De titel zegt het al. Ik heb sinds kort een nieuw paard gekocht en het blijkt, hij vreet staarten van andere paarden. Het is een vrij onderdanig paard, dus gelukkig doet ie het niet bij allemaal maar alleen bij de paarden die onder hem staan. Dit zijn er ongeveer 3 a 4.
Iemand tips wat ik hier tegen kan doen zodat ie het echt niet meer doet? Alvast bedankt.
Water is er voldoende. Sambel gaat eruit met een regenbui.
Sky_As
Geplaatst: 18-09-12 13:08
dit haalt de oorzaak niet weg. Staat je paard op vlas of stro? (wij hebben er namelijk ook 1 op stal staan. altijd op stro gestaan geen probleem. Staat nu enkele weken op vlas, eet sindsdien de staarten van de buren op...niet prettig!)
Het is waarschijnlijk verveling of als hij de haren ook echt opeet, iets mis met het voedingspatroon. Verder zou je natuurlijk kunnen zorgen dat hij er niet meer bij kan. Om eerlijk te zijn...als mijn paard in een kudde staat met een paard die staarten eet, vind ik niet dat ik de staart van mijn paard helemaal met rotzooi in moet smeren, maar dat die ander zijn paard maar een muilkorf om moet doen of uit de kudde moet halen. de staart insmeren met rotzooi helpt ook maar tijdelijk (en bijna geen optie als je een schimmel hebt). zodra ze een keer flink in het zand rollen is de helft er ook alweer af.
die van mij staat op stro en ik heb het idee dat het verveling is. Muilkorf om doen, vind ik sneu en houd ik echt niet van. Dat zou echt de laatste optie zijn. Gelukkig willen stal genoten wel mee werken.
hotchocolat
Geplaatst: 18-09-12 13:11
Sambal heb ik 1x gebruikt in de stal (tanden langs de tralies) en het was ook meteen voorbij.
ellepel
Geplaatst: 18-09-12 15:18
oorzaak opzoeken en die aanpakken.
kan zijn dat het omdat het een onderdanig paard is misschien te weinig eten kan,weet niet of hij ruwvoer moet delen? dan eten sommige paarden staarten uit tekort aan bepaalde mineralen die wel in haar zitten. goede voeding en een liksteen ophangen kan zeker helpen.
en er zijn paarden die haar eten omdat haren wormen uit de darmen meenemen. goed ontwormen dus met een middel tegen in elk geval bloedworm.
probeer deze zaken eens uit en zorg voor voldoende ruwvoer,vaak stopt het dan wel.
ikke_draver
mijn paard deed het omdat hij te weinig ruwvoeder kreeg, wegens rang in de kudde. wel heb ik cribox in de manen & staart van de andere paarden gesmeerd ondanks de regen werkte het bij mij ongeveer een week
Manen krauwen is een communicatie tussen paarden. Een paard heeft jeuk ergens en gaat bij een ander paard op die plek krauwen. Andere paard reageert terug om bij de jeuker te krauwen.
Misschien heeft de staart vreter flink jeuk in zijn staart. Aarsmaden ?? En een keertje zijn staart goed wassen en azijn tegen de jeuk op de staart wortel.
Het is geen jeuk, hij eet van onder af aan en dit bij ongeveer 4 a 5 paarden. Aan de rangorde kan ik vrij weinig doen omdat er niet meer stukken beschikbaar zijn voor hem.
En toch zou ik zo'n staarten vreter een extra yvermectine geven tegen de aarsmaden. En daarnaast de staart aanzet met verdunde azijn behandelen.
ellepel
Geplaatst: 18-09-12 21:51
welmoed__ schreef:
Het is geen jeuk, hij eet van onder af aan en dit bij ongeveer 4 a 5 paarden. Aan de rangorde kan ik vrij weinig doen omdat er niet meer stukken beschikbaar zijn voor hem.
Je hebt ook antibijt wat je in de staart kan smeren. Dit helpt meestal ook wel. Maar het is eerst belangrijk om te kijken waarom hij dit doet. Verveling?