Pony's samenbrengen in wei, na een blessure

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Pony's samenbrengen in wei, na een blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 10:57

Ik heb een vraag over het gedrag van 1 van onze 2 pony's in de wei. Ik probeer het zo kort en bondig mogelijk neer te zetten.

Situatie:
Barney is ruim een jaar bij ons, hij is via familie bij ons gekomen en hij stond op een kinderboerderij. Barney is een kruising Shetlander/Welsh van 1.07 cm. Hij is op vijfjarige leeftijd geruind en dit is op de kinderboerderij gebeurt, hij stond hier met zijn vader. Barney is in de wei vrij dominant, hij laat vaak ook hengstengedrag zien in een nieuwe omgeving. Barney stond bij onze eerste stal eerst een tijd in de wei, afgezet van de rest van de groep (konden ze wel met neuzen bij elkaar). Op een gegeven moment is hij ertussen geplaatst. Hier kreeg hij vrij snel ruzie met een andere ruin. Hij heeft hier een week gestaan, maar hij kwam op een gegeven moment met grote kale plekken uit de wei (hele happen haar eruit gebeten). Hij is daarna weer apart gezet in dezelfde weide.

Op onze tweede stal is hij regelmatig samen gezet met andere paardjes in de paddock. Dit ging over het algemeen goed, soms sloeg wel de vlam in de pan en dit lag niet altijd direct aan Barney. Maar hij liet wel altijd zien dat hij niet bang was en dat hij de strijd niet uit de weg zou gaan. Helaas zijn op deze stal wat zaken aan de hand geweest, waardoor we uiteindelijk voor zijn veiligheid verhuist zijn.

Hij kwam op een andere stal, hier stond hij drie dagen helemaal afgeschermd van andere paarden op een groenstrook. Omdat dit niet was, wat we wilden voor hem had ik al spijt van onze beslissing. Op dag drie is hij bij andere shetties geplaatst, dit zou geen probleem zijn waren de verhalen. Helaas 1 keer niet geluistert naar ons eigen gevoel en hem erbij gezet. Drie dagen is het goed gegaan, vierde dag lag hij bijna dood in de wei. Hier heeft hij een peesbeschadiging en peesschede beschadiging van overgehouden. Hij is vanuit de kliniek naar een prive woning gegaan en staat hier in een eigen stuk wei. Hij zal hier mogen revalideren en we moeten afwachten of we ooit nog met hem kunnen mennen.

Omdat we hem niet alleen wilden laten staan en wij graag wilden doorgaan met recreatief mennen, is er een tweede pony bij gekomen. Zelfde soort als Barney, ruin van vier jaar. Barney staat ook in dezelfde weide als Pip, alleen wel afgezet. In de laatste weken hebben ze vaak aan elkaar geroken, gaan ze regelmatig tegelijk mee voor de revalidatiewandeling van Barney, worden ze tegelijk gepoetst en als ze allebei aan een kant van het hek staan gaan ze krauwelen met elkaar.
Om het te proberen hoe ze elkaar nu vinden, stond Barney aan het halster en halstertouw in de wei bij Pip te grazen. Ik had hem vast, Pip scharrelde erom heen en dit ging prima. Maar op een gegeven moment hapt Pip door speelsheid in de snuit van Barney, Barney wordt direct heel erg boos en draait zijn kont om om te gaan slaan. Ik kon hem weghalen en boos op hem worden, dus er gebeurt niets verder. Dit is nu drie keer gebeurt en maakt ons wat onzeker.

Wat zijn onze vragen:
Is er een mogelijkheid dat Barney zo dominant is, dat hij uiteindelijk toch niet bij Pip in de wei kan komen te staan?
Is het gedrag van Barney nog bij te sturen door hulp in te roepen van Annemarie van der Toorn, zodat zij elkaar uiteindelijk gaan accepteren en maatjes kunnen worden?
Wat zou je er eventueel op den duur nog aan kunnen doen, zodat je het wennen aan elkaar bevordert?

Het gaat ons er niet om dat hij nu in de wei moet met Pip, hier is de tijd nog niet rijp voor. Al zou hij met Pip overweg kunnen, dan kan het nog steeds niet omdat het rennen en spelen nog teveel is voor zijn been (hij rent nu af en toe wel, maar dat kan hij dan zelf bepalen). Wij hopen dat hij volgend jaar lente zo ver is, dat het bij elkaar in de wei staan zonder draad ertussen wel opgestart kan worden.
Barney verdedigt zichzelf naar ons idee nu sneller, omdat hij voelt dat zijn been nog niet op en top is. Daarom beschermen we hem natuurlijk ook en willen we niets forceren.
Daarnaast is Barney altijd alleen met ons geweest en heb ik zeer intensieve tijden in de kliniek achter de rug met hem. Ik zat er twee tot drie keer per dag en was bijna elke behandeling bij hem. Dat kan het gedrag van Barney ook intensiever maken naar Pip toe, misschien is hij jaloers.

Wie kan ons ervaringen of tips geven?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:16

Er is naar mijn idee niets mis mee wanneer er gewoon een draadje tussen de heren blijft staan. Ik heb het idee dat Barney zich heel snel 'aangevallen' voelt. Misschien een gevolg van zijn verleden? Met een draadje ertussen heeft hij de vrijheid en de ruimte om alleen te zijn, en gebeuren er ook geen ongelukken. Maar hij staat niet alleen en ze kunnen elkaar toch krauwen als ze willen of beruiken. Misschien in de toekomst, als Barney wat milder wordt kunnen ze wel bij elkaar. Ik zou idd. wel met allebei gaan wandelen en ze allebei aandacht geven. Bij elkaar zetten om te poetsen e.d. is ook geen probleem. Rustig opvoeren en afwachten wat hij zelf aanbiedt. Ze staan samen, alleen met een draadje ertussen.
Succes.

Barney1978

Re: Pony's samenbrengen in wei, na een blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 23:40

Dat klopt inderdaad, hij heeft wel contact maar er kunnen geen ongelukken ontstaan. We hopen alleen wel dat het volgend jaar gaat lukken, zeker omdat we Barney veel meenamen op reisjes en vakanties. Als ze samen kunnen staan, scheelt dat een hoop geregel in vreemde omgevingen. Daarnaast kunnen ze dan ook samen spelen en rennen. Maar we wachten rustig af en gaan op deze manier verder met wennen.

Barney1978

Re: Pony's samenbrengen in wei, na een blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 18:50

Ik heb een tijdje geleden dit topic geopend. Ik wil nog even vertellen dat Barney afgelopen week in de nacht door de omheining is gegaan. Dit is echt des Barney's, hij heeft altijd dit soort dingen uitgehaald, ondanks alle voorzorgsmaatregelen. Maar ik kwam in de ochtend aan en schrok me wild. Na controle bleken ze beiden niets te hebben. Ik ben er vijf uur lang gebleven, geen enkel teken van agressie bij elkaar. Na overleg besloten het zo te laten. Ik vond het dood eng, zeker na de geschiedenis van hem. Het is goed verlopen, Barney vond het wel spannend allemaal. Na de tweede nacht kwam Pip onder de wondjes de wei uit. We hebben hem helemaal afgespoten, zodat we alles onder de dikke vacht konden zien. Ingespoten en laten drogen op stal. Daarna weer het land in, vreemde was dat Pip Barney nog steeds opzocht en wilde krauwen. We kregen het idee dat de rangorde bepaald was. Vanmorgen was het toch weer spannend, maar alles was goed gegaan. Pip weer verzorgd en gezorgd dat alles schoon en ingespoten was. Ook weer uren bij ze gebleven, ze gingen goed met elkaar om.

Ik moet zeggen dat het ons veel stress gaf, je zou ze zo graag voor alles behoeden. Maar ondanks dat ze zelf ontsnapt zijn en bij elkaar zijn gekomen, gaat het gelukkig goed. Die wondjes zijn niet leuk voor Pip, we hopen ook dat dit het blijft. Maar aan het gedrag van beide heren te zien, lijkt het of ze elkaar toch best leuk en gezellig vinden.