Mijn paard doet sinds gisteren heel anders, het is precies een andere Maid. Het begon gisteren, ik kwam thuis van school. Belde naar bompa voor te vragen hoe het met Maid ging. En hij zei ; ,, Ze heeft vandaag wat bokkensprongen gemaakt, wss haar energie dat er uit moest '' ( owja, paard staat bij bompa ) Ik dacht ; ja niets ergs. Ik kom bij haar aan, normaal knuffelt ze dan terug, maar nu ging ze achteruit en kon ze mijn hand niet verdragen, ik raakte haar nog maar aan en ze ging achteruit. Bij het poetsen juist hetzelfde - ik poets haar altijd los, dan blijft ze altijd netjes staan, zet geen stap verkeerd ! - , ik kom met de borstel aan haar en weg is ze. Wij hebben een stuk grond van ong 1000 m2, met schuilstal. Ik zet haar nrml aan een ringetje vast. Bij het grondwerk ( doe ik ook los ) kon ze totaal niet blijven staan, normaal staat ze mooi stil. Nu ging ze achteruit ,, ik zet stiekem een pasje achteruit zodat baasje het niet ziet… en nog een en nog een '' toen ze zo'n meter achteruit was gegaan, draaide ze haar om en galoppeerde weg, met bokken en sprongen… Dit heeft ze zeker 5x achter elkaar gedaan en het stopte nog niet !
Een slechte dag dacht ik mssn … verkeerd gedacht.
---------------
Woensdag ; Juist hetzelfde verhaal bij het poetsen , knuffelen… "Ik ga nu geen grondwerk los doen, maar ik ga met haar wandelen en oefen op een plekje onze oefeningen". Zo gezegd zo gedaan. We waren aangekomen en de oefeningen gingen terug goed ! Op de cirkel zag ik dat ze mank liep. In draf aardig te zien, maar in galop sprong ze met haar 2 achterste poten. Heb ik haar helemaal afgevoeld, een warmteplek op haar rechterbeen vanachter… geen steentjes in de hoeven, ze is niet gevallen… Ik heb haar nog niet zo lang ( bijna 6 maanden ) en heb haar de laatste week 2x meer gereden. Conditie in orde ! Bompa denkt aan artrose, want het is al de 2de keer dat ze mank staat in nog geen 6 maanden tijd. Als het deze week nog niet weg is, gaan we zeker de DA er bij halen !
Vertoont ze zo'n afkeurend gedrag door de pijn ?
Een reactie is altijd welkom, want ik wil niet dat onze sterke band stuk gaat !
Zou toch maar eerder een da erbij halen, bompa heeft ook geen rontgenogen en mocht het wel de pees zijn dan kan het door de bokkesprongen nog erger worden, sterkte met je paardje.
Zou het kunnen dat ze hengstig is? Daardoor kunnen merries heel dwars worden en zijn ze vooral bezig met zichzelf en de omgeving...
_Gillian_
Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-12 16:39
Hoe kan je dat juist zien ? Als ze meestal hengstig staat, geeft ze een wit slijm af. Nu zie ik het niet echt, of kan je het nog op een andere manier zien ? En als ze hengstig staat, doet ze normaal niet zo hectisch!
Je hebt zelf al gezien dat ze kreupel is, warme plek aan het achterbeen moet eigenlijk wel een voorzichtige alarmbel af laten gaan. Iig in een klein stukje zetten en twee keer per dag min. tien minuten koelen en tien minuten stappen op het harde kan geen kwaad, alle andere dingen achterwege laten, mocht het de pees zijn dan veroorzaak je iig geen verdere schade en zij ook niet, als het de pees is kan één bokkesprong teveel zijn, maw afgescheurde pees is meestal einde verhaal.