nieuw paard, nieuwe omgeving, (te) spannend..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vladimir1979

nieuw paard, nieuwe omgeving, (te) spannend..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 15:19

Er zijn al oudere topics op Bokt.nl die gaan over het introduceren van een nieuw paard in een nieuwe omgeving (stal/weide/kudde, etc.). Deze heb ik al veelvuldig doorgestruind, sinds ik een aantal maanden op zoek was naar een paard. Goede tips, met toch naar het lijkt twee "kanten": zij die een nieuw paard vooral (heel) veel tijd geven om te wennen en 'm pas langzaam oppakken. zij die (na een wentijd van 1 of enkele dagen) het werk met het paard (lees: rijden) meteen weer oppakken om ze zo weer in een (bekend) ritme te krijgen. Met natuurlijk altijd het advies: kijk goed naar het paard.
Sinds vorige weet wist ik dat mijn nieuwe paard op stal zou komen te staan, dus zitten nadenken over aanpak. Bij het proefrijden was ze koel in de kop, zowel op stal, aan de hand, als onder het zadel. Ook stond ze pas een week of 4 op deze (tijdelijke training-)stal, waarbij de verkoper aangaf dat ze dit heel gemakkelijk oppikte. Daarom neigde ik naar de tweede aanpak: wel tijd geven om te wennen, maar toch ook het werk weer gaan oppakken.
dus..
nou ja, dus had ik het eigenlijk niet aan zien komen dat ze onder veel meer spanning stond, dan ik aan haar kon zien. Sinds maandagochtend staat ze in haar nieuwe omgeving. mooie ruime stallen, en ook gigantisch veel weidegrond (20ha.) met langdurige weidegang op de dag (van 's ochtends 7 tot 's avonds min. 9 uur). in de grote paddock gezet, waar ze ook kon uitkijken over de weide & groep paarden waar ze bij zou komen te staan, en ze kon lekker even gekdoen, rondjes rennen en daarna lekker van 't hooi knabbelen. Na de middag haar eruit gehaald, wat rondgewandeld over het terrein, en op de poetsplaats gezet, waar ze ook flink om zich heenkeek. Maar ze reageerde wel goed op mij: heel licht grondwerk tijdens het wandelen gedaan (draaien, stoppen, kijken of ze volgt en stilstaat en mij ruimte geeft). lekker terug in de paddock gezet en 's avonds is ze nog bekapt (ijzers zijn eraf gehaald bij de rontgen keuring, en het was wel weer nodig zullen we maar zeggen). dat deed ze ook vrij braaf. dinsdag is ze sochtends weer op de paddock gezet, en smiddags heb ik haar eruit gehaald om te wandelen en te poetsen op de poetsplaats. ook heb ik haar nieuwe zadel opgelegd, zodat ze daar ook aan kon wennen. so far so good, beter/rustiger dan gisteren, en toen ook naar de binnenbak gewandeld, helemaal gezadeld en al. hier een paar rondjes door de bak gedaan, en ze was wel wat gespannen, maar luisterde wel goed en lette goed op mij. mooi dacht ik, even erop, rondje stappen, klaar... niet dus. had m'n been nog niet over 't zadel gezwaaid, bokkerdebok, ik op m'n kont (auw).... zij los, bokkerdebok rennend door de bak. was heel snel weer afgekoeld en kwam toen naar me teruggestapt, en liet zich makkelijk pakken. daarna hebben we gewoon rondgelopen door de bak, paar kleine oefeningetjes, wendingen, halthouden etc., en nog even gelongeerd in de longeercirkel (op andere plek), dat ging eigenlijk prima, al keek ze wel heel veel om zich heen. nouja, ik voelde me wel rustig, maar het zit me toch niet echt lekker. wat viel dit tegen. ja, dit had ik eigenlijk wel moeten voorzien... Er kwam dus een brok spanning uit. ja, moet haar dus echt nog veel beter leren kennen, dat realiseer ik me goed. Dus, besloten om haar lekker met rust te laten de komende dagen, ze gaat nu ook op de groep de wei in. vanochtend stond ze prinsheerlijk al zij aan zij met een ander paard te grasduinen, dus dat zag er prachtig uit.
maar... ik zou het erg vervelend vinden dat dit nu voor haar zo'n slechte ervaring is geweest dat ze straks weer explodeert als ik erop wil (en hoewel ik me niet bang voel, is zo op de grond vallen geen pretje...).

Ik zoek dus concrete tips wat te doen als ik er weer op wil stappen. ik weet al dat ik daar minimaal een/anderhalve week mee ga wachten, en tussendoor alleen poets/wandel/longeer (groep 1 dus): het gaat mij om het moment supreme (al klinkt dat wellicht nu al te beladen, maar goed, ik heb 'r wel gekocht om op te rijden...)... wat zou haar het meeste gerust stellen?

Blabla1980

Re: nieuw paard, nieuwe omgeving, (te) spannend..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:22

was het wel spanning? je hebt het over een nieuw zadel, past dat goed?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:28

Zelf heb ik ook een heel gespannen paard gehad die in nieuwe omgevingen ook helemaal uit z'n dak kan gaan. Zo te lezen gaat ze nu de groep in, ik denk dat dat voor haar wel belangrijk is. Ze is in een nieuwe omgeving die ze niet kent en dan ook nog een paar dagen alleen staan, het zou kunnen dat het daarom voor haar allemaal nog spannender werd. Ik denk dat het wel beter zal worden als ze een paar dagen in de groep heeft gestaan.
Ik zou haar dus even laten staan en laten wennen in de groep, maar zoals je zelf aangeeft wél bezig gaan met het opbouwen van jullie band door te longeren, poetsen en wandelen. Het klinkt als een energiek paard, dus een paar weken laten staan zou ik zelf niet doen.
Daarnaast heb je een nieuw zadel voor haar? Is die aangemeten/gepast door een zadelmaker? Misschien zou die uitbarsting ook wel kunnen komen door je zadel.

Hopelijk heb je er wat aan :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:29

Ook mijn reactie; ligt het zadel wel goed? Mijn paard reageerde ook ontzettend heftig op zijn nieuwe stal, ik had het hart in mijn keel en durfde er niet eens op :Y) Hij ging compleet over de zeik omdat mijn (nieuwe, aangemeten!!) zadel niet goed lag (en uiteindelijk de rest dat hem niet aanstond op die stal)

Kun je je paard niet beter eerst een keer longeren met zadel voordat je opstapt?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:30

Langzaam opbouwen. Ze gaat nu de groep in? Meestal is daar de grootste onrust met een dag of 2 wel uit, er zal dan nog wel een gespannen sfeertje hangen, maar geen gejaag meer zeg maar. Vanaf dan zou ik haar weer meenemen, misschien tot die tijd wel even een knuffel in de wei gaan geven dat ze weet dat ze nu bij jou hoort?

Daarna klein beginnen, weg van de kudde is voor haar weg van haar veiligheid, dus dat is al een stapje. Is de groep in het zicht vanaf de poetsplaats of bak? Eerste dagje even een kwartiertje borstelen en weer terug, zo laat je merken dat er ook hier niks engs gebeurd en uit de wei niet altijd werken betekent. Tweede dag herhalen, derde dag misschien 20 min licht longeerwerk erbij? Vierde dag weer borstelen, vijfde en zesde dag longeren. Als dat allemaal netjes gaat de zevende dag longeren met zadel en na die tijd even erop om uit te stappen, en zo uitbreiden?

Ik doe het ongeveer zo, afhankelijk van het paard. Toen mijn paard kwam stond ik op de stal waar de wei niet bij huis was, dus naar de bak was al erg spannend, veel hinniken waar haar nieuwe vriendjes waren, ben pas erop gegaan toen ze daarin rustig was. Niet omdat ik niet durfde (kuikenmakke Tinker :+ ), maar omdat ik haar gewoon goed de tijd wou geven. Ze is een paar weken terug samen met mn oude paardje verhuisd naar een stal 300 m verderop, zijn samen bij drie vreemde paarden gekomen, daar heeft ze de eerste dag rust gehad, daarna gewoon door gegaan met wat we deden, toen ze bij de groep in ging weer 2 dagen rust, en daarna weer verder. Omdat ze samen met een maatje verhuisde, de omgeving hetzelfde bleef, de situatie (24/7 weide) hetzelfde bleef en ik ook bekend was heb ik het idee dat dit veel minder belastbaar is geweest, het hangt dus ook heel erg van de situatie af.

Van het erf af zou ik persoonlijk even laten, laat haar eerst vertrouwd worden op het erf, niet dat ze denkt dat je haar weer meeneemt naar joost mag weten waar...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:31

Ik ga met 'nieuwe' paarden net zo om als met paarden die al langer bij ons staan. Wat niet mag als je al 5 jaar op stal staat, mag ook niet als je net komt kijken. Ik ga dus ook vrij snel met een paard gewoon aan het werk. Dan komen ze het snelste in hun ritme. Ik zou er dus ook niet voor kiezen om je paard nu weer een paar dagen niks te laten doen. Van niks doen, wordt het niet beter.

Jou paard heeft naar wat ik lees, een gouden plekje gevonden. Aardig baasje, eten, drinken, vriendjes. Als er dan verder niks mis met haar is, dan mag ze ook best een beetje meewerken. En zou jij gewoon moeten kunnen rijden.

Mijn tip zou zijn: zo snel mogelijk gewoon weer erop. Als je je er zelf beter door voelt kan je van tevoren even longeren. Dan zijn ze hun eerste energie vast kwijt. En daarna gewoon aan de slag. Rustig aan het werk. Ze mag kijken, maar niet stout zijn. Hetzelfde als je zou doen met een paard dat ergens al 10 jaar staat, of een bekend paard waar je mee naar een onbekend terrein gaat.

Ik zet het zo allemaal nogal stevig neer, natuurlijk hou ik er rekening mee dat een paard even moet wennen, dus ze hoeven niet de eerste dag de sterren van de hemel te lopen. Ze mogen best even kijken op het nieuwe terrein, even wat schrikken van de nieuwe bak. Maar we gaan wel gewoon aan het werk.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:31

Misschien is het fijn om haar de volgende keer even te longeren voor je erop gaat. Dan kan ze (als ze spanning heeeft) alvast wat eruit lopen / rennen en stap jij misschien ook wat relaxter op, want ik kan me voorstellen dat de schrik je in de benen zit na dit akkefietje.
Voordeel is ook meteen dat je aan de longe kunt zien wat haar bui is voor die dag en of het verstandig is om er dan ook op te gaan.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 15:35

zadel was al aangepast, maar nog niet op gereden in haar nieuwe omgeving. maar iig dank voor de tip, als 't bij volgende pogingen blijft is dat zeker iets om mee te nemen.

m.b.t Anoeska's opmerking m.b.t. energiek paard: dat klopt: ze was vorige week in erg goede conditie/erg fit, en ik heb haar op haar oude voerregime staan (2 kg basisbrok, over twee keer verdeeld) met een handje muesli. zou het wat zijn om hierin te minderen totdat ze beter gewend is?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:38

Ik ga helemaal met met Anoeska, ook geheel mijn manier. Als je je onzeker voelt zou ik het combineren met een les, dan moet je wel rijden i.p.v. nadenken of ze wel gaat luisteren.

En voer, als ze zo energiek is zou ik er ook voor kiezen om even de brok te halveren/weg te laten. Als ze weinig doen is goed hooi/gras voldoende voor de eerste periode.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 14:27

ik vind het erg fijn dat mijn bericht herkenning heeft opgeroepen. ze was ook heel braaf bij haar vorige stal, en met name doordat ik van de verkoper hoorde dat ze daar pas 4 weken stond, en lekker koel in de kop was, dacht ik dat ze redelijk snel gewend zou zijn, en genoeg om voor de wat 'snellere route' te kiezen. nu blijkt dus dat dát 'm niet gaat worden. en het stomme is, met alles wat ik er rationeel van weet, vind ik het emotioneel best effe lastig. met de spanning van paard zoeken, juiste klik vinden en toch stiekem wel een beetje dromen van rondrijden met je eigen beessie, was die bok-actie echt superonverwacht. Gelukkig ging het proefrijden zo goed, en was ze daar relaxed op stal, dus ik weet dat ze het kan, ik zie alleen dat ze het nu nog niet weer kan.

Woensdat is ze voor 't eerst op de groep gekomen in de wei, en ben er gisteren alleen even bij in geweest om een wortel en een appel te geven en te checken of ze geen schade had opgelopen, en vanochtend heb ik 'r eruit gehaald om even de deken eraf te hebben, en te poetsen. ze wilde niet helemaal gelijk vlot mee de wei uitstappen (hoe bedoel je eruit???? ik wil bij m'n vriendjes blijven!!!), maar ging wel mee zonder al te veel moeite (wel aantal keer stoppen onderweg, t'is nogal een eind lopen, errug grote weide...). daarna bij poetsplaats neergezet en dan maar borstelen. bij het deken erop leggen was ook een stalgenootje inmiddels gearriveerd en zij wilde haar wel even vasthouden zodat ik de bilriemen weer vast kon klikken. ik zeg nog tegen d'r doe rustig, ze is erg zenuwachtig, geeft ze een snokje aan het halstertouw om haar even duidelijk te maken dat ze stil moet staan (echt niet extreem ofzo), maar ze had niet door dat ze de paniekhaak vasthad, dus klik, los... en Madam had 't gelijk door en liep alweer naar de wei toe. Weer gepakt en terug op de poetsplaats afronden. Bijkomende factoren voor haar zenuwen zijn nu denk ik:
1) ik ben wat zenuwachtiger geworden door die bokpartij, maar doe zeker m'n best om rustig te blijven
2) het waaide, weersomslag, ook andere paarden op de wei en de andere poetsplaats waren onrustig/zenuwachtig, daar hebben meer paarden last van volgens mij
3) ze is echt knalhengstig sinds dinsdagmiddag.... die hormonen helpen ook niet mee.
naar de wei lopen wilde ze wel, maar ervoor gezorgd dat ze achter me bleef. hoewel ze haar hoofd hoog hield, bleef ze goed staan bij het hek openmaken en dichtdoen, dus dat was wel een opluchting. daarna ging ze er in volle draf vandoor en weer lekker de wei ingecrosst naar haar vriendjes. overduidelijk nog meer tijd nodig....

morgen denk ik weer poetsen en een beetje tutten in de wei. als het zondag wat rustiger gaat misschien aan de longe om wat energie kwijt te raken. ik zoek vooral naar kleine activiteitjes om samen te doen, hoewel die in het begin dus niet echt 'leuk' zijn, maar vooral spannend. ik probeer het echt in de (hele) kleine dingen te zoeken, zoals dat ze me herkent (of althans, lijkt te herkennen) als ik naar d'r toe loop oortjes naar voren, een mooie foto van d'r maken, die paar minuten dat ze wel stilstaat heerlijk roskammen, stukje lopen, stilstaan, weer verderlopen en zien dat ze op me reageert. dat doet me wel goed. ik ben echt nog op zoek naar de juiste stijl van handelen met haar: ben ik niet te lief, of te voorzichtig? misschien wel op dit moment, maar ze doet niet zozeer stout, maar gespannen, en dat los je denk ik niet op met nog meer spanning op haar te zetten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:30

Als ik jou was zou ik pas de volgende stap doen als de vorige goed gaat. Dus in dit geval pas longeren als ze met poetsen ontspannen is. Dat ze hengstig is is puur reactie op vreemde paarden, is vaak ook heftiger dan wanneer ze langer op een plekje met bekende paarden staan, met een weekje moet dat aanzienlijk minder zijn en wordt de spanning waarschijnlijk ook minder :)

Veel plezier met je aanwinst!

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 15:00

HijadelaLuna, helemaal gelijk: ik ga ook pas wat anders met 'r doen dan poetsen en rondlopen, als ze rustig is. daar is nog genoeg werk te verzetten :-)

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 15:58

Hi, inmiddels staat mijn mooie dame alweer een maandje op haar nieuwe stal. en wat ik hoopte dat zou gebeuren is gebeurd! ze is een stuk relaxter geworden, weer koel in de kop en laat zich weer goed rijden. Ze is niet ril, maar heeft wel donders goed in de gaten wat er om haar heen gebeurt. ik heb haar na 2 weken gezadeld met nieuw aangepast zadel, eerst flink gelongeerd om het fitte eraf te halen en zo langzaamaan het rijden opgebouwd, eerst telkens longeren, telkens wat korter, en de afgelopen week heb ik haar zonder te longeren gereden; ik loop nog wel eerst twee rondjes (linksom en rechtsom) door de bak heen, voordat ik erop stap, maar het gaat goed :-) :-) ze blijft stilstaan, ook bij het poetsen. intussen wel wat aan het experimenteren geweest of ik haar wel of niet met sporen rijd, ze is super aan het been, ze helpt me ook te leren om mijn benen stil te houden, maar met een klein knopspoortje (15mm) is ze net wat alerter. het enige wat ze nu nog eng vindt is alleen staan op de wasplaats. dan staat ze met haar hoofd naar een muur (daar is iig de paal om vast te binden) en dat vindt ze nog nix, en heeft zich daar helaas al twee keer losgetrokken. als ik haar andersom zet en aan het halstertouw vasthoudt, is het wel prima. daar oefenen we nog rustig op door, maar heb er inmiddels vertrouwen in dat het goed gaat komen. we zijn ook al met een bomproof paard een rondje buiten wezen stappen (zitten hier vlak aan het bos), en ook dat pakte ze goed op en kon lekker aan losse teugel rijden.

het is een echte opluchting, en ook fijn dat ik de klik (en vertrouwen) weer hervonden heb. de rust heeft haar goed gedaan, en met kleine stukjes vooruitgang lijken we nu op een punt aangekomen waar ik me kan gaan concentreren op het rijden en haar langzaam gaan optrainen voor wedstrijdjes hier in de kring (gld.). we werken nu aan rechtrichten, lange lijnen rijden om balans te vinden, voltes voor de buiging en wat kleine stukjes schouderbinnenwaarts/wijken in stap om soepelheid te krijgen. ze rijdt makkelijk nageeflijk, maar ik moet wel oppassen dat ze (met name in tweede 'deel' vd training) niet achter het bit kruipt. geeft een schitterend plaatje, maar is niet de bedoeling. zal binnenkort wat foto's op ITP of HAW plaatsen :-)