Likt een paard altijd als hij ontspant?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

Likt een paard altijd als hij ontspant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 13:25

Ik zag op internet een aantal onderwerpen over NH, parelli en zo, en daarin noemde men, dat als een paard zich ontspant, hij zijn lippen likt (zeg maar).

Nu vroeg ik me af of een paard dat altijd doet als hij gaat ontspannen (niet als hij al in ''slaapstand'' staat natuurlijk en ook niet continue neem ik aan), of is het paard eigen. Doet het ene paard het wel en de ander niet, maar zullen ze zich wel ontspannen voelen?

Gewoon nieuwsgierig :-)

saskiakefie

Re: Likt een paard altijd als hij ontspant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:28

Ik denk niet eens dat het zozeer een teken van ontspanning is, maar meer een ontlading van stress of overgave.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:30

Zo heb ik ook wel eens gehoord dat likken en kauwen betekent dat ze bv. een oefening begrijpen. Dat zou je dan ook weer kunnen linken aan overgave.

Natuurlijk ligt het ook wel een beetje aan de situatie, likt hij aan je hand, je jas, het hek, zijn stal, na een snoepje, of na een oefening, terechtwijzing, etc

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 13:42

Op de filmpjes die op internet te zien zijn, dan likt het paard zijn lippen zeg maar. Dus niet perse ergens aan gelikt.
Net alsof je als mens je lippen aflikt als je een ijsje gegeten hebt bv :-)

@Saskiakefie: dus alleen als een paard gestressed was (of zich overgeeft), en zich dan rustiger gaat voelen, zal hij likken? En niet als hij zich normaal voelt en dan nog wat meer ontspant (zich maar als je als mens nog wat lekker onderuit op de bank gaat zitten relaxen)? Begrijp ik je zo goed?

Ik zag een friendly game filmpje en daar zag je dat duidelijk. Maar als iemand zo''n game doet en het paard likt niet, betekent dat dan dat het paard zich niet ontstressed, of kan je het ook op andere manieren zien of het paard het ok vindt?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:32

Voor mij staat het altijd voor even nadenken, maar ook echt even rust maken in de kop, dus na iets wat ze moeilijk of spannend vinden.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:39

Silas doet dit vaak nadat hij terecht gewezen is, ik interpreteer likken dus als overgave

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:50

saskiakefie schreef:
Ik denk niet eens dat het zozeer een teken van ontspanning is, maar meer een ontlading van stress of overgave.

Dat denk ik ook.

Ik zie zuchten en niet-gepitste oren als teken van ontspanning.

ikkuhh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:06

poes schreef:
Voor mij staat het altijd voor even nadenken, maar ook echt even rust maken in de kop, dus na iets wat ze moeilijk of spannend vinden.

Dit denk ik ook

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:09

Het likken is vaak een teken dat het paard ergens een link legt, en iets begrijpt/dat verwerkt. Vaak als ik iets nieuws met een (jong) paard heb gedaan, zijn ze daarna ook aan het likken/kauwen, als ontlading van stress, maar ook omdat ze iets nieuws hebben geleerd.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 07:59

Ik weet wel dat als mijn hond likt langs zijn lippen dat hij dan een ontlading van stress heeft..bij hem dus een typisch signaalvanstress..maar dit gaat over paarden haha

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:01

t'is goed om na stress of oefening even te wachten tot paard gaat likken....oefening verwerkt. Als je dat bij gevoelige paarden vergeet, bouwen ze steeds meer spanning op....bij mijn paardje duurt t soms wel even....

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:08

_black_rose_ schreef:
Silas doet dit vaak nadat hij terecht gewezen is, ik interpreteer likken dus als overgave

Dat doet mijn pony ook als ik hem terecht heb gewezen. :j

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:09

Bij mij doen ze het als ik bezig ben met nieuwe oefeningen en ze beginnen het te begrijpen, ik zie likken dus als een teken van 'het snappen', maar ook van overgave idd. :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:15

Een hele andere insteek: Het kan ook zijn dat je paard zout te kort heeft.
En dan ons lichaams zout weg-likt om zijn behoefte aan te vullen. Kan ook maar zo zijn dat ik er helemaal naast zit hoor.
Heeft je paard een ZOUTsteen?

Laat maar, ik ben nog niet helemaal wakker :=
Laatst bijgewerkt door Sjors op 19-09-12 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:16

Sjors, het gaat hier over lippen likken O:) Niet over mensen aflikken.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:17

Wacht, bedoelen jullie zijn eigen lippen? :o
Ik ben niet helemaal wakker geloof ik :')
Laatst bijgewerkt door Sjors op 19-09-12 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:19

Ja, dat staat ook gewoon in de tekst. ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:20

Zie edit.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:24

love_shyboy schreef:
Het likken is vaak een teken dat het paard ergens een link legt, en iets begrijpt/dat verwerkt. Vaak als ik iets nieuws met een (jong) paard heb gedaan, zijn ze daarna ook aan het likken/kauwen, als ontlading van stress, maar ook omdat ze iets nieuws hebben geleerd.

Zo interpreteer ik het ook. Begrijpen/verwerken en rust maken in 't koppie. Zo wacht ik altijd even tot ie klaar is met likken tot ik m'n paard een nieuwe opdracht geef. :)

Briesen is volgens mij echt een stressontlading.

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:27

Bij die mij is lippen aflikken tijdens een oefening juist dat ze het moeilijk vind en het aan het verwerken is
Onderandere bij trailerladen waar een gedragsdeskundige bij was, die zei ook dat het te maken heeft met verwerken van een opdracht en daar nog moeite bij heeft

Maar wellicht is het bij een ander paard misschien wel anders, zoals ontspanning

Juliapaard_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:04

Ik rijd nu op een Pony die eerst van iemand zelf was, in het begin is ze altijd een beetje bang maar als ik haar dan een beetje ga aaien en knuffelen, dan gaat ze ineens aan een steen bij haar voerbak likken met haar oortjes lief naar voren dus ik denk dat het een teken van ontspanning en overgave is..

pallavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:26

Een leuke en belangrijke vraag Samantha.
Iets waarvan mijn persoonlijke ervaring is dat er een heel boek over te schrijven valt, maar ik zal proberen een tipje van de sluier op te lichten voor je.

Even er vanuit gaande dat het paard niet net gegeten heeft of aan het nagenieten is van een liksteen is het zeker een belangrijk iets om waar te nemen. Het likken of afkauwen is een heel algemeen signaal wat paarden kunnen geven wat belangrijke feedback is voor wat je aan het doen bent.
Er zijn veel verschillende momenten dat ze dat laten zien. Algemeen gezien kan je het interpreteren als een signaal van 'ik snap het', 'dit voelt goed', 'dit is duidelijk', 'nu klopt het', 'dit is ok', 'he wat fijn', 'aha' etc.

Wat opvalt is dat paarden dit gedrag in paardencoaching, waarbij het paard een proces van iemand spiegelt en tastbaar maakt, op die manier veel meekletsen. Wanneer iemand bijvoorbeeld een interne spanning verwoord en daarmee naar het bewuste haalt wat voor het paard allang voelbaar was zie je ook vaak dat ze gaan afkauwen omdat er iets klopt (congruent/eenduidig is) in de energie die ze op dat moment waarnemen. Een ander voorbeeld is een paard wat begint te smakken tijdens een zadelpas-sessie omdat er een zadel wordt aangeboden wat goed voelt en lekker zit. Weer een ander voorbeeld is een ruiter die van een hoge ademhaling gaat naar een lage en het paard wat direct gaat afkauwen. En zo zijn er ontelbare situaties te benoemen waarin paarden dat signaal afgeven.

Het ene paard kauwt af met zijn tong duidelijk zichtbaar, het andere paard doet dit veel kleiner door een kleine smakbeweging in de mond en zo kan dit bij ieder paard per situatie ook nog eens verschillen.
Niet ieder paard kauwt af op de momenten dat je het zou verwachten. Soms speelt er simpelweg fysiek iets mee waardoor het paard uberhaubt moeite kan hebben zijn kaak te ontspannen of is de mate van spanning bij het paard nog dermate hoog door andere factoren dat het op momenten dat het iets snapt toch niet gaat afkauwen. Het likken en afkauwen is wat dat betreft een signaal wat duidelijk zichtbaar is, maar er zijn nog zoveel meer signalen in de houding, gezichtsuitdrukkingen en oogopslag van een paard die vertellen hoe het zich voelt bij iets wat je aanbied in je doen en laten.
Je kan er dus heel veel verschillende interpretaties aan geven. De enige manier om het specifiek te duiden in dat moment is vanuit je intuitie en die gaat over het algemeen pas van zich laten horen als je hoofd rustig is en je in contact staat met wat er in dat moment gebeurt.

Dat je het als positief mag beschouwen wanneer een paard likken/afkauwen laat zien moge duidelijk zijn! :)

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 06:41

Dat is een duidelijke uitleg :-)

Ik probeer er ook steeds op te letten als ik grondwerk met haar doe zodat ze het (hopelijk) interessant blijft vinden en begrijpt en dat ik de oefeningen niet te moeilijk maak of te lang laat duren. Ze is nog jong en heeft niet een enorme attentie span, dus ik moet niet blijven oefenen totdat ze denkt <ja, doei, mijn hoofd zit vol> bij wijze van spreke ;-)