Merrie veranders in een keer van gedrag

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lianne97

Merrie veranders in een keer van gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 13:15

hallo,

ik heb een probleem in maart heb ik een schat van een haflinger gekocht ik had een plek voor haar maar toen het eropaankwam kon dat niet meer. toen heb ik haar op een manege bij mij in het dorp neer gezet niks aan de hand mijn neefjes van 4 konden er opstappen en wegrijden. daar stond ze nog meer 30 andere pony's.

sinds juli staat mijn pony bij een vriendin van mijn vriend op stal zij heeft 1 paard een fries en daar staat ze dus bij maar telkens als ik er nu op wil gaan rijden gaat ze bokken en steigeren en achteruitlopen en ben ik er dus al afgevallen en ze is nu elke dag henstig. en zo sterk dat ze met me aan de loop gaat.

wie kan mij helpen met dit probleem?

p.s als hij verkeerd staat hoor ik het graag.

alvast bedankt!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:16

DA laten komen als ze zo van slag is door de hormonen.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Lianne97

Re: Merrie veranders in een keer van gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 13:21

dankje voor je reactie:) ik wil eigenlijk nog even wachten met de da te laten komen. eerst even kijken of er nog meer reacties komen met bijv. voer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:41

Als jij geen informatie geeft over het voer, maar wel over het feit dat ze elke dag hengstig is dan is het vrij logisch dat je daar een opmerking over krijgt :) Als je iets wil weten over het voer dan denk ik dat hetslim is als je aangeeft wat ze nu krijgt.

- Offline -

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 13:53

ow haha sorry dat was ik inderdaad vergeten ze krijgt nu:
Pavo liga.
Bedankt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:02

En hoeveel krijgt ze daar van? En hoeveel wordt er met haar gewerkt en hoe intensief? En is de voeding merk en hoeveelheid hetzelfde gebleven of heb je daar dingen in aangepast.
En dit probleem is alleen met het rijden?
Heb je ook weleens gelongeert van te voren of alleen longeren?
En in de omgang heb je ook een probleem omdat je zegt dat ze sterk is of is dit alleen onder het zadel?
Ik weet niet hoelang het paard daar als staat maar als ze dagelijks hengstig is zou ik daar toch even naar kijken of ieder geval bijhouden hoe de hengstigheid nu is dus even in je agenda zetten zodat je even goed kan bijhouden.

Beetje veel vragen nu haha.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 14:15

nouja ik voer haar eigenlijk zelf niet maar dat doet de eigennaar van de fries. ze krijgt ongeveer 1kilo per dag. en soms als beloning na het rijden een hand vol.

nouja als ik haar aan het invlechten ben bijv. en de fries gaat naar buiten staat ze te steigeren aan het halstertouw en ze moet er achteraan.

ja longeren van ter voren dan is ze bekkaf en wil ze niet meer vooruit of juist mega snel.

ze is zowel onder het zadel als aan de hand sterk.

zoals vermeld vanaf juli.

zolang ze er staat ongeveer half juli tot nu toe niet af geweest alleen in het begin ging het nog snel en sterk maar niet bokken en steigeren.

op al je vragen een antwoord:)

Joyful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:21

Dat ligt aan de hormonen,hij is misschien ook een beetje drachtig.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:26

Het klinkt alsof de haf erg nerveus is om alleen te zijn. Dat probleem had je op de manege niet, omdat ze daar met 30 andere paarden stond. Nu hangt ze sterk aan de Fries en raakt ze in paniek als ze die niet ziet. Ze heeft te weinig vertrouwen in jou.

En 1 kg voer lijkt me heel erg veel.
Mijn haf loopt 6 dagen per week, intensief; ZZ dressuur en Z vaardigheid en die krijgt niet eens 1 kg krachtvoer per dag.
Haflingers zijn erg gevoelig voor de hoeveelheid voer.
Dus halveren in krachtvoer en meer hooi zou mijn tip zijn.

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, B dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

Apple
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:33

Ik sluit me aan bij Janouk.

Klinkt alsof ze erg last heeft van verlatingsangst, ze staat nu nog maar met 1 ander paard en op de manege met een hele groep.
Is het mogelijk om er nog een ander paard bij te zetten? Of om haar te verplaatsen naar een plek met meer paarden?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:34

Ze staan dus met z'n twee├źn? Klinkt alsof je merrie en de fries erg hecht zijn met elkaar en dat jouw merrie niet van de fries gescheiden wil worden. Dit komt vaker voor, vooral in (zeer) kleine kuddes. Ik zou het rijden maar even achterwege laten (al is het maar voor je eigen veiligheid) en eerst eens gaan trainen op het scheiden van de twee paarden, zodat je met je paard aan de hand alles weer in rust kunt doen.

edit: zie dat apple en janouk dezelfde kant op denken

koeien op de weg...

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 14:35

okee nouja ik zal de helft proberen bedankt :)
nouja ik probeer echt alles om haar mij te laten vertrouwen aaien tegen haar praten het helpt allemaal niks en ik ben het vertrouwen in haar ook wel een beetje kwijt omdat ze de ineens steigerd als ze voor je staat en dergelijke kunt u een tip geven wat nog helpt?
en owja als ik haar uit de wei haal is ze altijd heel blij niks aan de hand als ik haaar er alleen uit haal maar zodra ze de fries weer ziet is het mis
bedankt voor u reactie.

janneke: ze wordt wel steeds dikker maar drachtig lijkt me niet hihi:$

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 14:38

ik heb momenteel door prive omstandigheden even geen geld om de volle pond te betalen op een manege. zou een andere pony erbij doen echt helpen?
als ik haar alleen in de wei zet doet ze heel raar en probeerd ze te ontsnappen en ze heeft al een geit half dood geschopt want die staan er ook nog bij in en schapen.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:35

Het vertrouwen van je paard win je niet door aaien of praten. Sterker nog, sommige (dominante) paarden houden niet van dat gepriechel. Het vertrouwen van je paard verdien je door zijn leider te zijn. Je moet duidelijk en consequent te zijn en je eigen ruimte begrenzen. Maak je jezelf groot, vraag haar aandacht. He, let op! Als ze met andere dingen bezig blijft: geef maar een prikje met je vinger. Dat klinkt vervelend, maar nu voelt ze zich niet veilig. Terwijl als jij jezelf presenteert als de koningin, zal ze steun bij jou kunnen gaan zoeken. Begin met oefeningen waarin je haar duidelijk gaat leiden. Ze loopt netjes schuin achter je je, precies het tempo dat jij aangeeft. Leer haar stemcommando's aan: ho is ho. Belonen bij goed gedrag, corrigeren bij fout gedrag. Bij corrigeren is de regel: zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig. Begin eerst zacht, in drie stappen ben je HEEL DUIDELIJK. Bekijk een aantal Parelli-oefeningen op You Tube.

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 20:50

@evenlienkiss nouja ik wil der best prikken maar ik w niet samen met haar in een stal staan als ze zit te steigeren aan het halstertouw en ik denk niemand en zou je me een link kunnen geven van youtube oefeningen?

Lianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 11:28

ik heb ze gister gevonden op youtube. dat is met eropzitten zonder hoofdstel en met een bal enzovoorts?
nou ik denk dat ik daar al helemaal niet mee moet beginnen als ze al schrikt van een geit in de bak-,-"
wel bedankt voor je reactie.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:29

@Lianne97. Parelli is een man die oefeningen heeft bedacht waarmee jij je paard leert goed te gehoorzamen. Het heeft weinig te maken met zonder hoofdstellen rijden en een bal, alhoewel dat wel interessant klinkt haha. Dit is een beter filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=MudT3viH ... re=related

Maar op basis van je antwoorden denk ik dat je er nog niet in je eentje aan moet beginnen. Er moet voldoende basiskennis zijn over grondwerk (het paard kunnen leiden op de grond) en dat mis je misschien nog? Zeker omdat je paard steigert en staakt. Het is beter om iemand in de omgeving te zoeken die jou kan helpen. Is er zo iemand aanwezig?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:31

Lianne97 schreef:
ik heb ze gister gevonden op youtube. dat is met eropzitten zonder hoofdstel en met een bal enzovoorts?
nou ik denk dat ik daar al helemaal niet mee moet beginnen als ze al schrikt van een geit in de bak-,-"
wel bedankt voor je reactie.

Als je echt wil weten wat Parelli doet, kun je Cassidy een PB sturen. Zij kan je echt heel veel laten zien :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie