wit been ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elieneke_1

wit been ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 11:48

heej,
ik heb nu al een paar keer gehoord da bij een paard een wit been het zwakste punt is.
eerst geloofde ik het niet maar meer en meer mensen zeggen dit.
is het waar of niet ?

pillow

Re: wit been ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:52

Hoezo zwak punt. Ze zijn echt niet minder sterk ofzo. Het enige is dat ze aan een wit been sneller mok hebben. En als je ze scheert moet je eersst oppassen voor verbranding door de zon. Verder is er echts niks zwakkers aan.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:54

Zoals Pillow al zegt.. zover ik weet krijgen ze inderdaad alleen iets sneller mok dan paarden met een gewoon bruin beentje. Als je dit beentje wast (het witte) droog het goed af met een handdoek :) dat doe ik tenminste al tijd als ik een manege paard heb gewassen met een wit beentje. Als het echt warm weer is droogt het natuurlijk van zelf. Dat van het scheren wist ik zelf ook niet :o

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 11:58

Dan zou een paard met 4 witte benen dus heel zwak zijn.
Nee hoor, klinkt als een fabeltje. Inderdaad wel iets sneller mok.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:00

Ik heb wel gehoord dat een witte hoef zwakker is. Maar aan elk wit beentje zit een witte hoef dus ik denk dat dat gaat om een witte hoef onder een gewoon bruin/zwart/niet-wit been.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:02

Geryon schreef:
Ik heb wel gehoord dat een witte hoef zwakker is. Maar aan elk wit beentje zit een witte hoef dus ik denk dat dat gaat om een witte hoef onder een gewoon bruin/zwart/niet-wit been.

Witte hoef lijkt zwakker omdat je kneuzingen e.d. erin kunt zien, wat je bij een donkere hoef, met bij wijze van precies dezelfde kneuzingen, niet kan.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:10

Geryon schreef:

een manege paardje (zie mijn Rij ITP en andere ITP) heeft 3 witte sokjes en aan die witte sokjes heeft hij 3 witte hoeven haha. Alleen de achter hoeven zijn bij hem rampzalig vind ik zelf :P

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:10

volgens mij is het een oude zogenaamde "wijsheid" die al lang achterhaald is door de wetenschap
het is zoals mijn voorgangers ook al hebben gemeld wel een gevoeligere voet met betrekking tot de huid..that's it

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:25

Ik heb twee paarden met allebei 4 witte benen en ze lopen er prima op hoor. Zelfs met de zon geen centje pijn. Wit is gewoon een kleur hoor, geen aandoening...
Oh en een vriendin van mij heeft een vosje met 3 witte voetjes, mag je raden aan welk been hij artrose heeft...niet aan de witte in ieder geval.

Daissje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:33

Het zal vast alleen maar zo lijken :j