verzorg merrie drachtig

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

UniqueNevada

verzorg merrie drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 00:14

Hallo, ik heb een paar vragen over drachrige merries maar eersr iets over mijn verzorg paardje
het is een fjord van 14 a 16 en het is haar 1ste veulen. Ze heeft vorig jaar een darminfarct gehad en daar heeft ze geen last meer van. Ze staat nu overdag op het land en s'avonds in de padock. (soms ook s'avonds op het land) maar s'winters is er een inloop stal en staal ze niet meer op het land en krijgt ze 3 keer per dag hooi of kuil(?) en 1 keer per dag muslie. Ze loopt iedere dag en ik rijd haar ook nog 3a 5 keer per week een uurtje. En ze is eind april/ begin mei gedekt door een halflinger

Maar nu mijn vragen:
1. Moet ze speciaal voer krijgen?
2. Moet ze s'winters niet ook op het land en een vaste stal binnen?
3. Moet ze ook zomers muslie en hooi?
4. Waar moet ik op leten als ze drachtig is?
5. Zijn er speciale snoepjes met de voedingsstoffen die een drachtige merrie nodig heeft?

Als je een vraay antwors wil.je dan ook het nummer van die vraag er bij zetten?
Alvast heel erg bedankt

UniqueNevada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 11:08

Weet niemant er iets over? Alles is welkom!

badass

Re: verzorg merrie drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:24

Kan je het niet aan de eigenaar vragen? Want het lijkt me dat zij over zulke beslist

49 mensen bang gemaakt met mijn avatar! *lacht evil*

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:30

Hoeft niet perse het is wel belangrijk dat ze genoeg goede voedingsstoffen binnen krijgen maar te dik worden en drachtig zijn is ook niet goed. Dus het kan maar dan moet er ook gekeken worden naar de conditie nu end.

Nee hoor, paard krijgt 3 x per dag hooi neem aan gewoon voldoende voor de gehele dag dat ze wat te doen heeft.

Nee, als er voldoende op land staat, paard wordt wel gereden maar zal genoeg voeding halen uit het gras anders zou ze wel mager worden. Zolang het paard voldoende energie heeft voor het werk is krachtvoer niet nodig.

Dat ze op een goed gewicht blijft. Te dun is niet goed maar zeker te dik bij een dracht maakt het extra zwaar. Verder op tijd gaan afbouwen met rijden en de merrie geruime tijd de rust geven voor de bevalling. Paard zal het zelf wel aangeven maar op een geven moment is rijden gewoon klaar zal ook voor ieder paard anders zijn. Persoonlijk zou ik zeker de laatste 2 maanden voor de bevalling andere dingen dan rijden gaan doen. Gezien het paard gewoon recreatief gereden wordt lijkt me dat ook geen probleem.

5. Zijn er speciale snoepjes met de voedingsstoffen die een drachtige merrie nodig heeft?
Zover ik weet geen speciale snoepjes en als ze voldoende binnen krijgt ook niet nodig.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

UniqueNevada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-12 23:10

okee bedankt,
1. hier ga ik het wel even met de eigenaar over hebben.
2. naja ze hebben het allemaal binnen 45 min op en dan staan ze meer dan de helft van hun tijd te vervelen. ik heb nu ook een paarden voetbal maar ze snapt niet wat ze er mee moet. (ze vind het niet eng)
5. naja die snoepjes waren voor vrijheidsdressuur want daar wil ik mee door blijven (alleen de kleine kunstje zoals flemen en kusje)

Kaulitz

Re: verzorg merrie drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 22:20

Het is belangrijk dat ze genoeg voedingstoffen binnenkrijgen, maar speciaal voeren hoeft niet.

Ligt eraan of je je land vertrapt wil hebben, mijn paardjes hebben een inloop stal, gooi er 3 รก 4 x per dag hooi in. Ook hang ik in de stal een speelballetje waar ze eventueel mee kunnen spelen.

Ligt eraan of je je paard hele dagen op het land heb staan of niet hele dagen, mijne staan hele dagen op het land in de zomer ( mits slecht weer ), daar hebben ze genoeg aan het gras, word er veel met ze gewerkt krijgen ze een klein schepje brok en een klein plakje hooi bij.

Op het eten letten, dat zowiezo. De laatste 3 maanden het rijden lekker achterwegen laten en lekker gaan wandelen met je fordje.
Geen idee :evaw:

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie