"Normaal" Stalgedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie_N

"Normaal" Stalgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 11:58

hallo bokt,

Ik heb geen idee of het hier goed staat, heb heel bokt af gezocht en dit leek me de meest geschikte plaats.

Nu wil ik jullie vragen, wat vinden jullie nou normaal stalgedrag.
Persoolijk vind ik dit voor iedere omgeving en situatie een ander gedrag als normaal beschouwd mag worden.

Hoe denken jullie hierover?
Ik ben benieuwd.

xDebora

Re: "Normaal" Stalgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:03

Elk paard is anders, net zoals mensen.
Voor mijn huidige pony, had ik een pony waarmee je alles kon doen in de stal! Knuffelen, omprutsen, gek doen, het maakte hem niets uit. Nu heb ik een pony die het niet echt fijn vind dat je hem in de stal komt opzoeken; dat is gewoon zijn plekje. Het is niet dat hij gaat bijten/schoppen als je in de stal komt, maar hij laat weten dat hij het fijner vind dat je buiten de stal blijft.

Dus ik vind normaal stalgedrag verschillend per paard. Maar ik vind dat ze niet mogen bijten/slaan, maar dat lijkt me opzich wel logisch...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:03

Normaal stalgedrag is voor mijn paard: rondjes lopen. Alsmaar rondjes lopen.
Heb ooit ergens met 'm gestaan waar hij 's nachts op stal moest. Eerst dacht ik nog dat hij moest wennen. Maar het gedrag werd alleen maar erger en hij begon doods uit z'n ogen te kijken. Na 4 maanden was ik het zat en heb 'm verhuisd naar ergens waar hij lekker buiten kon blijven, en waar een schuilstal was die hij kon gebruiken wanneer hij wilde.

Een paard hoort niet in een hok.

Jetta

Re: "Normaal" Stalgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:16

@Koper: Inderdaad.
Als je paard dan toch een deel van de dag op stal moet, is normaal stalgedrag het volgende: Je paard is rustig en voelt zich op zijn/haar gemak. Je paard eet goed en ziet er gezond uit. Zijn/haar hoofd steekt hij/zij nieuwsgierig naar buiten en hij/zij laat af en toe van zich horen. Het paard beweegt zich gemakelijk in de stal en heeft daar ook genoeg ruimte voor. Het paard gaat enkele malen per dag liggen (sommige paarden doen dit alleen's nachts).
Natuurlijk ligt er een flinke laag stro in de ruime stal en krijgt het paard voldoende ruwvoer. In de stal is licht en frisse lucht. Om gezond stalgedrag te bevorderen en te behouden, zorg je dat het paard zoveel mogelijk uit de stal komt.

@ Dannielover: Zorg dat je ten allen tijden op elke plek in de stal van je paard kan komen. Jij bent en blijft de leider en als je gedrag accepteert zoals jij beschrijft, kan je paard op een goede dag denken: Ik mep je uit mijn ruimte.
@Debbie_N : Wat wil je met je vraag? Heb je een paard dat zich vreemd gedraagt op stal?

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:23

Voor mijn paard is normaal stalgedrag dit: staat rustig (te eten), gaat af en toe liggen, kijkt vrolijk naar buiten, neust vriendelijk met de buren. Kan haar hooi verdelen over de hele nacht. Tijdens voerbeurten maakt ze geluid (wilt nog wel eens met haar hoef langs de staldeur gaan om extra geluid te maken) en staat daarna rustig te eten om daarna weer verder te gaan met staan, liggen, buiten kijken en hooi eten.....

Mijn paard staat zo'n 8uur per dag op stal in de winter en zomer 24/7 buiten

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 17:15

@ Jetta;
Daar heb je misschien wel gelijk in. Maar zoals hij zich nu gedraagt, wijst geen enkel 'iets' erop dat hij dat ooit zal doen. Ik kan ook wel bij hem in de stal komen, maar hij heeft niets iets van: ik wil een knuffel! Wat mijn vorige pony wel heel sterk had, die vond het juist leuk. Mijn huidige pony vind dat niet, maar daarom staat hij ook lekker veel buiten!