Jaarling hengst trapt voor nog meer aandacht?

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jillsil

Jaarling hengst trapt voor nog meer aandacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 12:01

Wij hebben een jaarling hengst lopen wat op zich een echte lieverd is. Hij loopt samen met een drachtige merrie en haar veulen. Dit gaat allemaal goed.

Alleen als je hem staat te aaien (hij is dol op aandacht) Gaat hij met zijn voorbeen lopen "maaien". Wat mij dus gister bijna een trap in mijn buik opleverde ;(
In onze optiek is het echt een soort nog meer aandacht vragen. Maar nu vragen wij ons dus af of andere hier ervaring mee hebben maar vooral wat kunnen we ertegen doen? We zijn al boos geworden maar het schijnt hem allemaal niet zoveel te doen.

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:03

Dat is typisch hengstengedrag en als ik me niet vergis een vorm van dominantie. Meteen flink afstraffen is het enige wat je kunt doen, maar zo'n voorbeen kan erg gevaarlijk zijn, wat je dus al hebt gemerkt. Anders, hoe eerder de ballen eraf, hoe beter. Het moet wel leuk blijven.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:05

Gebeurt dit wanneer de jaarling vast staat en geaaid wordt of ook in de wei wanneer hij los staat (en ook niet bij het halster vastgehouden wordt)?

Kelly_Taco

Re: Jaarling hengst trapt voor nog meer aandacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:06

lekker een maatje voor op de wei zoeken waar hij mee kan ravotten.

<3 Galanto <3

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:11

Joolien heeft gelijk, dit is gewoon typisch hengstengedrag.
Je kan er een maatje bij zetten of wat dan ook, dat maakt waarschijnlijk niets uit, deze is gewoon behoorlijk hengst. Een hormonenkwestie dus. Het kanzelfs heel wat erger worden met bijten/happen erbij. De enige keuze die je hebt is het flink afstraffen. Is of wordt hij zoveel hengst dat dat niet helpt, idd, zoals Joolien zegt, castreren. Ik weet niet of dit een pony is of een paard, maar als je nu al moet vragen wat dit voor gedrag is ben je dus geen hengsten gewend en dan kan je zeker als het om een paard gaat gevaarlijke situaties mee gaan maken. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.

Jillsil

Re: Jaarling hengst trapt voor nog meer aandacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 12:47

Hij doet dit zowel als hij los loopt als waneer hij vast staat. Hij heeft meerdere maatjes om mee te spelen en de merrie die erbij loopt is vrij dominant. Zij heeft hem het happen en bijten al behoorlijk afgeleerd.

De andere hengsten die wij hadden hebben dit gedrag nooit vertoont, wel het bijten en "uitsloven" maar zoiets als hij nu doet hadden wij nog nooit eerder gezien. Misschien zijn de andere altijd softies geweest ;) . Het is trouwens een fries dus hij zal nog wat groter gaan worden ook. De dierenarts wilde hem liever pas ruinen als hij 3 jaar is vanwege zijn groei. Maar ja, hier zijn ook zoveel verschillende meningen over.

Heel spijtig voor hem maar dan zal hij toch afscheid moeten nemen van zijn kroonjuwelen als hij zo blijft doen, haha!

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:52

Jillsil schreef:
Hij doet dit zowel als hij los loopt als waneer hij vast staat. Hij heeft meerdere maatjes om mee te spelen en de merrie die erbij loopt is vrij dominant. Zij heeft hem het happen en bijten al behoorlijk afgeleerd.

De andere hengsten die wij hadden hebben dit gedrag nooit vertoont, wel het bijten en "uitsloven" maar zoiets als hij nu doet hadden wij nog nooit eerder gezien. Misschien zijn de andere altijd softies geweest ;) . Het is trouwens een fries dus hij zal nog wat groter gaan worden ook. De dierenarts wilde hem liever pas ruinen als hij 3 jaar is vanwege zijn groei. Maar ja, hier zijn ook zoveel verschillende meningen over.

Heel spijtig voor hem maar dan zal hij toch afscheid moeten nemen van zijn kroonjuwelen als hij zo blijft doen, haha!

Goed dat je er zo naar kijkt. Natuurlijk is hoe langer wachten hoe beter, maar jullie veiligheid staat voorop.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:05

Hier een eigenaar van 3 hengsten. Weliswaar geen friezen maar een welsh en twee shet hengsten. De welsh en één shet zijn enorm lief en doen geen vlieg kwaad. Het andere shetje zit echter een behoorlijke kop op en die vind het regelmatig nodig om steigerend tegen je aan te knallen. Nou is een shet veulen wat kleiner dan een fries veulen maar het blijft toch erg vervelend. Ik zorg er nu voor dat zodra ik het land in kom hij uit mijn ruimte blijft. Ik stuur hem weg als hij op me af komt. Dit werkt eigenlijk prima. Hij mag in mijn ruimte komen als ik het toesta en doet dan niet vervelend. Het zal niet bij elke hengst werken maar dit heb ik bij de welsh ook zo gedaan. Die is inmiddels 8 en nog steeds zeer braaf en geen fratsen. Misschien werkt het bij jouw fries brutaaltje ook. ;)

Dieren beschermen is mensen beschaven......

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 13:14

Yinnar schreef:
Hier een eigenaar van 3 hengsten. Weliswaar geen friezen maar een welsh en twee shet hengsten. De welsh en één shet zijn enorm lief en doen geen vlieg kwaad. Het andere shetje zit echter een behoorlijke kop op en die vind het regelmatig nodig om steigerend tegen je aan te knallen. Nou is een shet veulen wat kleiner dan een fries veulen maar het blijft toch erg vervelend. Ik zorg er nu voor dat zodra ik het land in kom hij uit mijn ruimte blijft. Ik stuur hem weg als hij op me af komt. Dit werkt eigenlijk prima. Hij mag in mijn ruimte komen als ik het toesta en doet dan niet vervelend. Het zal niet bij elke hengst werken maar dit heb ik bij de welsh ook zo gedaan. Die is inmiddels 8 en nog steeds zeer braaf en geen fratsen. Misschien werkt het bij jouw fries brutaaltje ook. ;)

Haha! Bedankt, we gaan het proberen misschien kunnen we het brutaaltje nog wat afleren. Maar zoals de andere ook al zeggen moet het wel veilig blijven. Misschien moet ik hem maar eens bedreigen dat zijn zaakie eraf gaat als hij zo blijft doen :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie