Shetlander irritant!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Santjee1999

Shetlander irritant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 20:08

Ik heb een probleempje met mn pony! Ze is een shetlander van ong. 5 mnden ofso.We hebben haar al een maandje ofso, in het begin toen we haar kregen was ze heel schichtig, en hebben we haar al gauw mak gekregen, we gingen ook elke dag met haar wandelen langs de weg, en ze kreeg ook gwn elke dag haar voer en water.Maar nu als elke keer ik of iemand anders van de fam by haar komt om te voeren of wat dan ook, dan probeert ze ons te trappen, wwe kunnen al amper over het hek stappen, als we dat doen, dan keert ze ze zich gelijk om en drukt ze je tegen de muur of het hek, zodat je er nie langs kan net alsof we niet in het weiland mogen & ze gooit ook haar eigen emmer water om, we geven haar wel een mep of zo iets als ze iets doet wat nie mag. ik en de rest van mn fam weten verder nie wat we dr aan moeten doen. Of ze voelt zich alleen en heeft eigenlijk een weidemaatje nodig!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:13

Arme ponny. Tuurlijk is tie eenzaam en mist hij een vriendje. het is een baby van een paar maanden. Die wil een soort genootje om mee te spelen. maar hij hoeft je niet te trappen als je de wei inkomt. Dat hoef je niet goed te vinden. Een stevige trap terug onder de shettenbillen kan geen kwaad. maar kijk of er ergens een plekje is waar meer ponnies staan, het liefst van verschillende leeftijden, want hij kan echt niet alleen blijven. Zorg dat deze uk manieren leert, want je tegen een hek vastdrukken is ook erg stout.

aerdenhout1

Re: Shetlander irritant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 20:20

Een paardje... lees veulen.... hoort niet alleen te staan! En al zeker niet te worden opgevoed door een meisje van 12 jaar zonder ervaring!
Ik zou de pony of ergens heen brengen waar hij een vriendje heeft of verkopen zodat hij in een kudde kan staan.

Santjee1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 20:30

aerdenhout1 schreef:
Een paardje... lees veulen.... hoort niet alleen te staan! En al zeker niet te worden opgevoed door een meisje van 12 jaar zonder ervaring!
Ik zou de pony of ergens heen brengen waar hij een vriendje heeft of verkopen zodat hij in een kudde kan staan.

Nouu ik heb wel ervaring hoor, maar ik ga verder niet met shetlanders om, tis denk ook wel een goed idee om een maatje dr by te kopen!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:08

Santjee1999 schreef:
aerdenhout1 schreef:

Nouu ik heb wel ervaring hoor, maar ik ga verder niet met shetlanders om, tis denk ook wel een goed idee om een maatje dr by te kopen!!

Een shetlander is niet anders al een paard dus daar zit het verschil niet. Je zal echt een paard(je) erbij moeten kopen erg sneu voor het dier dat het meer als 20 uur per dag in z'n uppie staat. Ze hebben andere paarden nodig voor sociaal contact en ze zoeken veiligheid bij elkaar.
Verder is inderdaad wel zo dat ze zeker niet mag trappen dus naast dat er een ander paard bij zou moeten komen mag je ze echt wel duidelijk opvoeden doe je dit niet krijg echt grote problemen als dit veulen nu al leert dat trappen kan en het geen consequenties heeft. Dan staat je nog heel wat te wachten als ze groter, zelfverzekerder worden en sterker.

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:21

geen enkel paard zou veroordeeld moeten/mogen worden tot een leven alleen
jouw jonge veulen moet duidelijk nog "paarden" manieren leren , ik zou je graag willen adviseren om haar in ieder geval in een groep te zetten ,het liefst met oudere en jonge dieren zodat ze sociale manieren kan leren , spelen en niet alleen staat.

succes !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 22:36

aerdenhout1 schreef:

Mee eens! Ze is dus al met 4 maanden bij de merrie weggehaald en staat nu alleen, bij mensen die niet weten wat ze met een veulen aan moeten? Geef 'm weg of verkoop 'm, voor iedereen z'n bestwil...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:22

een veulen hoort in de kudde te staan. Daar krijgt het veulen de beste opvoeding. Als mens kan je het nog niet half zo goed.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:36

Zeker als jong veulen heeft het gezelschap nodig om mee te spelen.
Je zou ook als gezelschap dus een andere Shet kunnen kopen, maar dat is je eigen beslissing. Ik zelf als ik een veulen heb, dan koop ik der altijd een gezelschap pony mee waar ik ook mee aan de gang ga op een duur. En @aerdenhout1 helemaal mee eens :)

Santjee1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 14:58

Ja jullie hebben wel gelijk. Maar tis dat we best wel een klein weilandje hebben,voor een shet kan dat wel, maar er nog 1 by doen, kost weer meer onderhoud enz, en mn ouders willen er eiglijk ook geen grotere pony by, maar ik zal ze proberen over te halen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:01

Hier kan ik zo boos om worden. Als je de middelen/ervaring er niet voor hebt, begin dan ook niet aan dieren. Een pony heeft beweging, goede voeding en gezelschap van soortgenoten nodig. In de eerste levensjaren van een paard wordt een boel bepaald, omdat het dier hierin veel leert. Daar hoort zeker opvoeding door soortgenoten bij, wil je een evenwichtige en sociale pony krijgen.

Als je geen ruimte hebt zul je een weiland moeten zoeken waar dat wel is. Zet je pony desnoods in de opfok als je niets kunt vinden. Of mss heeft iemand in je dorp zijn pony ook alleen staan en kun je je shet daar voor een klein bedragje stallen.

Jij kunt er niet zoveel aan doen ts, maar je ouders hadden mss toch wat beter kunnen nadenken voordat ze een shetlander voor je hadden gekocht. Hopelijk krijg je ze zover dat je de pony bij een ander mag stallen of er een pony bij mag kopen.

missponyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:07

een veulen moet nog veel leren vooral van zijn soortgenoten!!!

Santjee1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 15:41

capopjekop schreef:
Hier kan ik zo boos om worden. Als je de middelen/ervaring er niet voor hebt, begin dan ook niet aan dieren. Een pony heeft beweging, goede voeding en gezelschap van soortgenoten nodig. In de eerste levensjaren van een paard wordt een boel bepaald, omdat het dier hierin veel leert. Daar hoort zeker opvoeding door soortgenoten bij, wil je een evenwichtige en sociale pony krijgen.

Als je geen ruimte hebt zul je een weiland moeten zoeken waar dat wel is. Zet je pony desnoods in de opfok als je niets kunt vinden. Of mss heeft iemand in je dorp zijn pony ook alleen staan en kun je je shet daar voor een klein bedragje stallen.

Jij kunt er niet zoveel aan doen ts, maar je ouders hadden mss toch wat beter kunnen nadenken voordat ze een shetlander voor je hadden gekocht. Hopelijk krijg je ze zover dat je de pony bij een ander mag stallen of er een pony bij mag kopen.

Ja maar ik heb onder my nog wat zusjes en broertjes, dus daarvoor deden ze het ook. Fam, van my heeft een halfbroertje van ons by hun thuis staan + nog een shet, en die kunne sws in de winter met onse pony in hun weiland staan, die is wel egt heel groot. Ik heb altijd al een grotere pony/paard gewild, maar ddat vonden ze nooit goed.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 18:12

Even een vraagje waar mee ik al de hele tijd zit: Wist jij, en dan meen ik echt wel weten, wist jij dat je pony gezelschap nodig heeft? Toen je de Shetlander eenmaal had?

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 14:56

hallo uhh ik had een vraagje heb je al een nieuw vriendje voor je shet?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 15:00

Dat je shet vervelend doet heeft helemaal niks te maken met dat hij jou niet respecteerd.
Dat is gewoon een kwestie van opvoeden, dat kan trouwens prima zonder slaan.
Dat er een vriendje bij komt is wel beter, maar dan moet je wel een cursus opvoeden gaan volgen, anders wordt het waarschijnlijk erger en heb je straks twee van die monsters rondlopen.
Het werkt hetzelfde als bij kinderen en honden, ze hebben regels nodig.
Je kunt het beste iemand vragen je te helpen, zodat je wat beter leert aanvoelen hoe het werkt met paarden.

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:13

Hij heeft denk ik geen goede opvoeding gehad, want hij heeft geen respect voor jou, dat hoef je niet op te lossen met een mep, dan zal het beestje angst voor je krijgen en dat zal zich kunnen omzetten in nog erger agressief gedrag, begin met grondwerk met strenge regel. ( net zoals hierboven: vraag hulp!)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:21

Ze worden niet zomaar bang als je meteen en consequent bent. Mijn shet heb ik als veulen een keer een tik op zijn neus gegeven, maar wel meteen nadat hij beet. Dan linken ze het aan elkaar en worden ze niet kopschuw. Wel als je onduidelijk of te laat straft, dan krijg je idd schuwe paarden. Overigens hoeft je niet hard te slaan, het gaat er maar om dat ze even schrikken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:39

capopjekop, dat moet je wel heel goed weten waar je mee bezig bent, want je verpest eerder dingen dan dat je er wat mee bereikt.
Laten schrikken kan ook op andere manieren, hangt er ook vanaf hoe je eruit ziet natuurlijk, whaha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:41

Nou mijn ervaring is dus dat het wel meevalt mits je meteen reageert en consequent bent. Mijn eigen pony's hebben als veulen allemaal wel eens geprobeert te bijten en ze hebben voordat ze het beseffen een tikje op hun neus gehad. Die zijn echt niet schuw, maar juist ontzettende knuffeldieren. Maar ze weten wel precies wat ze wel en niet kunnen maken. En daardoor hoeft ik dus zelden streng te zijn. Een uhuh is vaak al meer dan genoeg. En ik ken meer mensen die op die manier werken en dat zijn ook allemaal sociale dieren die dol zijn op aandacht. Dus nee ik geloof er niet in dat je door een tikje te geven kopschuwe of angstige paarden krijgt. Als je te laat bent met straffen of onduidelijke dingen uitstraalt dan wel, want dan snapt het paard je niet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 17:55

capopjekop schreef:
Nou mijn ervaring is dus dat het wel meevalt mits je meteen reageert en consequent bent. Mijn eigen pony's hebben als veulen allemaal wel eens geprobeert te bijten en ze hebben voordat ze het beseffen een tikje op hun neus gehad. Die zijn echt niet schuw, maar juist ontzettende knuffeldieren. Maar ze weten wel precies wat ze wel en niet kunnen maken. En daardoor hoeft ik dus zelden streng te zijn. Een uhuh is vaak al meer dan genoeg. En ik ken meer mensen die op die manier werken en dat zijn ook allemaal sociale dieren die dol zijn op aandacht. Dus nee ik geloof er niet in dat je door een tikje te geven kopschuwe of angstige paarden krijgt. Als je te laat bent met straffen of onduidelijke dingen uitstraalt dan wel, want dan snapt het paard je niet.

Het hangt wel van het paard af, sommige zijn veel eerder onder de indruk dan andere paarden.
En ik vind slaan gewoon geen goed advies voor de ts, die duidelijk niet veel ervaring heeft met opvoeding/gedrag van paarden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:48

In dit geval is het beter dat ze er hulp bij haalt van een ervaren persoon, want voor iedere oplossing moet je weten hoe en wanneer in te grijpen. Dat leer je niet vanaf de pc :j Het was ook niet bedoelt als advies voor de ts, maar een reactie op mijn voorgangster. Dat had ik er mss duidelijker bij moeten zetten.

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:55

Ik neem aan dat het veulen nog alleen staat?

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:57

Zoals iedereen zegt een maatje erbij ik vindt hetbet onterecht dat je hem soms een mep geeft. want hij is gwn eezaam;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:47

Er zijn een paar basisbehoeftes die je paard nodig heeft.

Dat houdt in: water, eten en veiligheid. Veiligheid heeft je paardje niet, want hij staat altijd alleen en wanneer jullie in de wei willen komen en hij zich verdedigt, krijgt hij een mep.
Een veulen zou nooit regelmatig een mep moeten krijgen, daar werk je problemen mee in de hand.

Wat moeten jullie doen om dit op te lossen?
- Beseffen dat dit een onveilige situatie is en niet iets om licht te nemen/veel tijd overheen te laten gaan.
- Een weidemaatje er bij, liefst iets ouder maar niet heel oud.
- Begeleiding erbij halen, het liefste iemand die veel ervaring met grondwerk en jonge paarden heeft. Ook is het noodzaak dat de begeleider ervaring heeft in het duidelijk uitleggen aan jonge kinderen (want ik begrijp dat het shetje er ook is voor je jongere broertjes en zusjes).

Mijn mening? Paardje verkopen en inruilen voor 2 oude (vanaf 16 jaar), makke paarden die elkaar al kennen. Die al een gevormd karakter hebben, stabiel zijn en geen gedragsproblemen hebben.
Als jullie geen ruimte hebben voor 2 oude grote paarden, dan heb je die al helemaal niet voor 2 jonge shetties. Kleine paarden hebben net zoveel bewegingsruimte nodig als grote paarden.
(Net zoals dat een chihuahua ook gewoon wil kunnen rennen in het bos en geen attribuut is voor bij je Louis Vuitton-tas).

Wanneer er niet genoeg weide geregeld kan worden of er niet genoeg geld is om de paarden te voorzien in hun basisbehoeftes, behoor je geen paard te hebben. Heel hard, maar wel waar. Het welzijn van het paard hoort altijd op nummer 1 te staan, niet jouw vermaak of dat van je familie.