Afstand houden graag! Maar wel in de buurt blijven...

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nikass

Afstand houden graag! Maar wel in de buurt blijven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 12:20

Mijn paard heeft zogezegd een grote persoonlijke ruimte nodig... :D Zij wil niet dat andere paarden te dichtbij haar komen, uitzondering wanneer ze hengstig is en erger wanneer er gevoerd wordt. In een kudde is ze meestal laagst in rang en wordt ze soms opgejaagd, daarom denk ik dat haar defensieve houding daar vandaan komt. Ze staat momenteel overdag op het land, alleen |( , met wel paardeburen en snachts op een hele grote stal :) (4,75 bij 7 + uitloop). Als ze 's avonds op stal gevoerd wordt dan rent ze eerst richting de tralies die tussen de stallen inzitten om het paard naast haar weg te jagen en dan naar de andere kant om daar het buurpaard ook weg te jagen... tijdens het eten wil ze af en toe miepen (hoge hinikjes), dreigen met een achterbeen en oren in de nek. /3
In de winter staat ze helaas weer in een stal van 3,5 bij 3,5 ;( en dan is het allemaal nog een graadje erger: in de tralies bijten, klein beetje steigeren (niet hoog) tegen de stalwand schoppen. >;)
Ze durft niet goed te eten of te drinken als het buurpaard toevallig net aan de andere kant van de tralies in die hoek staat te suffen en wordt dan heel boos (op afstandje).
Volgend jaar worden de stallen opnieuw ingedeeld en ik heb al mijn voorkeur uitgesproken voor een hoekstalletje :j
Andere kant van het verhaal is: paard kan nog geen minuut alleen op stal staan, wordt dan heel onrustig en hinikt/roept naar andere paarden. Ook alleen - zonder buren- op het land of in de paddock is absoluut geen optie. Ze is dus wel erg gesteld op gezelschap maar lijkt zich snel bedreigd te voelen als het te close wordt. Ze heeft ook duidelijke voor- en afkeur voor andere paarden, dus altijd uitzoeken wie er naast haar staat. :)
Buiten het voeren om is ze wel vrij rustig op stal.
Ze heeft voornamelijk zelf last van haar gedrag heb ik het idee, want de buren trekken zich er niets van aan :)
Ik ben niet zozeer op zoek naar een oplossing (mag natuurlijk wel) want ze is gewoon zoals ze is, temperamentvol, expressief en een beetje onzeker <3 En ik begrijp volkomen dat wij paarden op een niet-natuurlijke manier huisvesten en dat dat voor sommige paarden lastig is om mee om te gaan.
Maar ben wel benieuwd of jullie dit herkennen en ben benieuwd naar andere ervaringen.

Sodeletuut

Re: Afstand houden graag! Maar wel in de buurt blijven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:26

Ik mis een beetje waarom ze nou alleen staat.. Staat niet in het verhaal, toch? Of lees ik niet goed?

They explain life to me every day ~

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:26

Het klinkt alsof jouw paard gewoon heel onzeker is. Doordat ze als laagste in rang staat moet ze vechten voor haar eten en dat dus beschermen als zij in haar stal staat. Kun je geen pony zoeken die met haar gelijk in rang staat? Dat kan haar zelfvertrouwen geven, a;s het een mogelijkheid is hoor.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:30

bekijk haar en let op naar welke paarden ze toe trekt, of wel bij zich in de buurt laat komen. miss is het mogelijk om die paarden naast haar te stallen?

dreams come true

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:36

Je paard zal zeer zeker kunnen veranderen als ze in een betere omgeving wordt geplaatst.
Ik ken verschillende situaties waar paarden veranderden als ze zich veilig en tevreden voelden.
Een uitloop met een ander rustig paardje erbij zou wonderen doen.
Zelfs mijn vorige paard, die super sociaal was, heeft wel eens in een groep gestaan waar heel veel gedoe was, die werd toen zelfs heel narrig en zat niet lekker in zijn vel.
Hij ging uitvallen naar andere paarden en had elke dag een nieuwe wond.
Toen ik met hem van stal veranderde werd hij weer een heel ander paard.
De merrie die ik als eerste had, was ook heel agressief (zeiden ze toen ik haar kocht) maar dat kwam ook door de omstandigheden, bij ons stond ze in een rustige groep met genoeg ruimte, dan ging het prima.
Ik zou als ik jou was zeker nog proberen iets te zoeken waardoor jouw paard ook happy kan leven, want dat is gewoon de oorzaak van haar gedrag.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 12:49

MirandaFuego schreef:
Je paard zal zeer zeker kunnen veranderen als ze in een betere omgeving wordt geplaatst.
Ik ken verschillende situaties waar paarden veranderden als ze zich veilig en tevreden voelden.
Een uitloop met een ander rustig paardje erbij zou wonderen doen.
Zelfs mijn vorige paard, die super sociaal was, heeft wel eens in een groep gestaan waar heel veel gedoe was, die werd toen zelfs heel narrig en zat niet lekker in zijn vel.
Hij ging uitvallen naar andere paarden en had elke dag een nieuwe wond.
Toen ik met hem van stal veranderde werd hij weer een heel ander paard.
De merrie die ik als eerste had, was ook heel agressief (zeiden ze toen ik haar kocht) maar dat kwam ook door de omstandigheden, bij ons stond ze in een rustige groep met genoeg ruimte, dan ging het prima.
Ik zou als ik jou was zeker nog proberen iets te zoeken waardoor jouw paard ook happy kan leven, want dat is gewoon de oorzaak van haar gedrag.

Wat is er niet goed aan haar omgeving? Een stal met weidegang van maart tot december is behoorlijke riant in Amsterdam. *\o/* Daarnaast haar luxe "zomerverblijf" zoals ik het noem (stallen die eigenlijk bedoeld zijn voor twee paarden) <3
Een ander paard bij haar in de uitloop kan alleen als die uitloop groot genoeg is en het paard haar met rust laat, zelfde geldt voor de wei. Ze stond dus eerst wel in een groepje en het is de bedoeling dat ze ook weer een weidemaatje krijgt. We wachten even af omdat er binnenkort wat paarden weggaan waardoor de samenstelling van de groepjes wat verandert. In haar eentje op het land heeft ze wel rust. Maar ik vind het prettiger als ze ook fysiek contact kan maken ook al doet ze dat maar heel weinig.
Misschien moet je mijn paard niet vergelijken met jouw "super sociale paard" :D De andere paarden -op 1 na- zijn op stal allemaal heel relaxed, van "gedoe" is helemaal geen sprake. Ik vind mijn paard niet agressief, maar defensief: ze gaat het liefst aan de kant, maar als dat niet kan, ja dan gaat ze wel dreigen natuurlijk.
In kuddes in de vrije natuur wordt soms van lager geplaatste paarden verwacht dat ze minimaal 100 meter afstand houden. Dit is op een pensionstal helaas niet mogelijk.
De conclusie dat mijn paard niet ´happy´ is vind ik ook te kort door de bocht. Ze heeft gewoon temperament én 'een beetje' voernijd :) Waar een ander alleen zijn oren even in de nek legt schopt zij meteen een hele scène...
Ik ga niet van stal veranderen, dit is absoluut het beste wat ik in deze omgeving kan krijgen en zogezegd: ik ben niet op zoek naar een OPLOSSING.

Sodeletuut, ze stond met twee andere merries, maar toen het gras wat minder(schaarser) werd, werd ze weggetrapt. In een volle wei met veel ruimte gaat het meestal wel goed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 12:54

Joolien schreef:
Het klinkt alsof jouw paard gewoon heel onzeker is. Doordat ze als laagste in rang staat moet ze vechten voor haar eten en dat dus beschermen als zij in haar stal staat. Kun je geen pony zoeken die met haar gelijk in rang staat? Dat kan haar zelfvertrouwen geven, a;s het een mogelijkheid is hoor.

Ja volgens mij zie je dat helemaal goed. Het beste werkt een wat stoicijns paard dat zich van haar gedrag niets aantrekt en gewoon rustig blijft. Een paard dat niet al te dominant is, maar hoeft ook weer niet persé een pony te zijn.

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:39

Toevallig kom ik ook uit de buurt van Amsterdam, dus weet ik dat daar genoeg mogelijkheden zijn om je paard het hele jaar door buiten te kunnen houden, al is 's winters op de wei bijna nooit te doen vanwege de lage grond, een paddock kan wel.
Een rustige stal zou wonderen doen, niet alleen bij één van mijn paarden (ik noem meerdere voorbeelden) maar ik heb het heel vaak gezien.
Een stal waar veel paarden staan, regelmatig veranderingen zijn ed. maken jouw paard juist alleen nog maar meer onzeker.
Ook de voernijd is een teken van stress, dat zou ook heel ander moeten zijn.
En ik vind de hele winter op een stal waar ze bang is voor de buren nu ook niet bepaald een goede omgeving.
Het is gewoon jammer dat je paard nu niet de kans krijgt sociaal en blij te leven, wat jij zelf toch ook niet leuk vind?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 20:27

Maar wat zou je dan anders willen zien? Ze staat 's winters (december tot maart) overdag in de paddock. Ze mag 's zomers dag en nacht het land op (maart tot december dus) maar dat wil ik niet want daar kan ze niet goed tegen (heb het geprobeerd maar ze werd erg ziek en mijn dierenarts raadde aan haar 's nachts weer op stal te zetten en dat blijkt een goed advies want het gaat veel beter) Maar het hele jaar door staat ze dus wel overdag buiten.
Stal heeft ongeveer 20 tot 25 pensionpaarden, vind ik niet overdreven druk. Veel veranderingen zijn er niet (zou niet weten wat) Nu gaan er binnenkort toevallig twee paarden weg, maar dat hou je natuurlijk op elke stal.
Wat zou je willen doen aan de voernijd?
Ik zou haar in de winter graag op de grote stal houden maar die kan ik niet betalen (want die is bedoeld voor twee paarden).
Ik vind dat mijn paard heel sociaal en blij leeft eigenlijk, ik vind dat je erg kort door de bocht reageert en ik denk dat je mijn openingstopic dan niet goed hebt gelezen.

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 20:42

Je had niet geschreven dat ze swinters ook in de paddock staat, je schreef op stal, dat heb je zelf nog niet neergezet, dan kan ik dat ook niet weten natuurlijk, maar dat maakt het al wat beter.
Je schrijft dat ze het erg ongemakkelijk vind tussen de paarden in de stal.
Wij maakten dan altijd de zijkanten dicht met platen, zodat ze wat meer rust heeft.
Je schrijft dat ze alleen staat.
Dat is niet sociaal.
Je schrijft dat ze zelf last heeft van haar gedrag, daaruit maak ik op dat het niet lekker gaat.
Ze durft niet eens te eten en te drinken, ze heeft dus helemaal geen rust en staat dan constant onder stress.
Ik heb je post nu meerdere malen gelezen, je hebt het misschien zelf niet door maar op mij komt het over alsof je paard niet blij is.
Er zijn gewoon paarden die op een klein stalletje met zo'n 4 á 6 paarden veel meer op hun gemak zijn en dat dat onzekere/onrustige gedrag helemaal weggaat.
Als je er ooit de kans toe krijgt, moet je het maar eens proberen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 21:36

Ik heb geschreven dat ze in de winter op een normaal formaat stal staat en niet in de luxe grote stal waarin ze nu staat. Maar daarmee zeg ik niet dat ze haar stal niet uitkomt natuurlijk, dat is hoe jij het leest.
Op haar vorige stal had ze helemaal geen tralies maar dat maakt niet uit, of maakt het zelfs erger, ze horen en ruiken elkaar toch wel.
Ze staat nu alleen op een landje, met andere paarden naast haar, omdat ze eerst met twee andere merries stond maar dit niet langer goed gaat. Ze krijgt in principe binnenkort weer een weidemaatje >> dit heb ik allemaal al beschreven.
Het gedrag wat ik beschrijf doet zich niet de hele dag voor. Ik schrijf ook in mijn openingspost dat ze buiten de voertijden om vrij rustig is op stal. Ze staat dus niet onder constante stress. Ze durft idd niet te eten als een dominant paard te dichtbij staat, daarom kijken we bij de nieuwe indeling van de stallen wie er het beste naast haar kan staan.
Ik vind zo'n kleine stal juist geen optie. Ze staat dan al gauw alleen als een ander aan het rijden is en ze heeft minder keus met wie ze om kan gaan.
Ik weet precies hoe ik een paradijsje voor mijn paard zou kunnen bouwen. Helaas heb ik een doorsnee inkomen en moet ik het doen met een betaalbare pensionstal. Ik heb een hele fijne, relaxte stal gevonden, met voor Amsterdam veel ruimte en buitenmogelijkheden.
Ik zoek niet naar een andere stal, ook niet naar een oplossing (nogmaals)
Ik was en ben benieuwd naar ervaringen van anderen die ook zo'n typje heetgebakerd hebben.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:03

Typisch merriegedrag dit... Ha ha ha.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:45

Heel herkenbaar. Mijn merrie is niet sociaal opgevoed, en heeft dit gedrag ook. Het gaat goed met mijn shetland pony erbij, maar die moet ook rennen voor haar leven vaak. Ik heb nu een hoekje afgezet met lint waar de pony wel onderdoor kan maar mijn merrie niet, kan ze even vluchten voor mijn grote :o
De vorige stal had dichte wanden in stal, mijn nieuwe stal heeft tralies in de stal. Nu heeft ze nog niet binnen gestaan, maar weet zeker dat dat een probleem gaat worden als ze wel op stal gaat komen. Ik zit er dan ook over te denken het dicht te maken op een of andere manier, zodat ze haar buurpaarden niet meer kan zien aan de zijkanten. Haar persoonlijke ruimte is gewoon echt enorm groot, en ik weet zeker dat ze niet rustig gaat zijn. Zelfs op het land (staat ze alleen met mijn shet, maar wel met buurpaarden) valt ze vaak aan als de buren te dicht bij het draad staan, ondanks dat ze gewoon alle ruimte van haar landje heeft. In de paddock is het ook al lastig, ze raakt heel erg gefrustreerd als de buurman ook aanwezig is. Er zit nu meters (en lint) tussen, maar toch is ze niet rustig helaas... Echt heel vervelend en vooral sneu voor haar.

Ik denk ook dat het een vorm van onzekerheid is. Mijne kan overigens ook echt niet alleen, en als ik mijn shet te lang weg heb, dan raakt ze ook in paniek (ook al staan er anderen op stal). Dus dat gaat nog leuk worden...

Het is idd ook wel merrie gedrag dat door de hormonen gestuurd wordt volgens mij, mijne gilt er ook bij, en tijdens de hengstigheid pikt ze een heel stuk meer.

Wat je er verder aan kan doen, weinig... hoekstal, eventueel stalwanden dicht maken met platen? zodat ze meer rust kan hebben. Ik ga haar mogelijk van paddock erhuizen ook dat ze maar 1 buurman gaat hebben. Zodat ze meer rust heeft dan met 2 buren.

Wat ik overigens in het land eventueel doe is een extra lijntje spannen paar meter van de originele omheining vandaag, zodat er meer ruimte tussen haar en de buren zit, dat lijkt te helpen. Maar goed, dat kan ik niet in de paddocks doen, dan hou ik geen paddock ruimte meer over helaas.

[o] Wietje-pietje-poepsienees! [o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie