Paard trekt

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

hannahaapje

Paard trekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 18:59

Hallo bokkers,

sinds donderdagavond ben ik in bezit van een mooie en lieve fjordenmerrie. :)
Als ik met haar naar de paddock loop weet ze al een beetje waar we naar toe gaan en gaat ze voor me lopen. Tijdens de terugweg is er niets aan de hand. Ik heb als tip gekregen om te gaan stilstaan en haar een pas terug te laten zetten wanneer ze trekt. Is dit een goede aanpak? En hoelang duurt 't ongeveer tot ze het door krijgt en netjes naast me blijft lopen?
Alvast bedankt.

Thirza

Arc_En_Ciel

Re: Paard trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:01

Misschien kun je een aantal keer via een heel andere route naar de paddock lopen.
Helemaal omlopen bijvoorbeeld.
En ik denk dat ze niets doet op de terugweg omdat ze niet zoveel zin heeft om weer terug naar haar box te gaan ;)

crazyy_caro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:38

als je dit volhoudt en altijd doet wanneer ze trekt kan het zeker helpen om stil te staan en alleen verder te lopen als ze rustig meeloopt.
dit werkt echt alleen als je het altijd doet en moet je waarschijnlijk best ff volhouden

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:45

Neem een paar lesjes bij een goede grondwerkjuf. Dat doet wonderen en je leert veel over paarden psychologie. Erg leuk!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:25

Terug zetten is inderdaad een goede aanpak. Dat stilzetten zou ik dan bijvoorbeeld ook oefenen met de stem (bv Ho of sta zeggen) daarna stilstaan, evt wat druk op het halster geven als ze niet stil blijft staan.
Als ze dan aan je voorbij loopt kun je haar inderdaad terug zetten, even een paar tellen blijven staan en dan bepaal jij wanneer je verder wil gaan lopen.
Het belankrijkste daarbij is consequent zijn. Dus iedere keer weer opnieuw hetzelfde gedoe.. Dat kan misschien best heel vervelend zijn in het begin, maar anders werkt het dus niet.
Dit hele gedoe kun je ook in de rijbak oefenen. Dat is misschien een betere stap 1 dan gelijk te beginnen op weg naar de paddock.

Een grondwerk instructrice zou niet verkeerd zijn inderdaad, hoewel er op je stalling misschien ook wel mensen zijn die geen officiële instructeur zijn maar toch ook goed weten hoe grondwerk werkt.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:34

Met grondwerk kun je dit oplossen. Hoe vaak je het paard zult moeten gaan vertellen dat je 'm graag niet voorbij jou ziet komen, is verschillend. Bij de ene valt het kwartje eerder als bij de ander. :)

Gediplomeerde instructrice freestyle, obstakeltrainingen, werken aan de lange teugel, trailerladen, rijlessen (ook voor mensen met een beperking) http://www.paardenfreestyletraining.nl
http://www.facebook.com/#!/Paardenfreestyletraining

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:44

hannahaapje schreef:
Hallo bokkers,

sinds donderdagavond ben ik in bezit van een mooie en lieve fjordenmerrie. :)
Als ik met haar naar de paddock loop weet ze al een beetje waar we naar toe gaan en gaat ze voor me lopen. Tijdens de terugweg is er niets aan de hand. Ik heb als tip gekregen om te gaan stilstaan en haar een pas terug te laten zetten wanneer ze trekt. Is dit een goede aanpak? En hoelang duurt 't ongeveer tot ze het door krijgt en netjes naast me blijft lopen?
Alvast bedankt.

Gefeliciteerd, met je nieuwe paard en je leuke ras keuze (ben tikje bevooroordeeld).

Hoe oud is ze en wat kent ze al?
Jonkie? Of een ervaren paard, overigens geld voor beiden dat ze je niet voorbij moeten denderen.
En hoelang het corigeren duurt ligt eraan hoe consequent je bent en overtuigend en wat ze in het verleden
heeft meegemaakt en haar karakter.

(die van mij probeert het af en toe ook nog wel eens, moet dan gereset worden en is dan weer tijden een engeltje,
totdat het bengeltje weer opduikt :+ )

edit: tik fout
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 27-08-12 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:49

bij mijn vroegere verzorgpony heeft de eigenaar mij wat grondwerk geleerd.als dit een rustig paard is dat niet van alles schrikt helt het om even met het touw voor haar neus te zwaaien zodat ze wat trager gaat lopen, versnelt ze weer herhaal je dit

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:31

je kan evt. een leadrope aanhaken aan haar halster en met het lange uiteinde rustig rondslingeren...op het moment dat ze jou voorbij gaat loopt ze zelf in het rondslingerende touw
consequent zijn is in dit geval zeer belangrijk !!

DierPortret

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:56

Grondwerkoefeningen doen door o.a. elkaars zone duidelijker te maken, wanneer wel en niet in elkaars ruimte. Leuk om te ervaren hoe het paard hier op reageert. Het maakt het geheel een stuk duidelijker en ik ondervind er in ieder geval veel meer plezier in.

~The Horse to Me, is Art~
The Art of Horses, Paula Collewijn
Voor een Unieke Tekening/ Schilderij van uw Paard, Hond of Kat
http://www.paula-collewijn.com

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:48

Inderdaad grondwerkoefeningen met uit jouw zone blijven. Je kunt het ook heel makkelijk houden, een lang touw pakken, en als ze je voorbij wil lopen zwiep je gewoon met het touw net voor haar neus, dus waar ze hoort te lopen, loopt ze daar doorheen, krijgt ze een zwiep op haar neus, jammer dan. Binnen 3 keer hebben ze door dat ze er beter maar achter kunnen blijven.
Ook kun je als ze harder gaat lopen gewoon een kort rondje draaien, zodat zij helemaal om jouw heen moet lopen, duurt wat langer, en soms hebben ze er gewoon schijt aan :+ , maar vaak bedenken ze zich wel dat het makkelijker is als ze gewoon rechtdoor blijven lopen, dan maar langzaam, in plaats van dat vervelende rondje. Succes!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie