken van paarden,dus bij mij komen ze zoveel mogelijk buiten.
In de lente,zomer en herfst dag en nacht buiten(komen naar binnen voor te rijden en te voeren)
En in de winter overdag minimaal 5 uurtjes buiten en s nachts op stal.
Ze staan met 8 paarden in een kudde op een wei van 1 HA.Mijn hengst staan apart op ongeveer 1000 vierkantie meter.
We fokken met 3 merries en als er veulens geboren zijn gaan die 2 weken apart en dan ook bij de kudde.
Ging al tijden goed.Nu hebben we de laatste 2 jaar veel pech.Wond hier,hechtigen daar,de hengst heeft 2 keer een kleine peesblessure gehad van het gek doen op de wei.Gelukkig volledig hersteld.
Afgelopen zondag kwamen de paarden s morgens naar binnen en zag ik ons 6 weken oude veulen op 3 benen lopen.Gebroken pijpbeen.Vlak onder de sprong.Met een gigantische wond op de sprong.Was niet meer te redden.
Heel erg,dat is voor mij de druppel geweest.We weten niet wat er gebeurd is,waarschijnlijk een trap gehad of erop gestaan.De omheining is afgezet met schrikdraad.Daar ligt het niet aan.

Nu pas snap ik dat men al die dure paarden niet op de wei zetten,we hebben echt maandelijks de DA op de stoep omdat er weer wat gebeurd is.Ik durf ze nu ook niet goed meer op de wei te zetten.
Wat zou het volgende zijn???

Wie heeft dit ook meegemaakt?Hoe houden jullie je paarden?
Moet ik ze gaan opdelen in kleinere groepen?misschien moet ik ze ook gaan inpakken???
Of gewoon niet meer zoveel op de wei.Maar dat geen tegen mijn gevoel in.
Wat weer wel een voordeel is dat er bij mij vrijwel nooit een paard koliek heeft.Een keer was er eentje in de winter koliekerig omdat ze teveel binnen stonden.
Nou ik hoor graag jullie ervaringen en hoe jullie fokkers de paarden houden,de sportpaarden houden en hoe de oudere paarden gehouden worden(we hebben 2 oudjes erbij lopen)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:42

Mijn paarden staan al jaren in een kudde 24/7 en geen enkele beschadiging door het leven buiten en in de kudde. Hooguit een hapje haren uit de vacht ofzo.

Vier paarden op iets minder dan 1 ha, maar wel paardveilig ingericht, zodat ze bij ruzies ver weg kunne lopen van de anderen:

www.paddockparadijs.nl

door de 'track' maakt het dat paarden die aan de andere kant staan, voor het gevoel van de anderen van hun gescheiden staat door twee hekken en dus ver genoeg is (bij een ruzie) en dus ook niet 'dood' hoeft bij een meningsverschil.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:45

Ah, verschrikkelijk van het veulentje!

Kun je geen duo's maken?
De twee die het beste met elkaar kunnen ze je samen. Bijv. de twee oudjes, de twee merries enz.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:46

Allereerst stond mijn hengst nooit alleen, alleen staan geeft onrust en daardoor gaan ze gek doen. Dus meer kans op blessures. Hij is op zijn 8e geruind maar heeft tot die tijd nog geen schrammetje opgelopen, terwijl hij toch veel speelt met zijn maatje. De rest staat ook in kuddeverband en ook door heb ik op bij introductie soms wat kleine schrammetjes na nooit gedonder. Dus nee, ik herken je verhaal niet maar ik vind het wel heel vervelend voor je.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:50

Hier staan ze elke dag met 5 samen, de kudde is wel stabiel nu en de rangorde is duidelijk...met veulens erbij heb ik geen ervaring.

Kunnen ze bij jou goed wegrennen als er ruzie is?

2jaar ongelukken is inderdaad frustrerend, ik heb hier wel eens een ongeval gehad met dodelijke afloop (zoals je veulen maar dan strek- en buigpees over) en toen stonden ze maar met 2, dus het aantal wil niks zeggen.

Af en toe is er wel een schram maar niks om de VA te moeten bellen....het kan toeval zijn, met veulens is er natuurlijk meer "leven" op de wei, ik kan best geloven dat je alles in twijfel trekt.

Kent de groep elkaar al lang?

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 07:56

De hengst bij een ander paard zetten is geen optie.Is het verleden gedaan,maar hij blijft de ander achterna rennen en bijten.Hij is heel vies op andere ruinen of hengsten.Alleen merries vind hij leuk.
Ook wil ik geen veulens van hem.Hij loopt wedstrijden,dus liever niet dekken.
Hij heeft wel contact met zijn buurman.Die hij ook regelmatig bijt,maar die kan zijn hoofd naar binnen doen als de hengst te vervelend wordt.

Wat raar dat niemand dit ook meemaakt.Mischien heb ik gewoon domme pech de laatste jaren.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 07:59

Allereerst, wat erg voor jullie veulen. Sterkte.
Vind wel dat 8 paarden op 1 Hectare erg veel is. Wij hebben 8000 m2 en daar staan er 2 op. Alle dagen. 's nachts op stal. Dan nog een hengst vlakbij. Ik zie het in de omgeving vaker dat paarden met blessures uit de wei komen als ze in grotere groepen (op dan dus verhoudingsgewijs kleinere weiden) lopen. Wellicht ligt daar de oorzaak voor de vele blessures?

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 08:01

De groep is de laatste 2 jaar veranderd(2 paarden verkocht 2 fokmerries daarvoor terug).
Maar dat is dus 2 jaar geleden geweest.Ja en de veulens erbij.Dat is elk jaar.

1 HA lijkt mij groot genoeg op weg te rennen.het is een enorm stuk.
Maar kan het nu ook zo zijn dat ze gaan rotzooien omdat ze wei nu kaal begint te worden???
Ik geef ze wel kuil op de wei,maar niet teveel,anders hebben ze weer diaree...
Maar daarmee zijn ze toch 3 uurtjes zoet...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:02

8 paarden op 1 hectare is te veel, dat is vragen om moeilijkheden.
Kun je, je land wel mooi houden met zoveel paarden?
Hier altijd in kuddeverband gestaan, max 5 paarden/pony's per hectare en nog nooit blessures :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:05

Als je toch niet met de hengst wil dekken waarom laat je het dier dan niet castreren? Is voor hem toch ook veel leuker.

Bij ons eigenlijk ook nooit problemen. Heb 3 paarden op 1 hectare. Soms wel eens even rennen en wat bijtplekken, maar daar blijft het bij.

Wel heel erg vervelend van je veulen. Sterkte.

Ik ben bang dat je nu gewoon een tijdje "pech" hebt gehad. Je schrijft dat het voorheen lange tijd goed ging.

edit: ik zie je post nu pas, dat er wel wat verandert is in de groep. Ook kan het idd zo zijn dat ze gaan klieren omdat er tekort te eten is. 3 uurtjes bezig zijn is natuurlijk veel te kort, dan vind het logisch dat ze gaan klieren. Kun je geen ander ruwvoer geven waar ze geen diarree van krijgen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-09-12 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:07

Een groep van 8 is inderdaad veel op 1 Hectare en dan nog gekke veulens ertussen.

Kan je de merries met veulen niet apart laten staan zoals in het begin?

Er komen spanningen in de kudde als de merries met veulen erbij komen.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Paarden in kuddes houdenVeel meer kans op blessures???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:11

als je toch geen veulens van de hengst wil zie ik de meerwaarde van het 'hengst houden' ook niet in.

Ik heb ze hier al jaren in een groep, jarenlang een wisselende groep zelfs maar nooit noemenswaardige problemen gehad.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:12

Mijn ruinen hebben altijd in gemengde kuddes gestaan
Ja wel eens plekjes, hij is de laagste in rang en ze spelen veel met zn tweeën.
Mn fjord heeft 1 keer ietwat kreupel gelopen en de da dacht dat hij een klap op zn schouder had gehad.

Maar verder nooit geen problemen.
Ga mee met [***] wat betreft je hengst

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:46

Wat vreselijk vervelend voor je veulen, en natuurlijk de andere wonden.

Ik heb bijna 2HA (verdeeld over twee weides) waar twee paarden en een shet 24/7 op staan, een van de merrie's is nu drachtig, veulen is in principe voor de verkoop maar als het niet verkocht wordt is het ook niet erg. Echter is voor mij drie paarden (+een shet) echt genoeg wat betreft ruimte.
Hoe voer je het kuil? Op een plaats of zijn er meerdere voeder plaatsen? (ben trouwens sowieso niet zo van het voeren op de wei met meer dan 3 paarden)

Verder voor mij ook de vraag waarom je de hengst niet castreert als je er geen veulens van wilt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:51

Gelukkig hebben we nooit problemen gehad met onze twee paarden die dag en nacht met inloop stal buiten staan. Wellichtis het volgende een idee. Ooit met logeren konden we kiezen op die stal voor twee kuddes. De eerste was de kudde met de paarden die regelmatig vechtten en dolden de tweede was de rustige kudde.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:52

Dit heeft meer met manier van houden en gedrag te maken dan medisch, dus ik verplaats dit topic van Md naar OPG.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:10

Ik heb ook al heel veel DA kosten gehad door weidegang.
Meestal is dat omdat je niet genoeg ruimte hebt om paarden die het niet goed met elkaar kunnen vinden te splitsen. Veulens tussen een groep volwassen paarden vind ik altijd doodeng. Het hoeft niet hard te gaan om zo'n schedeltje of beentje te ontwrichten. Ze hoeven alleen maar per ongeluk tussen 2 volwassen paarden te staan met een meningsverschil.
Ik heb nu geluk met een hele rustige stabiele groep op 14 hectare, maar dat is echt moeilijk te vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:16

Ik denk inderdaad dat de blessures eerder komen van veel paarden op een vrij kleine wei,en als dan het gras is op is gaan ze lopen klieren..verder heb ik juist de indruk dat paarden die veel buiten staan en vrij bewegen gezonder zijn dan paarden die veel binnen staan..maar een stabiele kudde is daarvoor wel belangrijk,als er veel wisselingen zijn in de kudde krijg je ook meer gedoe.

Wbt de veulens,echt heel sneu van je veulen..daar heb ik verder geen ervaring mee maar lijkt me ook vrij risicovol..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:22

mijn veulens zijn ook altijd in de groep gebleven hoor, leren ze van opletten.
Worden ze heel mak en stabiel van tussen hun oren als ze in een gemengde groep opgroeien.

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:13

Ik zie inderdaad ook vaak dat mensen bang zijn om hun paard buiten te zetten ivm blessures, omdat het een duur paard is en omdat er wedstrijden mee gereden worden. Persoonlijk vind ik blessures geen goede reden om een paard op stal te zetten, zijn vrijheid is veel belangrijker. Dat een paard duur is of ongeschikt raakt voor wedstrijden vind ik het probleem van de eigenaar, niet van het paard. Deze moet een fijn leven kunnen hebben.
Om terug te komen op je probleem; misschien dat er in de kudde iets niet goed zit? Kunnen alle paarden wel goed met elkaar? In principe moeten paarden gewoon in een kudde kunnen staan zonder al teveel ongelukken. Ik zou eens in de gaten houden of er een aantal paarden tussen zitten die niet goed met elkaar overweg kunnen. Verder kan een tekort aan eten een aanleiding zijn voor meer onenigheid.

Veel sterkte met het veulentje.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:16

als je toch niet wilt dekken met je hengst zou ik hem castereren, alemaal erg paardonvriendelijk!

ik heb altijd 12 paarden gehad, met zn allen in een kudde en is altijd goed gegaan :)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:25

mijn paarden staan hier winterdag in een groep is 18 paarden, op 4 hectare?? (durf het niet met zekerheid te zeggen)
gaat over het algemeen wel goed, maar helaas hebben we der ook een paar tussen die mekaar eigenlijk niet kunnen luchten of zien.
ze staan nu voor de zomer in 3 groepen, eigenlijk vind ik dat mooier. ondanks dat ze minder ruimte hebben zijn de groepen rustiger.
ik denk vooral dat je gewoon pech gehad heb.
wel zou ik goed kijken na de samenstand, wat klikt goed en soms zit er 1tje bij die eigenlijk nergens bij hoort.
ook ga ik mee met de rest als je niet wilt dekken met je hengst castreer hem lekker en gooi hem bij je merries.
onze groepen zijn gemengd kwa ruinen en merries en dat gaan beter als alleen merries in een groep.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:30

Ik ga mee met een aantal dat 8 op 1 hectare wel erg veel is. Toch denk ik 'dat het ongeluk met het veulen niet helemaal te voorkomen is. Gewoon dikke pech denk ik.

Mijn inziens horen paarden in een kudde. Wij hebben thuis altijd 3 paarden (en eens in de zoveel jaar wisselt de kudde door verkoop) en die staan altijd samen. Nog nooit problemen gehad.. Maar wij hebben dan thuis 1,6 hectare en huren daarnaast 2,5 ha (voor ruwvoer winning en s winters lopen ze daarop).

Blessures op de wei kun je nooit uitsluiten. Toch denk ik dat bij menigeen de blessures komen van teveel binnen houden en dan maar een uurtje per dag op de weide.. Niet gek dat de paarden rare sprongen gaan maken. BIj ons komen ze zomer en winter de hele dag buiten en zomers vaak ook s nachts nog. T zijn gewoon wedstrijdpaarden.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:32

Bij ons staan de paarden ook in groepen. Mijn merrie staat met 5 (waarvan 1 ruin) op 1 ha. De grote ruinengroep van 12 paarden staan op ongeveer 2 ha. Het is belangrijk dat de paarden weg kunnen, dus geen smalle weide of in een punt uitlopend.
Wat je veulen betreft: dat kan ook in een wei met twee paarden gebeuren.
Ik geef er de voorkeur aan de paarden in groepen te houden en ik hoor juist van de 'inpak' stallen dat er paarden een been breken omdat ze als een dolle door de bak rennen als ze eindelijk eens los mogen.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 12:41

Wij hebben 6 paarden + 2 grote D pony,s ( alleen merry,s ) op 2 ha. 24/7 buiten staan ( vanaf 1 april t/m 1 nov )

Er is 1 leider in de groep rest volgt altijd mee

Nooit bijten of trappen of verwondingen

Fries merry met veulen heb apart staan

Na spenen wordt veulen verkocht en gaat de moeder in de grote ploeg