Merrie 'piest' hengstig bij borstelen achterbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Merrie 'piest' hengstig bij borstelen achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 22:20

Ik was er zelf nog niet helemaal uit of dit beter bij OPG of bij Medisch hoorde, aangezien het beiden kan zijn....

Mijn 7 jarige Welsh A merrie is nu sinds ong. een half jaartje best wat veranderd, qua omgang/gedrag. Natuurlijk is het Welsh eigen dat ze soms wat 'heet' kunnen zijn en snel 'op hun teentjes getrapt', maar de laatste maanden loopt het soms de spuigaten uit. Het is een werkelijk héerlijk dier en ik ben heel blij met haar. In het werk (ik heb haar intensief voor de wagen staan) is het werkelijk een superpony om mee te werken, ze heeft een hele grote 'will to please'.

Maar soms haalt ze me écht het bloed onder de nagels vandaan.
Enkele weken geleden heeft ze me flink geraakt door gericht uit te trappen van achter tijdens een conflictsituatie tussen ons. Ik moest een hekje met haar door en ze moest omdraaien zodat ik het hekje meteen kon sluiten. Ze wilde niet om (dat kent ze perfect) maar ging juist tegenhangen, na herhaaldelijk vragen van mij, dus ik 'nah, OM!!!' gevolgd door een klein schopje onder haar kont (ik had geen handen vrij). Toen ging ze echt eerst recht voor me staan en mepte toen gericht flink naar achteren. Ze raakte me vól op mijn bovenbeen en dat deed zo'n pijn dat ik onwel werd en ineen zakte. Heb een paar dagen haast niet kunnen lopen en m'n bovenbeen heeft alle kleuren van de regenboog gehad.

En dat terwijl ze me toch normaal wel echt als leider ziet. Alleen in conflictsituaties wil ze nog wel eens echt boos worden en dreigen, heeft ze in het verleden ook wel eens gedaan, en dan kreeg ze meteen een schop onder de kont omdat dat natuurlijk uit den boze is.

De laatste paar maanden is ze zowiezo veranderd. Veel wispelturiger soms, en nerveuzer. Soms ook niet hoor, maar soms heeft ze zo'n 'bui'. Dan bind ik haar vast om in te spannen, bij ons op de oprit, en de éne keer staat ze gewoon rustig netjes stil zoals altijd, en de andere keer dan gaat ze ineens naar beneden kijken om vervolgens héeeel hard te gaan snuiven en als een malle naar achteren te gaan hangen, zodat het touw bijna breekt. En dat gaat dan helemaal nergens om, er is niets te zien en te horen en 2 tellen daarvoor was ze nog zo mak als een lammetje. Enige manier om haar uit die 'modus' te kunnen krijgen (want ze is dan half van de wereld) is haar van achteren aan te tikken/schopje geven, zodat ze naar voren schiet en ophoud met hangen. Laatst schoot ze ineens de hoek van de schuilstal in, toen ik haar hoeven aan 't krabben was bij het licht (buiten was 't al donker) zonder verklaring, en begon toen flink te steigeren omdat ik haar niet los wilde laten. Toch maar los gelaten maar ze bleef maar steigeren. Uiteindelijk een zweepje gepakt om haar voorzichtig uit die hoek te krijgen, want ze haalde haar hele hoofd en benen open doordat ze bleef steigeren in die hoek.....

Nu heeft ze dus iets nieuws bedacht. Ik kan nu niet meer normaal de achterkant van haar bovenbenen borstelen. (daar waar de broek van het mentuig zit). Dan gaat ze namelijk ineens staan piesen alsof ze hengstig is. En dan ook echt de welbekende 'jus d'orange'. Tegelijkertijd laat ze haar kont wat zakken en bij iedere streek van de borstel laat ze haar achterhand helemaal ineen 'krimpen'. Dit deed ze vorige week ook al een keer, maar vandaag was het nog veel erger.

Aangezien ze dit van mij absoluut niet mag, heb ik het gecorrigeerd met een flinke brul en een tik. Waarna ze vervolgens mij haar kont toedraaide en volgens mij weer probeerde uit te halen.
Uiteindelijk hebben we ruim 3 kwartier een flinke strijd gehad. Ik wilde niet opgeven, maar zij ook niet. Iedere keer probeerde ik weer de bovenkant van haar achterbenen te borstelen, en iedere keer weer ging ze staan 'piesen'. Uiteindelijk haar een flinke tik verkocht, toen vloog ze naar voren, probeerde weer uit te halen en pieste daarbij ook weer, iedere keer als ik haar een tik gaf.

Bah, voel me dan zo naar achteraf, we hadden zo lekker en fijn gereden samen vandaag, heerlijk ontspannen, zij lol ik lol. Wilde alleen even 't opgedroogde zweet er af borstelen. Uiteindelijk stonden we samen te hijgen en te zweten na die strijd en pony was natuurlijk weer eens hélemaal over de zeik, niet alleen letterlijk maar dus ook figuurlijk. ;(

Begin juni heb ik haar voor de 2e keer gereden tijdens de Eper Paardenvierdaagse. Ze was écht niet hengstig toen, niet in het land in ieder geval (allemaal strookjes land met paarden naast elkaar).
Maar als we dan aan 't rijden waren, en ik moest haar verbaal extra aanmoedigen om een héeeeule flinke mulle heuvel in galop op te komen, dan begon ze dus ook hengstig te piesen. En iedere keer als ik vervolgens haar een tik gaf, begon ze weer te piesen. Tik-pies, tik-pies. 'jaaaaaa goedzo KOM OP!!!!!' ---> pies. En flink met de staart zwiepen. Lekker, zo'n pismerrie......... En ik zit er vlak achter, dus je kan wel raden welke kant alles op gaat. _-:( -:(-

Dat was overigens voor 't eerst dat ze echt als reactie op mij of iets wat ik deed, hengstig begon te piesen.

Na vandaag weet ik 't echt niet meer, wordt er gewoon moedeloos van.
Mijn shetmerrie bleek enkele jaren terug uiteindelijk een cyste op haar eierstokken te hebben, die is gescand door de DA en heeft toen een kuurtje Regumate gehad. Daar heb ik ook wel aan zitten denken, máár het verschil is dat die pony ruim 3 maanden echt 'hengstig' was. Dat was constant als ik 'euh!!!' zei, haar corrigeerde/aansprak of haar een tik gaf, meteen piesen. En ze was maandenlang niet normaal te rijden in het werk.

Mijn Welsh merrie lijkt het maar af en toe te hebben. Maar te veel en te onregelmatig om het af te schuiven op echte hengstigheid, denk ik.

Iemand enig idee? Aangezien Regumate volgens mij enkel op DA recept verkrijgbaar is, heb ik ook aan Moody Mare zitten denken... zou dat een idee zijn?
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 07-09-12 22:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Merrie 'piest' hengstig bij borstelen achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:22

Volgens mij ben je haar gewoon aan het bevredigen _O-
Maar ik snap dat het heel vervelend is. Maar ik zou de da laten komen, die kan daar meer mee doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:24

Wat dacht je van een dierenarts bellen en laten opvoelen?
Dat lijkt me een logischere eerste stap dan er willekeurig moody mare in te stoppen.
Misschien zit er gewoon een oud eitje.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 22:25

Dat idee krijg je bijna ja. Maar ze staat er volgens mij niet helemaal zo bij van 'ja lekker vooral doorgaan'. Ontspannen wordt ze er niet van. En ja nu wordt ze natuurlijk nog nerveuzer als ik het doe omdat ik het constant heb geprobeerd te corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:26

Ja ik denk dat ze gewoon overgevoelig is. Dus even de da vragen :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 22:27

Sizzle schreef:
Wat dacht je van een dierenarts bellen en laten opvoelen?
Dat lijkt me een logischere eerste stap dan er willekeurig moody mare in te stoppen.
Misschien zit er gewoon een oud eitje.

Heb nog nooit gehoord dat moody mare schadelijk kan zijn....... daarnaast zou dat dus zeker niet 'willekeurig' gebeuren, daar denk ik natuurlijk over na.

Ze krijgt wel sportmuesli inmiddels, maar dan havervrij en juist op basis van veel olie en vetten, voor langzaam vrij komende energie. Speciaal voor paarden die niet heter mogen worden, maar wel om ze mooi op gewicht te kunnen houden bij intensief werk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:31

Maar waarom wil je de DA dan niet laten komen dan?
Ik zou altijd eerst willen weten of er niet gewoon wat mis is dat simpel opgelost kan worden.
Moody mare kan ook je symptomen versterken als er echt wat mis is namelijk.
Zelfde met provarium breeding, sommige merries worden daar pas echt eng van.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:34

Ik zou inderdaad ook eerst de DA raadplegen om iets lichamelijks uit te sluiten.

Mocht er lichamelijks niets aan de hand zijn, misschien even 'terug naar af' en consequent grondwerken om je leiderschap te bevestigen. Dit klinkt allemaal best heftig (en stressvol voor jullie beiden) en het is een kwestie van tijd voor jij of je pony er iets aan overhoud.

Sterkte en succes!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 22:39

Die bevestiging van leiderschap dmv grondwerk doen we ook zeker wel tussen door. Alleen, in 99% van de tijd wordt mijn leiderschap ook niet betwijfeld, door geen van ons beiden. Ze slaat soms alleen ineens om. En dan reageer ik waarschijnlijk weer te heftig, waardoor zíj weer helemaal in de stress schiet (en ik dus vervolgens ook....... i know, helemaal fout). Na zo'n 'conflict' (wat nu dus wel wat vaker voorkomt, maar zéker niet dagelijks) is ze dan ook echt een beetje 'bang' van me, heb ik het idee. En dat vind ik zo jammer. We waren zo ver, hadden wederzijds vertrouwen opgebouwd en dat wordt nu steeds minder.

@ Sizzle: omdat ik opvoelen/scannen ook niet 'zomaar iets' vind, daarnaast vraag ik me serieus af of het een follikel/cyste zou kunnen zijn omdat ze dit gedrag dus niet constant aan een laat zien.

Ik bedoel, theoretisch gezien zou ze best echt hengstig kunnen zijn geweest in juni, tijdens Epe, en nu bijv. weer. Want dat 'piesen' heeft ze in die tussenperiode niet meer echt gedaan. Bovendien heb ik wel overal goede verhalen over Moody Mare gehoord. Het is niet voor niets zonder DA recept verkrijgbaar lijkt me, als het echt schade kan veroorzaken zou het toch ook op recept moeten. En wat ik van de DA toen nog weet, is dat bij cystes/follikels/eitjes die niet loslaten of blijven hangen, ze eigenlijk aan één stuk door vrijwel constant hengstig gedrag vertonen. Dat is bij mijn merrie nu niet aan de orde.

Ik zeg niet dat ik er geen DA bij haal, want daar zit ik net zo goed over te denken, ik dacht alleen: wie weet zijn er hier mensen met dezelfde ervaring. Het hoeft nl. niet altijd medisch te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:44

Als een merrie dat voorheen normaal hengstig werd nu ineens nymfomaan gedrag laat zien dan zou ik er niet vanuitgaan dat je dat met een simpel kruidenmixje oplost. Maar goed, wie ben ik.

Ik heb ooit wel provarium gebruikt naar tevredenheid. Maar dan heb ik het over stijfheid van de rug voor de eisprong, geen onbezonnen gevaarlijk gedrag.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-09-12 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 22:47

Ik heb haar 'nog maar' 2 jaar nu, toen ze bij me kwam had ze net een half jaar geleden haar 2e veulen gehad.

Ik vind het vaak moeilijk te zien of ze hengstig zijn of niet, ik heb een vast groepje (2 merries, 1 ruin) en zij staat onderaan. Soms kan ik het wel eens zien aan hoe ze op de ruin reageert, maar verder viel het nooit ergens op te peilen. Heb nooit met zekerheid kunnen zeggen: 'kijk nu is ze hengstig', omdat ze zich nooit echt hengstig gedroeg, ook in het werk niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:49

Dan zou ik juist extra wantrouwend zijn. Van niet duidelijk hengstig naar gevaarlijk hengstig is nooit normaal.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 23:07

Heb ook nog info gevonden hier op bokt via zoekmachine, en via Google.

Mijn shetmerrie (toen nog niet van mij) heeft dus enkele jaren terug op advies van DA een kuur Regumate gehad. Toen was dat spul al érrug duur (80 euro dacht ik), nu schijnt een flesje zelfs ruim 200 euro te kosten... :oo vraag me af hoe ze dat doen.......

Edit: het is helemaal niet dat ik de DA niet wil laten komen hoor, als 't moet dan moet het.

Alleen zou het best écht hengstigheid kunnen zijn natuurlijk..... Dan ben ik op zich wel benieuwd, of dit 'probleem' met het borstelen van haar achterbeen dan bijv. over 2 weken nog steeds aanwezig zal zijn. Als het dan een hele tijd weer weg is (want verder heeft ze, op Epe na, zich nooit hengstig tegenover mij gedragen, ook niet in het werk) dan zal het dus echte hengstigheid zijn.
En andersom, als dit zo blijft of erger wordt, dan zal er idd vast meer aan de hand zijn en dan kan de DA na onderzoek vast vertellen wat dan precies.

Andere vraag: vinden jullie dat ik dat piesgedrag wel moet corrigeren? Of juist niet, en negeren?
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 07-09-12 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:09

Zoek eens op mijn topic "Sorry" of de naam Baronette. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 23:23

eenitraM schreef:
Zoek eens op mijn topic "Sorry" of de naam Baronette. ;)

Na even zoeken besef ik me dat ik dat topic van jou toen wel heb gezien, kan best zijn dat ik er zelfs heb gereageerd.

Maar mag ik, in godsnaam, vragen wat je hier mee bedoeld? Waarom dat betrekking zou hebben op mijn merrie, en in welke zin?

Volgens mij worden dingen héel erg uit verband getrokken op dit moment. Het is écht niet zo dat ik haast 'mijn leven niet zeker ben' in de buurt van mijn merrie. Het is 99,9% een vreselijke schat van een dier en ik kan er ook gewoon normaal en goed mee overweg. En ieder ander ook. Ze is dol op mensen, en vooral mensen die juist 'niets met paarden hebben' en kinderen vind ze helemaal fantastisch. Ze is heel nieuwsgierig en komt gelijk bij je kijken als je de wei in loopt. Vriendelijk, maar niet erg opdringerig.

De problemen waar ik over praat hebben we zéker niet dagelijks en ook dat gericht trappen komt echt náuwelijks voor. Alleen als zij vind dat haar echt 'onrecht' aan wordt gedaan (die ene keer dát ze dreigde, had ik ook zeker anders kunnen aanpakken, was min of meer ook een fout van mij. Ik zette namelijk in de wei, tijdens het vullen van de waterbakken, uit het niets de waterslang op haar kont omdat ik dacht dat ze dat wel lekker zou vinden. Toen trapte ze half naar de slang uit. En heeft van mij vervolgens wel een schop gekregen omdat ze niet mag trappen, nooit. Daar schrok ze ook heel erg van).

Dus werkelijk, ik begrijp niet waar je naar toe wil door mij op dit topic te wijzen.

@ Sizzle: geloof mij, ze is écht niet 'gevaarlijk hengstig'. Nu niet, nooit niet. Gister heeft ze nog uren gekroeld met een jong meiske. Vandaag was er verder ook hélemaal niets aan de hand, voor het werk niet, tijdens het werk niet. Alleen bij het borstelen van haar achterbenen. En toen ik dat flink corrigeerde, wilde zij blijkbaar laten weten dat ze daar niet van gediend was. Wel, toen heb ik haar flink op haar plaats gezet.

Maar gevaarlijk :n

Mijn shetmerrie was toen écht gevaarlijk, in het werk wel te verstaan, toen ze last had van haar eierstokken. Maar dat is een wereld van verschil.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:28

Typisch: Onder dit topic komt een ad over rugpijn naar voren en daar dacht ik eigenlijk ook aan. Vooral omdat je zegt dat het met name begon bij die mulle heuvel op. Zo plassen kan ook misschien met spieren of beknelde zenuwen te maken hebben. Is de kar misschien een keer hard ingekomen op de broek? Omdat ze op die plekken met borstelen zo gevoelig reageert. Zou opteren om een osteo naar de rug/bekken/achterhand te laten kijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:31

Je omschreef het behoorlijk dramatisch eerlijk gezegd, maar goed blijkbaar is dat mijn interpretatie die niet klopt.
Ik zou pas corrigeren als ik weet dat er geen aanwijbare reden is.
Een paard is iedere 21 dagen hengstig. Als het nu zo erg is en daarvoor in juni dan gaat daar al iets niet goed in de hormoonhuishouding. Neem daarbij de vreemde paniekreacties en dan heb je daar toch voldoende aanleiding om het te laten nakijken lijkt mij.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 23:36

Je vraagt om raad... Ik zou zo'n merrie nooit meer kunnen vertrouwen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 23:47

Zilfstar: bij mij nu een ad van Monuta uitvaartverzekeringen :+

Wagen + broek komen niet 'hard in', aangezien ik beschik over een goede rem en die bij flinke heuvels/flinke overgangen ook gebruik.
Ik begrijp je gedachtengang en ik wil echt niet overkomen als iemand die advies zonder pardon van de tafel veegt, maar last van spieren/rug/bekken gaat me op het moment wel wat te ver.

Het piesen tijdens de heuvels op was puur op het einde van de heuvel, vlak voor de top, als ik haar extra 'aanmoedigde'. Liet ik die aanmoediging achterwege, was er niets aan de hand. Reden we daarna op een vlak stuk en liet ik haar even haar energie er uit galloperen, en moedigde ik dan ook verbaal aan met 'ja ja!' begon ze op stem ook weer te piesen.
Dat was overigens 2 van de 10 dagen dat we daar gereden hadden, dat dat even gebeurde. Andere dagen, ook met flink mulle stukken en heuvels, én aanmoedigingen soms, was er ook niets aan de hand.

Verder lijkt het me dat ik het thuis in het werk dan ook zeker had moeten merken. Met longeren nergens last van, met rijden nergens last van. Zelfs in de marathon 2 weken terug deed ze het pérfect.
Als een pony zó fijn wendbaar en stuurbaar is, lol heeft en meedenkt, en op deze manier soms de hindernissen in 'duikt'
Afbeelding

Afbeelding

Had ik toch wel moeten merken als ze last had van spieren/rug, lijkt mij toch.

Denk echt eerder dat het iets hormonaals is.