Ja inderdaad wat jensvl ook zegt. Onverwachte wendingen maken. Zelf heb ik ook een jong paard en ik herken alles (behalve de leeftijd).
Als je gaat rijden maak dan VEEL figuren dus doe impulsieve dingen zoals opeens afwenden/ volte of rijd gewoon (wanneer mogelijk) kris kras door de bak heen. Zo gaat zij zich meer focussen op jouw hulpen. Als je weinig figuren rijd gaat ze zich 'vervelen' en heeft ze de tijd om een streek te bedenken. En veel overgangen rijden dit is niet alleen goed voor de concentratie maar ook voor het reageren op het been. Dit hielp bij mijn paard altijd erg goed.
Over het door je heen lopen, tjahh wij zijn daar vrij nuchter in..
als ze naast ons loopt of we halen haar uit stal en ze wilt door ons heen lopen dan geven we gewoon een corrigerende tik tegen de schouder of borst en dit mag best 1x een niet zuinige tik zijn. Laat weten dat jouw mening ook telt en dat jij hier toch de leiding hebt.
Over het steigeren; wij hebben daar ook een tijd problemen meegehad en vooral als we over het erf met haar liepen aan de hand. Uiteindelijk hebben we het halster afgedaan en haar het hoofdstel ingedaan. wij dachten dat we hierbij toch meer overwicht op haar hebben ivm. het bit. Dit hielp enorm als ze dan omhoog kwam dan gaven we een ruk aan de teugels en het was binnen mum van tijd over. Een hengstenketting helpt althans ook erg goed.
ik hoop dat het helpt