Mijn paard is een sensible merrie (Benthe)van 6jaar, heb haar sinds een twee tal jaren, er nooit echt problemen mee gehad tot een maand of 5geleden.
Benthe krijgt sinds half januari ander eten, sindsdien is ze voor mijn gevoel schrikachtiger. Eerste keer dat ik er serieus ben afgevallen was 06/05. Ze had toen verzuurde rugspieren (wist ik niet!!) maar toen ik wou “opstijgen” stapte ze een pasje naar voor en trapte ze in een stukje modder wat een zuigend/blubberend geluidje maakte, ik zette me snel neer omdat ze verschoot en toen begon de rodeo (logisch want haar rug deed pijn). Ok het kan hier aan de rugspieren gelegen hebben dat ze lelijk deed maar ook omdat ze hard verschoot van in die modder te trappen?..
Tweede keer dat ik gevallen ben (23/07), raakte ze een balkje en verschoot, ik verloor wat evenwicht en ze verschoot harder, maar soit hier weet ik niets meer van (buiten bewustzijn afgevoerd), dus weet ik ook niet hoe haar sprongen waren maar volgens een vriendin deed ze niet vies, maar was ik gewoon lomp

Afgelopen zondag over reageerde ze weer omdat ze met haar achterbeen de spatlap van de trailer aantikte.
Ze krijgt nu eten voor paarden op rust, of die erg weinig aan het werk moet sinds een twee tal weken. Vraag ik me af, ligt het aan verandering van eten dat ze zo van die overdreven reacties kan hebben, of is na twee weken dat ander eten uit haar “systeem”?
Ben woensdag terug gaan rijden, maar ik durf het dus echt niet meer, zet ze 1stapje opzij komen de tranen in mijn ogen. Zo kan het niet verder! Ik ben nooit een held geweest op "gekke" paarden, maar nooit echt schrik schrik gehad op mijn eigen paarden. En dat had ik tot voor kort bij Benthe ook niet, maar na mijn laatste val is het echt “om zeep”.
De dierenarts komt vanavond om haar bloed te controleren, terwijl vraag ik ook of ze misschien toch wat last kan hebben van haar rugspieren en door stress (ze doet enkel zo op verplaatsing en vooral op wedstrijd) dat het pijn kan gaan doen.
Volgende week wordt het zadel ook nagekeken, zodat ik die dingen al kan uitsluiten, erna gaat ze even in training om haar van angst van andere paarden af te helpen (dat heeft ze nl ook
) en ga ik zelf meer grondwerk beginnen doen en haar zo aan enge dingen laten gewoon worden
ondertussen uiteraard wel
(en zo ken ik mezelf totaal niet, dus vind ik erg frustrerend) 
Maar de manier waarop hij zich uit bij te veel druk en/of gebrek aan sturing is al begonnen voordat ik 'm had. Bij mij is het erger geworden omdat ik niet wist wat te doen) En het zou wel handig zijn om te weten maar waarschijnlijk kom je daar toch nooit achter. Je moet verder vanaf waar je nu bent. En een geschikte oplossing vinden voor de situatie zoals die nu is. Ik heb het in het begin verkeerd ingeschat dus nu ga ik het over een andere boeg gooien met 'm