Paard doodsbang voor het hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje47

Paard doodsbang voor het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 21:07

Hoi
Bij ons op de manege staat een pony. Echt mijn vried. Maar zodra je hem het hoofstel laats zien word hij bang. Het is een lange tijd ook beter gegaan. De oorzaak is zijn oor. Wat er met hem voeger gebeurt is weet niemand. Ik rij er nu 1 of 2 keer in de week op en heb dan tedenwoordig ook hulp nodig. Ik wil hem graag helpen. Ik haal nu steeds zijn hoofdstel uit elkaar maar dat werk ook niet meer. Iemand tips om mijn vriend te helpen?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 21:14

En halster? Vindt hij dat ook eng? Je zou kunnen proberen het hoofdstel in te doen, belonen en weer uit doen en een snoepje geven. Met hoofdstel aaien en belonen, hoofdstel bij hoofd houden en iets lekkers geven, net zolang tot hij het hoofdstel met iets leuks gaat associëren.

Anders het hoofdstel als halster aandoen, dus bit aan 1 kant losmaken en dan pas bit indoen. Niet steeds gaan rijden als je het hoofdstel indoet, gewoon af en toe 'zomaar' aan, belonen en weer uit doen.

paardje47

Re: Paard doodsbang voor het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 21:22

Helaas geprobeerd maar steeds is hij weer doods bang. Overal krijgt hij snoepje voor. Het halster maken we ook al op ee n we op zijn nek boven langs dus vast tereijl er iemand anders hem door he t neus gat lokt met een liksteen. Alles gaat met moeite ook het af doen. Hij is echt meega bang.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:20

Ik zou eerst dan maar eens droog oefenen.. dus zonder halster/hoofdstel net doen of je ''m aan doet. raak de oortjes aan enz. Snoepjes geven werkt niet echt.. immers beloon je hem voor het gedrag.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:12

Het betreft dus een manegepony? Denk dat dit je werk veel lastiger maakt omdat waarschijnlijk niet iedereen er de tijd voor neemt om het goed te doen. Verder kun je het misschien beste overleggen met een instructeur/trice zodat deze er ook tijd in kan steken om het te verhelpen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 00:15

Ik reed een Quarter waarvan zijn oor eraf was gesneden toen die jong was. Het was er weer aangenaaid, heel mooi, je ziet er weinig van. Maar hij is onwijs gevoelig met hoofdstellen omdoen. Het was een westernpaard, dus dat is al een stuk makkelijker. Letterlijk alleen het stuk leer dat van het bit achter het hooft gaat, meer was er niet nodig. Dat los halen als je het hoofdstel om wilt doen, reuze makkelijk! Het blijft natuurlijk ook een kwestie van vertrouwen :)

het paard in kwestie met hoofdstel
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5073_n.jpg

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 05:28

Tigra_ schreef:
Het betreft dus een manegepony? Denk dat dit je werk veel lastiger maakt omdat waarschijnlijk niet iedereen er de tijd voor neemt om het goed te doen. Verder kun je het misschien beste overleggen met een instructeur/trice zodat deze er ook tijd in kan steken om het te verhelpen?

Alleen ik en nog 2 andere morgen er op. Omdat hij opnieuw weer angstig is. Daarom dacht ik dit is mijn kans om hem te helpen. De eigenaar en Instructirse helpen nu steeds als het niet lukt. Maar het is gewoon zo zielig hoe hij dan bang word zijn ogen 3x zo groot en douwt zichzelf in een hoekje met zijn hoofd om hoog en loopt echt uit angst voor het hoefdstel voor je weg.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:42

-> MA

Lysannehill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:19

Ga met het hoofdstel doodstil in zijn boks staan met een stukje wortel in je hand. Als hij naar je toekomt en de wortel opeet beloon je hem door de stal uit te gaan. De volgende dag herhaal je dit, maar dan probeer je terwijl je heel rustig tegen hem praat de teugel om zijn nek te leggen en geef hem weer een stukje wortel.

Enzovoort, enzovoort.

Ps- Je moet heel erg veel geduld hebben ;p

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 21:28

We hebben nu ook korstrn zien zitten maar er naar kijken gaat slecht. Dik behaard. Ik denk dat dit misschien wel de doorslag geeft en dat als zijnoren om geduwt worden dit pijn doet. Iemand eerder korsten gezien in een paard zijn oor?

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:02

Hoe kom je erbij dat t aan zijn oor ligt? Hoe merk je dat?

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 21:19

Stefannnnie schreef:
Hoe kom je erbij dat t aan zijn oor ligt? Hoe merk je dat?

Hij is doodsbang als je aan zijn oor zit. Zijn andere oor is dkt wel gewoon mogelijk hoofdstel krijg je ook wel over zijn normale oor maar over de andere niet je merkt heg heell makkelijk bij hem

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 21:22

Als er allerlei korsten zitten zou ik de dierenarts er even bij laten komen, wellicht heeft hij wel een oorontsteking!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:42

Rianne11_42 schreef:
Als er allerlei korsten zitten zou ik de dierenarts er even bij laten komen, wellicht heeft hij wel een oorontsteking!

Inderdaad zat ook al aan een oorontsteking te denken is daar alleen naar gekeken? Dat is erg pijnlijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:30

Wellicht is dit de (basis van) het probleem. Dan krijg je idd korsten en dat kan gepaard gaan met een heftige oorontsteking.
Lijkt me, zeker gezien besmettingsrisico, wel van belang om het na te laten kijken door de manege
http://www.bokt.nl/wiki/Oormijt

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:32

Maaike heeft dit ook gehad.
De veearts is langsgeweest, maar er was geen medisch mankement..

Ik heb een jaar lang haar hoofdstel losgemaakt, frontriem eraf.. Teugel uit elkaar...
Haar bit nam ze heel vriendelijk en zacht aan.

Bij haar was het denk ik een kwestie van vertrouwen.
Ze kon op dr kop staan, maar dat hoofdstel ging in, en al duurde het een uur.

Nu is het probleemloos.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:34

Ja maar als er korsten in het oor zitten, denk ik toch echt aan een medische oorzaak....

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:36

liljebo schreef:
Ja maar als er korsten in het oor zitten, denk ik toch echt aan een medische oorzaak....

Klopt inderdaad.

Dan kan het zeer doen.. En dan krijg je ook weerstand...

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 21:38

MA-->OPG

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 11:36

Misschien moet de manege houder of een paarden kenner op de manege even kijken of er misschien iets met zijn oortjes zijn of wat hij gevoelig vind, natuurlijk kan je niet tegen het paard praten van: '' wat heb je paardje?'' en dat hij dan terug antwoord :') Maar misschien heeft hij iets met zijn gebit of met zijn oren. Onze Haflinger merrie reageerde ook een beetje heftig op het hoofdstel. Maar dat was wegens problemen met het bit, dat het niet goed zat.

Ik zal dus, eens hem/haar even laten nakijken door een DA of manege houder ;)

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 21:28

De da komt deze week en dat gaan ze zijn oren helemaal onder zoeken zei de eigenaar. Ze zouden jem verdoven of tijdelijk helemaal plat leggen had ze verteld. Ik hoor zaterdag wat er allemaal gebeurdt is. Hij had die agst al voor fat hijbij de vorige eigenaar kwam. Ik ben al lang blij dat i km serieus genomen word. want als ik iets zeg als kan hij een ander halster voor hem krijgen komt ze binnen 5min met een ander aan. hoopelijk weet ik zaterdag meer.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:20

Belonen en veel oefenen :j

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 21:47

Veel geoefend en het gaat al een stuk beter maar ja hoor aan mijn droom komt een einde
Er mogen weer andere kindjes op rijden en dus is waarscheinlijk alles voor niks :(
Ik hoop toch dat het heeft geholpen

rianne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:17

Veel oefenen en geen druk achter zetten.. Misschien werkt een suikerklontje.