Ruin met hengstenmanieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ruin met hengstenmanieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:00

Ik weet niet of dit topic hier goed staat, zo niet, sorry en graag verplaatsen.

Ik heb een merrie die samen met nog een merrie en twee ruinen overdag in het weiland loopt. Dit gaat prima, zijn dikke vrienden.

Alleen, de ene ruin (7 jaar) is zo gek van mijn merrie dat hij haar gewoon bespringt wanneer ze hengstig is. Voor de rest laat hij haar wel met rust maar als ze hengstig is denkt meneer dat hij nog hengst is. Dit heeft me inmiddels dus al 5 dekens gekost omdat hij haar in de rug grijpt als hij er op springt en het dek kapot trekt. Ik word er inmiddels een beetje moedeloos van.

De ruin is al jaren terug gecastereerd. Hoe lang blijven ze deze hengstenneigingen nog houden? De merries apart zetten is geen optie, helaas. Ik heb mijn merrie onder een dek staan ivm vliegen. Anders wordt ze helemaal lek gestoken, dus dek af is ook geen optie.

Zelfs het dek inspuiten met anti bijt (wat stinkt dat spul) helpt niet als ze hengstig is.

Wie heeft er tips?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:11

Denk niet dat er erg veel opties zijn. De ruin zou je het bloed kunnen controleren of hij wel degelijk goed gecastreerd is en je niet met een klophengst te maken hebt. In het geval dat hij goed gecastreerd is (waarschijnlijk op latere leeftijd) , dan kan dit gedrag idd toch voorkomen. De ruin van mijn zus is wat later gecastreerd, op 4 of 5 jarige leeftijd, en heeft dit gedrag ook altijd gehouden. Apart zetten is geen optie zeg je, maar had anders waarschijnlijk wel het beste geweest zolang de merrie hengstig is. Geen een anti-bijtmiddel dat tegen dit gedrag opgewassen is. Als hij zin heeft, heeft hij zin, een stinkende merrie zal de ruin dan niets uitmaken :)

LHS_80

Re: Ruin met hengstenmanieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:55

Helaas Scooby ik heb ook zo'n ruin... ook bloed laten prikken maar t zijn gewoon zijn manieren. Helaas... Zo'n paard kun je of het beste bij andere ruinen zetten of even apart houden als je merrie hengstig is. Succes!

Iwouldstay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:04

Mijn merrie heeft mijn hengstige ruin zijn been gebroken toen hij weeral eens op haar sprong

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:09

Daar doe je helemaal niets aan als je de paarden niet uit elkaar kunt halen. Ik zou dan ook echt kijken of er geen draadje tussen je merrie en de ruin (en wie dan alleen staat is de vraag) kan tijdens de hengstigheid.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:47

Nu kun je natuurlijk de "schuld" op de ruin afschuiven maar je merrie zal ook gewillig genoeg zijn om dit toe te laten. Als ik zie hoe mijn merrie met haar kont staat te draaien voor een ruin tja zou ik het hem niet kwalijk nemen dat hij er van profiteert. Nu moet de ruin in kwestie daar niets van hebben als de merrie zo gewillig voor z'n neus staat. Dat is gewoon aard van het paard daar doe je weinig aan heeft verder volgens mij weinig te maken met vroeg of laat castreren de betreffende ruin die dus niet om mijn merrie springt is pas op z'n 8ste gecastreerd kan best eens te maken hebben dat je merrie en ruin gewoon goed klikken en hij dit niet bij een andere merrie zou doen.
Ik zou inderdaad tijdens de hengstigheid een draadje spannen.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:30

Mijn ruin vertoont ook hengsten gedrag heb bloedonderzoek laten doen bij is goed gecastreerd met twee jaar
Hij krijgt van groene os een poeder provarium breeding dit werkt voor hem goed hij is er een stuk relaxder van
Geworden. Ik geef het niet omdat andere er last van hadden maar hij zat echt zichzelf in de weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:21

Iwouldstay_ schreef:
Mijn merrie heeft mijn hengstige ruin zijn been gebroken toen hij weeral eens op haar sprong

Haha, ik neem aan dat je je hengstige merrie bedoelt of je ruin met hengstenmanieren? In ieder geval bedankt voor jullie reacties. Nee, mijn merrie is absoluut niet onschuldig want ze vindt het volgens mij maar wat lekker :z

Misschien toch nog maar eens een balletje opgooien of de ruinen en de merries niet apart kunnen lopen met een draad ertussen, als zou het alleen maar zijn als ze hengstig zijn. Staleigenaar staat daar niet echt voor open want het is zo'n leuk koppel samen en het gaat zo goed tussen die vier. Dat is natuurlijk wel zo maar het moet niet ten koste gaan van alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:23

Iwouldstay: het is natuurlijk niet leuk dat je ruin zijn been gebroken heeft, maar het stond er wel een beetje grappig. Hoe is het afgelopen met je ruin? Mijn paard staat gelukkig niet op ijzer maar ik moet er niet aan denken dat ze een van de anderen in elkaar trapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:54

Ik heb zelf ook zo'n ruin en toen hij nog bij "zijn" merries stond had ik zelf ook meer problemen met hem, wat o wee als er 1 van z'n merries uit het zicht ging bv. Of als we samen met een groep aan het rijden waren en er liep een andere ruin (of zelfs hengst := ) mee .. dan had ik mijn handen vol aan mijn macho ...

Ondertussen ben ik van stal verhuist en staat hij samen met een andere ruin .. wat een verademing ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:50

[***], de ruin is niet van mij maar van de stalhouder. Verder sta ik hier nog niet zo heel lang maar ik heb het er reuze naar mijn zin en het is lekker dicht bij huis. Verhuizen is dus absoluut niet aan de orde. De ruin is vanaf dag 1 al smoorverliefd op mijn merrie <3. Als zij uit het zicht is schreeuwt hij alles bij elkaar maar verder gedraagt hij zich "normaal", breekt niet uit of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:33

Neen, ik bedoelde ook niet dat je moest verhuizen hoor, maar ik ben wel verhuist, niet omwille van die reden hoor, had andere redenen, maar het is wel een leuke bijkomstigheid dat hij nu een stuk rustiger in z'n koppie is :Y) Bedoelde maar gewoon te zeggen dat gewoon de aanwezigheid van een merrie al heel veel kan veroorzaken ... En ik zou, wetende wat ik nu weet, mijn ruin nooit meer samen zetten met een merrie of merries ... Leuker voor mij, maar ook zeker leuker voor hem, want al dat hormoongedoe is ook maar niks lijkt mij ... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:55

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik moet zeggen dat ik op de vorige stal ook minder last had met mijn merrie als ze hengstig was. Ik kon het wel merken maar niet extreem, zeg maar. Daar stonden de ruinen en merries apart in het weiland. Nu ze samen met de twee ruinen staat is ze tijdens het hoogtepunt van haar hengstigheid stontvervelend. Ontzettend dwars en bijna niet te rijden in de bak. Gelukkig is dat meestal maar een dag of twee, drie, maar toch. Nou ja, binnenkort zal het allemaal wel weer wat minder worden met de hengstigheid en in het voorjaar wordt ze gedekt dus dan is het probleem hopelijk voorlopig opgelost. Tot die tijd toch maar voorstellen of de merries apart mogen van de ruinen.

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:48

Na 4 maanden waren de hengstenneigingen al helemaal weg bij mijn ruin. Dus toen merkte hij al dat
hij geen hengst meer was. Maar hij gedraagt zich soms wel is als een hengst. qua gedrag :')
Ik denk eerder dat er niet veel opties zijn om dat te veranderen. Ook eventueel kan je de
eigenaar/eigenaresse informeren der over. Wat de hengst allemaal doet, en of je eventueel je merrie kan
verplaatsen.