Paard legt geen contact en sluit zich af.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chellebel21

Paard legt geen contact en sluit zich af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 10:20

Hoi Bokkers,

Ik plaats dit topic voor mijn vriendin. Ze is ten einde raad met haar paard.
Wellicht dat er hier mensen zijn die dit probleem kennen en haar tips kunnen geven.

Ongeveer 3 jaar geleden kocht een 3jarige hengst. Hij stond op een stal
waar hij weinig buiten kwam en eigenlijk alleen van stal werd gehaald om te werken.
Als hij buiten kwam, was dit alleen en niet in een groep.
Hij was braaf met rijden en in omgang en er werd rustig gewerkt aan een band tussen deze twee.
Met poetsen stond hij altijd keurig stil en vaak stond hij met zijn hoofd in de lucht naar het plafond
te staren. Toen vonden we dat apart en schattig.. maar eigenlijk was dit het eerste teken van zijn probleem..

( Na een aantal weken is hij geruind en verhuisd naar een andere stal waar hij iedere dag buiten komt in een groep )
Met het paard kun je moeilijk contact maken. Hij sluit zich af voor mensen en het lijkt alsof hij soms dwars door je
heen kijkt. Hij is dan niet 'bij je' als je begrijpt wat ik bedoel. Hij is absoluut niet gemeen, hij bijt en slaat geen mensen
weg maar sluit zich gewoon af.

Ook met rijden levert dit nu problemen op. Hij loopt op de automatische piloot door de bak en als je wat van hem gaat
vragen dan blokkeert hij. Hem aanpakken heeft dan totaal geen zin. Als je hem dan teveel been of een tik met de zweep
geeft, gaat hij stil staan met zijn hoofd tegen de muur en doet niks meer.
Met rijden heeft ze dus nog weinig plezier. Er zijn vaak wel goede momenten, maar dit zijn altijd slechts momenten waardoor
ze nooit echt lekker van het paard afstapt. Er is bij hem geen ingang of 'knop' te vinden, hoe hij het best te rijden is.

In de omgang is het paard vrij dominant. Hij gaat gewoon zijn eigen gangetje en loopt soms over je heen.
Ook buiten in de groep zijn veel problemen geweest. Nu hij alleen met één ander paard staat, gaat het eindelijk goed.
Verder wel braaf in de omgang maar je kunt geen band met hem opbouwen. Hij 'geeft' niets.

Hoe maak je contact met een paard die mensen moeilijk toelaat? Ik denk namelijk dat als je door zijn muurtje heen
kan komen, er een geweldig paard tevoorschijn komt en dat het rijden dan ook makkelijker zal gaan.

Info over het paard: 6 jarige ruin van Elegant.

Ik hoop dat er mensen zijn die tips hebben voor mijn vriendin!
Bedankt voor het lezen.

:wave:
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-09-12 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam op verzoek verwijderd.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:44

Goh het verhaal raakt me wel. Ergens vind ik het ook sneu voor hem ofzo.

Maar goed, wat te doen? Ik ben zeker geen expert maar ik had een meisje op stal waar ik veel mee om ging en haar merrie sloot zich ook erg af. Dat was, bizar genoeg, ook een Elegant merrie! Ook met haar was weinig gedaan tot ze 3 was. Wat bij haar wel hielp is heel veel grondwerk doen. Dus proberen een band op te bouwen, maar ook de relatie tussen mens en paard vorm geven, verbeteren. Het over je heen lopen betekent dat hij geen respect voor je heeft en ook geen vetrouwen in je heeft. Beide zul je moeten verdienen. Ga eens op zoek naar iemand met verstand ervan die je kan helpen (of je vriendin dan). Ik zou niet teveel zelf gaan klooien met boeken en filmpjes [***] met dit paard maar je zou je er wel van tevoren in kunnen verdiepen om zo meer inzicht te krijgen in communicatie tussen mens en paard. Ik zou aanraden Marijke de Jong, Pat Parelli, Eddy Modde.

Verder moet je ook superconsequent zijn. Dus altijd hetzelfde tegen hem doen, niet eerst iets toestaan (bijvoorbeeld over je heen lopen of voor je uit lopen) en de volgende dag boos worden. Ook met rijden niet teveel rommelen. Gewoon heel simpel rijden en bij de basis beginnen. Zorgen dat je goed les krijgt.

Het paard van dat meisje vAn stal kreeg steeds meer vertrouwen en zocht mensen ook steeds meer op.Ook hielp het dat ze bij mijn paard in het land en in de paddock stond, die heel sociaal, speels en heel knuffelig en geinteresseerd naar mensen is. Je zag haar dat op een gegeven moment ook meer doen (kwamen ze samen maar het hek rennen bijv. terwijl zij vroeger altijd achterin bleef staan). Ik weet niet hoe het nu gaat want ik sta nu ergens anders. De merrie is wel te zien op filmpjes in mijn profiel, mocht je nieuwsgierig zijn. Ik zou je ook in contact met haar kunnen brengen.

Heel veel geduld, wijsheid en succes gewenst!
Laatst bijgewerkt door LHS_80 op 03-09-12 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:46

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:03

Ik zie dat jij (ook) in Bennekom zit, neem dus aan dat je vriendin ook hier in de regio staat met haar paard. Ik stuur je wel even een pb.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:03

Je geeft aan dat het paard op de automatische piloot loopt in de bak, is het dan niet eens tijd voor wat afwisseling? Gaat ze weleens met hem naar buiten bijvoorbeeld? Verder heb ik er geen ervaring mee..het klinkt idd wel heel sneu voor het dier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:37

Ook mij raakt het.
Ik heb een soort gelijk verhaal van dichtbij mee gemaakt.
Ik kan je vertellen dat je een lange weg hebt te gaan met dit paard en hoelang dat gaat duren hangt helemaal van het paard af.
Rest mij de vraag hoe is het paard als veulen gehouden? heeft het een goede tijd gekend? daarmee bedoel ik of het paard in een groep heeft gestaan normale contacten heeft gehad met andere paarden.
Is dat niet het geval dan is de weg naar een goed herstel voor dit paard heel erg lang en zal je vriendin heel veel geduld moeten hebben omdat dit paard dan niet geleerd heeft wat sociaal gedrag is.

Het paard uit mijn ervaring was een draver die helemaal overtraind was.
Kwam van een trainingstal waar ze geen rekening hielden met zijn geestelijk onvolwassenheid.
Ook lichamelijk een laatrijp dier, het voordeel is wel dat deze draver als veulen en jaarling in een groep stond en er dus wel een goede sociale basis aanwezig was.
Door dat het dier overtraind was kon je ook met geen enkele mogelijkheid contact krijgen met het dier.
Een automatische piloot die er doods bij stond, het ademde en daar was alles mee gezegt.
Een jonge dame die zich bezig hield met parelli heeft zich ontfermt over het dier en heeft uiteindelijk na 2 maanden tijd contact weten krijgen met het paard (verder geen arbeid gedaan met het paard).
Vanuit daar kon verder gewerkt worden met het paard.

Mijn advies voor je vriendin:
Doe geen arbeid meer met het paard en probeer eerst alleen contact te krijgen.
Laat het paard verder met rust want een paard als deze zal zich nu eenmaal niet geven in de arbeid.
Eddy Modde werkt volgens de Pat Parelli wijze en zou je vriendin is kunnen contacteren voor advies.
Succes!.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:51

Sneu verhaal! Weet ze zeker dat het dier nergens lichamelijk last van heeft? Dan kunnen ze zich ook zo afsluiten van de buitenwereld. Moeilijker wordt het wanneer het een geestelijk trauma is, dan zou je met Bach-remedies iets kunnen proberen?
Wij hebben twee Elegant merries, eentje nu 3 en zelfgefokt, nooit iets vervelends meegemaakt, vrolijk, open en blij. Dan nog een 14-jarige die in het verleden iets meegemaakt heeft, haar opperarmbeen is beschadigd bleek uit foto's. Die is ook erg in zichzelf, wantrouwend, staat achter in de box als alle anderen hun hoofd over de rand steken om geaaid te worden als je langs loopt. Ze had toen ik er nog op reed (voordat ik wist wat haar mankeerde), ook nooit plezier in het werk. Het zij m.i. erg intelligente, werkwillige paarden, maar na negatieve gebeurtenissen doen ze gewoon de deur dicht.
Het lijkt me een hele uitdaging er niet alleen achter te komen wat dit gedrag veroorzaakt heeft, maar ook om dan langzamerhand het vertrouwen weer te winnen zodat het weer een onbevangen en blij paard worden kan.

DierPortret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:57

Natural Horsemanship is evt. een goede optie, om het paard meer op gemak te stellen.

Apple

Re: Paard legt geen contact en sluit zich af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:01

Wat een lastig probleem :\

Vind hij het wel leuk om bijvoorbeeld op buitenritjes te gaan? Anders kan je vriendin zo op die manier nog proberen het allemaal wat leuker voor hem te maken, wellicht kan ze hem zo uit zn tent lokken.

Daarnaast is grondwerk ook een goede oplossing. Kijk eens of ze hem een uitdaging kan geven :-)

Is er iets wat hij leuk vind om te doen? Desnoods gewoon zelfs wandelen aan de hand :-)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:03

Als hij op de poetsplaats met zijn hoofd omhoog naar het plafond stond te staren, dan vind ik dat wel vreemd. Paarden met slecht zicht doen dat nl ook wel.
Misschien is zijn zicht ook niet optimaal en is het de moeite om dat even te laten controleren of overleggen met de DA . Zou dan ook eventueel een verklaring kunnen zijn voor de andere problemen.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:07

Ik zou cranio-sacraal therapie proberen, dat leert paarden los te laten en opener te zijn. Dat heeft voor mijn merrie ook enorm geholpen.
Er zitten volgens mij een aantal therapeuten bij jou in de buurt.
Als je meer wil weten of een nr wil PB dan maar even.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:56

Ik heb voor een paard gezorgt waar is in het verleden is mee gebeurd, daardoor maakte ze ook geen contact en sloot zich compleet af. Zij vond niks aan het leven ...wilde niet rijden, erg bang,nooit wild doen in het land, nooit spelen, in de hoek van haar box staan,ze deed eigenlijk haar best om onzichtbaar te zijn....Zo een leven wilde de eigenaar niet voor haar, en dus is ze ingeslapen. Erg eigenlijk dat een ervaring vroeger haar zo heeft getekend voor het leven dat haar eigenaar er veel te vroeg afscheid van moest nemen. ik hoop dat het paardje van je vriendin zich weer beter gaat voelen...Echte tips kan ik je niet geven helaas..

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:20

In het verleden heb ik wel eens een tijdje met zoon paard gewerkt, en momenteel hebben we een paard op proef dat ook wel kenmerken van dit gedrag vertoont.
Ik denk inderdaad dat het goed zou kunnen zijn even het medische lijstje af te werken, gewoon voor de zekerheid. Is er hier niks aan de hand (en dat is aan de hand van je verhaal stiekem wel mijn gevoel) dan is het dus puur gedragsmatig en misschien wel een lastiger geval.

de eerste: Fries 7jr (elegant gebouwd idem een ruin) met vergelijkbare problemen, zeer ontoegankelijk, geen interactie, loopt braaf zijn rondje maar laat totaal niks zien. Nooit met andere paarden samen gestaan, altijd in een hokje gepropt zonder contact met andere paarden. Dit paard werd bij ons op de wei de eerste keer finaal in elkaar gemept door de leidmerrie. Normaal een schat van een beest, maar de fries ging niet aan de kant toen de merrie op hem af kwam draven met de oren in de nek. Dit was in eerste instantie een dreigement van het paard, bedoelt om de fries zijn plaats te wijzen, maar eindigde in een fries die domweg op zijn plek bleef staan terwijl de merrie herhaaldelijk tegen zijn achterbeen aan schopte. Wij hebben de paarden uiteindelijk uit elkaar gehaald. en heel langzaam en voorzichtig de underdog van de kudde bij hem gezet, daarna de volgende in rang etc.
Je zag dat de fries en los kwam en zich opeens weer leek te herrineren hoe je als paard sociaal dient te zijn. Een schat van een beest voor de andere paarden. Kudde heeft wat dat betreft echt een helende werking. Negatief bijeffect: fries verloor elk vertrouwen in mensen. Trok zich overal doorheen, bleef draaien en schreeuwen als je hem apart wilde pakken.
Toch denk ik dat een paar maanden in een kudde gooien echt de eerste stap is. Wanneer we meer tijd hadden gehad en gekregen hadden we dit negatieve gedrag beter gekregen. dit vertouwen had hij waarschijnlijk terug gekregen door heel rustig steeds iets meer te vragen. Eerst eens alleen maar langs lopen in de wei, dan aanraken en ga zo maar door.

de tweede: ons huidige proefpaard, een fjord-koudbloedmix van 15 jaar. Heeft ooit eens een ongeluk gehad waardoor hij nogal wat rommel heeft in zijn achterbeen. Dit paard is al 5 jaaar kudde-leider over een groep van 15 ruinen. Je kunt er dus wel vanuit gaan dat dit paard in staat is sociaal gedrag te vertonen tegenover paarden. Tegenover mensen is hij heel ontoegankelijk. Tollereerd/Accepteerd je aanwezigheid maar daar heb je het ook mee gehad. Buitenritjes lijkt hij wel in orde te vinden, dan is hij ook veel minder zwaar op teugel en op het been. in de omgang zie je niks van hem. Hij laat zich niet graag aanhalen. Als hij op de paddock staat en er komen mensen aan hek staan loopt hij standaard naar de andere kant van de paddock.
Ik denk dat zowel dit paard al de fries die ik hierboven beschreef metaal-paarden zijn:
http://www.demaesberg.nl/index.php?opti ... &Itemid=59
Ja je kunt het zweverig noemen, maar ik denk echt dat veel van de paarden die in dit topic beschreven worden metaal paarden zijn, waarvan er een aantal, zoals die van je vriendin oneerlijk behandeld zijn in de zin van: lang alleen op stal zonder vriendjes.

mijn advies: rustig opbouwen. Zorg dat het contact naar paarden toe als eerste herstelt wordt, dit ligt het kortste bij de natuur van het paard en hier zal het paard waarschijnlijk het snelste iets opener worden. Dit kun je dan heel langzaam opbouwen en uitbreiden met aanwezigheid, aanraking, vragen. Ik denk dat dit soort paarden nooit grote dressuur of showpaarden gaan worden en dat ze gewoon veel langer nodig hebben om iets nieuws te leren en onder de knie te krijgen.

Chellebel21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 22:42

Super bedankt voor de reacties, ook namens mijn vriendin!

Hij maakt op dit moment iedere week wel een buitenritje. Juist doordat het in
de bak ook minder gaat.
Met longeren merk je wel dat hij meer gefocust is op haar dus misschien is grondwerk
een goed begin.

Verder heb ik begrepen dat hij als veulen gewoon in de opfok heeft gestaan tussen andere
veulens. Dus sociale contacten heeft hij zeker wel gehad.
In de groep is hij heel erg dominant dus vandaar dat hij nu alleen met één paard staat.
Dat is echt zijn beste maatje en dat gaat ook heel erg goed.
Ook in de bak en op buitenrit kan hij gewoon met andere paarden lopen.

Verder is hij nagekeken en gezond. Dus het is inderdaad moeilijk ergens de vinger op te leggen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:26

Als er zoals hier niet echt een reden aan te geven is waarom je paard niet mensgericht is kan het zo zijn dat hij gewoon nooit geleerd heeft dat dit hem iets oplevert. Als mensen beloningsloos met hun paarden omgaan levert het een paard ook niets op om open en mensgericht te zijn, dus waarom zou hij het dan doen? Clickeren, zoals hierboven al aangegeven is, is de manier om je paard te leren dat omgaan met mensen ook gewoon leuk kan zijn, omdat er iets leuks tegenover staat. Clickeren leert jou ook hoe je moet belonen en binnen welke tijd, twee dingen die heel erg belangrijk zijn bij het werken met beloning. Je zult zien dat binnen een paar korte sessies je paard verandert van een dooie diender in een attent, mensgericht werkgraag paard.

Diana van der Wal
Gedragstherapeut voor paarden

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:28

Ik moet eerlijk zeggen dat dit de paarden zijn waar ik het liefst mee aan de slag ga. Omdat je ze kunt zien opbloeien. En omdat het therapeutisch voor mezelf werkt om zo'n paard uit z'n schulp te krijgen. Je moet namelijk zelf heel sereen zijn. En dan ook echt sereen. Niks willen, niks verwachten.
Alleen maar de ultieme rust zijn en liefde geven, zonder iets terug te willen. Je moet je heel bewust zijn van wat je wilt en vraagt en of dit reëel is.

Een paard wat geen contact wilt en een muur om zich heen bouwt zoals jij het noemt, moet je niks mee willen. Dat is namelijk de reden dat hij de muur gebouwd heeft. Omdat jij iets (te groots) wilt. Zoals jij dus ook zegt: 'als je door zijn muurtje heen komt' is niet van toepassing. Hij moet zelf het muurtje afbouwen, daar moet je niet door heen willen breken.
En het paard geeft niks, omdat jij alleen pakt. (Waarmee ik niet bedoel dat er niet over het paard nagedacht wordt, maar je wilt iets van het paard, terwijl het paard niks van jou wilt)

Wat je dan dus wél kunt doen? Wachten, wachten en wachten. Niks willen pakken maar alleen geven. Wat moet je dan geven? Rust en geduld.

Simpel gezegd: omgekeerde psychologie.

Wil het paard geen contact? Doe dan net alsof jij nog véél minder behoefte hebt aan contact. En als het paard enig teken van contact zoeken geeft, zeg dan dat het voor jou al wel weer genoeg is. Het paard moet verlangen naar meer, ipv een muur om zich heen bouwen ter bescherming.

Waar staat het paard? Als het niet te ver is zou ik graag een keer langs willen komen om te kijken wat ik zie. (tegen reiskostenvergoeding)

manon155

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:54

Herkenbaar, wij hebben ook zo'n paard, een 6-jarige merrie. Een enorme eye-opener is het om meer te lezen over metaal-paarden. Zo krijgt je vriendin meer begrip voor haar paard en zijn reacties en kan ze ook lezen hoe ze ermee om kan gaan. Wat bij onze merrie goed werkt is: regelmatig buitenritten, afwisseling in de training zodat ze zich niet zo snel gaat afsluiten, veel respect en waardering en accepteer dat het nooit een knuffelpaard wordt. Door de tijd heen "ontdooien" ze vaak wel wat maar leg er geen druk op. Borstelen is ook goed voor de binding met het paard al zullen ze niet snel laten merken dat ze dat fijn vinden. Hou je een beetje rekening met metaal paarden dan kan je echt een fijn paard eraan hebben. Succes!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:10

Laat je vriendin onderzoeken wat het paard wèl haalt uit het contact met mensen. Mijn paard is van nature ook meer paardgericht dan mensgericht. Ik heb echter ontdekt dat zij het wel heel leuk vindt om beloond te worden voor haar inzet. Dit lijkt wellicht op de clicker-training die door anderen wordt genoemd. Ik heb geen clicker-training gedaan, maar heb mijn paard beloond voor elke commando die zij goed opvolgt: bijv. netjes aan komen lopen als ik er ben, haar hoofdje aanbieden als ik zeg 'hoofdje' (om te poetsen), etc. Ook bleek zij het leuk te vinden om naast mij te rennen. Het paard van je vriendin reageert misschien op andere impulsen. Laat je vriendin dus goed kijken naar haar paard, stel verwachtingen bij (sterker nog: laat het idee los dat het paard contact moet maken) en wees consequent en duidelijk. Na drie jaar is mijn paard nog steeds geen knuffelpaard, maar hebben we wel enorm veel respect en begrip voor elkaar.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:24

Wat een verdrietige situatie voor het paard en de eigenares.
Ik denk ook dat grondwerk veel kan helpen, zonder dat je echt iets van het paard verlangt.
Ik heb een niet helemaal soortgelijke situatie gehad, met een hengst die nogal hardhandig was aangepakt.
Hij wou ook liefst zo min mogelijk met mensen te maken hebben, rijden was hij heel erg gefrustreerd en gestrest, als je hem in de bak los liet en aan de rand van de bak naar hem keek, ging hij helemaal de andere kant van de bak staan en keek je dan aan.

Uiteindelijk heb ik uren bij hem in stal doorgebracht met een boekje, gewoon zittend en ook op de weide en in de bak.
Als hij dichterbij kwam, gewoon genegeerd of soms een wortel, appel ofzo gegeven.
Ook veel gepoetst, aan de hand gewandeld en dergelijke. Uiteindelijk is hij heel erg blij geworden van het wandelen met andere paarden en lekker rennen zo hard als we konden. Zo is hij echt gaan beseffen dat hij paard was en had hij terug meer zin in andere dingen. Uiteindelijk heb ik met hem leren lezen en schrijven, maar alles op zijn manier. Als je het anders deed ging het mis.

Dus ik kan alleen maar aanraden veel tijd met dat paard door te brengen. Niets moet, alles mag. En hopelijk vindt je vriendin zo een manier om hem te bereiken, waar ze zich beide goed bij voelen.
Voor het gebrek aan socialisatie naar andere paarden, zou ik inderdaad hem bij een leuk, speels, paard zetten en hem gewoon maanden laten staan. Hij kan er alleen vrolijker van worden lijkt mij.

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:57

Ik heb geen tijd om alle reacties te lezen, dus misschien ga ik nu iets zeggen wat allang gezegt is. Sorry als dat zo is!

Mijn pony heeft dit ook een tijd gehad. Ik kon gewoon niet tot haar door dringen, ze was er wel, ze was lief, maar het voelde net alsof ze niet bestond en gewoon leeg was, totaal in haarzelf gekeerd. (heel moeilijk om uit te leggen).
Ik heb echt van alles geprobeert, en om een lang verhaal kort te maken: Ik ben erachter gekomen dat ik me teveel aan het focussen was op hoe het moest worden.
Ik wilde graag dat het rijden goed ging, en dit frustreerde me dan weer omdat het gewoon niet ging op deze manier etc.
Ik ben toen gestopt met focussen op hoe het moet worden, en ben leuke dingen gaan doen. Ik heb uren gepoetst, gewandeld, bij haar in de stal gezeten, tegen haar gepraat, met haar gaan zwemmen, gespeeld in de bak, oefeningen gedaan waardoor ze zich meer bewust werd van haar eigen lichaam (zodat ze meer zelfvertrouwen kreeg, en zich daardoor ook meer durfde te laten zien)
In elk geval, ik heb in die tijd een ontzettend sterke band met haar opgebouwd, door totaal niet meer bezig te zijn met wat ik wil, zelfs niet het kleinste beetje. Maar gewoon alleen met wat is goed voor haar. En die band, daar hebben we nu nog elke dag plezier van.

Zou het zo iets kunnen zijn?
Verder is het misschien goed om hem na te laten kijken, of hij nergens pijnklachten heeft? Als paarden al lang met een pijnklacht zitten, kan het zijn dat ze hun eigen lichaam niet meer vertrouwen, en zich daardoor ook niet bloot durven te geven.

Succes ermee!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 11:15

Wat toevallig, mijn elegant is ook wat afstandelijk.
Ben nu een jaar later en begin te zien dat ie me wel waardeert en toch wel op me reageert
Maar op het eerste oog heb je dat dus echt niet door

Mijn vorige paard was precies zoals het paard door jou omschreven.
Hij sloot zich voor de volle honderd procent af.
Pas het weekend van zijn inslapen kwamen wij écht bij elkaar.
Liet hij zijn stoere afgesloten buitenkant los en toonde zijn ziel.
Ik snap dan ook de frustratie van jouw vriendin.
Wat voor mij werkte was doen waar wij beiden van genoten.
In on geval was dat galopperen. Hij voluit en ik lachend met mn armen wijd.
Pas dan merkte ik dat hij echt blij was.
Misschien helpt het als ze meer uitzoekt waar haar paard van geniet en dat samen doen?
Niets vragen maar gewoon tijd besteden aan elkaar.

Daarnaast, vergeet niet te letten op de hele kleine tekens.
Verwacht geen groot gebaar maar een hele kleine toenadering.
Begin vanuit daar.

Nogmaals, ik snap precies hoe frustrerend het is maar vergeet niet te genieten.