Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 22:08

En hij valt niet zomaar aan maar heel bizar om mijn dochter te beschermen..

Wie kent dit

Het is een door en door lieve betrouwbare merrie maar een vreemde moet niet aan mijn dochter komen en met haar het weiland in lopen zonder dat ik er bij ben..
Dat honden dit beschermende gedrag kunnen vertonen hoor je wel vaker maar paarden!!

Mijn dochter en mijn merrie zijn beide van 2008 ze zijn samen opgegroeid en hebben een hele sterke band Samen

[ITP] Mijn 3 jarige dame op mijn 4 jarig clown

De eerste keer schrokken we ons rot ..mijn dochterje liep met 2 buurmeisjes van een jaar of 11 het land in om te aaien . Mijn dochtertje mag niet alleen het land in vind haar te jong. Ik roep er nog na billen van het paard doen auw hè !!

Op dat moment zie ik mijn merrie haar oren plat gooien en in volle galop op de meiden af rennen . Na een schreeuw van mij ging ze in de ankers en stopte hier mee en keek onschuldig mijn kant op..

Wie herkent dit gedrag van paarden had dit nog nooit gezien of mee gemaakt
Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 21-08-12 22:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Zilfstar

Berichten: 7547
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:12

Hmmm dat niet. Wel dat pony het vriendinnetje van dochter TOTAAAAAAAL niet mag... dinnetje heeft een diagnose (PDD-NOS), pony komt van zorgboerderij en is schijnbaar echt helemaal klaar met die types. Dochter heeft halstertouw vast: oren naar voren en OK. dinnetje krijgt het touw: oren plat en lelijk kijken totdat touw weer naar dochter gaat.... Zelfde met erop rijden/ zitten. Dochter is OK, dinnetje niet (wordt ze echt boos. Ze doet niks hoor, maar ze kijkt lelijk!!! afkeur straalt ervan af)

Daarentegen is ze wel lief tegen zoon en die heeft OOK een diagnose. Maar ja, die hoort gewoon bij mijn kudde en dus dochters kudde en dus ook haar kudde. rare beesten soms die pony's.

maar jouw verhaal lijkt me wel eng hoor. Wat als je er eens niet bij bent??

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 22:16

Mijn dochter komt niet meer met een vreemde in het land of ik ben er bij dan is het ook goed ( heb eigen stallen dus er komt ook niet gauw iemand hier )
Verder is ze super lief alleen moet ik er bij zijn als iemand Die vreemd voor mijn merrie is mijn dochter vast heeft

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:19

Zilfstar schreef:
Hmmm dat niet. Wel dat pony het vriendinnetje van dochter TOTAAAAAAAL niet mag... dinnetje heeft een diagnose (PDD-NOS), pony komt van zorgboerderij en is schijnbaar echt helemaal klaar met die types. Dochter heeft halstertouw vast: oren naar voren en OK. dinnetje krijgt het touw: oren plat en lelijk kijken totdat touw weer naar dochter gaat.... Zelfde met erop rijden/ zitten. Dochter is OK, dinnetje niet (wordt ze echt boos. Ze doet niks hoor, maar ze kijkt lelijk!!! afkeur straalt ervan af)

Daarentegen is ze wel lief tegen zoon en die heeft OOK een diagnose. Maar ja, die hoort gewoon bij mijn kudde en dus dochters kudde en dus ook haar kudde. rare beesten soms die pony's.

maar jouw verhaal lijkt me wel eng hoor. Wat als je er eens niet bij bent??

Mmmh. Ik heb zelf ook PDD NOS, maar ik heb het zelf niet gemerkt. Dat dieren zich ongemakkelijk bij me voelen. Ik weet zelf niet welke uitstraling zij uit straalt naar het paard.

swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:27

Ik ken het wel van paard naar ander paard.
Altijd lastig om menselijke emoties zoals jaloezie te vertalen naar paarden, maar het leek er wel op...

Jazen
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-06-12
Woonplaats: Oost-Vlaanderen ,Waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:27

nog nooit meegemaakt .
wel met paarden zelf .
sinds heel kort een nieuwe merrie in de kudde (van 3 naar 4 :) ) ,ik probeerde haar te aaien en de alfamerrie (overigens niet van mij ,maar heeft het wel voor mij ,denk ik dan :) ) schiet naar haar toe en verkoopt haar een beet :( .

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:30

Mijn pony heeft na een rottige periode wel stalgenoten aangevallen in de wei, maar dat kwam onbewust door hun houding. Wat onzeker waren zij namelijk en daardoor viel hij hun wel aan, maar mij niet.
Misschien dat de vriendinnetjes toch onbewust iets uitstralen?

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 22:34

Nee zijn gewoon kindjes mijn dochter is pas 4 jaar net als mijn merrie de kinderen waren ouder op die leeftijd hebben ze nog weinig angsten / onzekere houding bij dieren oid

Samsie

Berichten: 1941
Geregistreerd: 02-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:36

Mijn pony kon ook heel jaloers doen, als mijn vriend bij haar stond en ik gaf hem aandacht ipv haar werd ze echt chagerijnig. Dan gingen haar oren in haar nek en heel gemeen kijken. Ze vloog ook wel eens de tralies aan als hij alleen al langs liep....
Maar het andere moment kon hij zo weer met haar weglopen en qua rijden ging het ook hartstikke leuk samen. :')

KimD

Berichten: 20454
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:38

Sommige paarden hebben echt voorkeuren, zo heb ik een paard meegemaakt die het niet had staan op buitenlandse mensen. En dan doel ik op mensen met een andere huidskleur. Voorbeeld twee mijn eigen Blacky kan mijn beste vriendin niet uitstaan... die twee kunnen niet samen door een deur. :n

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Re: Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:42

Dit lijkt verdacht veel op het gedrag wat een hengst laat zien als er 'vreemden' in de weide komen.
Zeker als er iets beschermd moet worden, zoals b.v. een merrie.
Zou het zoiets kunnen zijn?
Want ik weet wel dat ik altijd gewoon het weiland in kon lopen bij onze hengst, merrie erbij of niet... maar een vreemde moest toch echt wel uitkijken. Het leek spelerij, oren plat en op je af galopperen, op het laatste moment dan wegzwenken... maar het was m.i. geen spel en voor vreemde gevaarlijk.
Dit paard heeft bij mij echt werkelijk nooit 1 poot verkeerd gezet.

Zilfstar

Berichten: 7547
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:43

0152141488 schreef:
Zilfstar schreef:
Hmmm dat niet. Wel dat pony het vriendinnetje van dochter TOTAAAAAAAL niet mag... dinnetje heeft een diagnose (PDD-NOS), pony komt van zorgboerderij en is schijnbaar echt helemaal klaar met die types. Dochter heeft halstertouw vast: oren naar voren en OK. dinnetje krijgt het touw: oren plat en lelijk kijken totdat touw weer naar dochter gaat.... Zelfde met erop rijden/ zitten. Dochter is OK, dinnetje niet (wordt ze echt boos. Ze doet niks hoor, maar ze kijkt lelijk!!! afkeur straalt ervan af)

Daarentegen is ze wel lief tegen zoon en die heeft OOK een diagnose. Maar ja, die hoort gewoon bij mijn kudde en dus dochters kudde en dus ook haar kudde. rare beesten soms die pony's.

maar jouw verhaal lijkt me wel eng hoor. Wat als je er eens niet bij bent??

Mmmh. Ik heb zelf ook PDD NOS, maar ik heb het zelf niet gemerkt. Dat dieren zich ongemakkelijk bij me voelen. Ik weet zelf niet welke uitstraling zij uit straalt naar het paard.



Zeg ook niet dat elk paard iets tegen mensen met PDD-Nos hebben! Maar net dat ene vriendinnetje... die moet ze gewoon echt niet. Zoals gezegd: met zoon gaat het prima en met verder iedereen op stal etc ook. Dinnetje is wel erg druk en erg beweeglijk en vooral heel onvoorspelbaar. En ik denk dat ze dat laatste met name gewoon vervelend vind. Mijn dochter is namelijk ook wel druk maar een stuk voorspelbaarder in gedrag.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:45

Het paard ziet jouw dochter avls zijn bezit, jij moet dit corrigeren, want jij hoort zowel de baas over jouw dochter en het paard te zijn. Moet natuurlijk niet gevaarlijk worden, valt ze ook aan aks de kinderen met jouw dochter buiten het hek staan? Zo ja dan zou ik het op die manier proberen te corrigeren.

Dit is gedrag wat idd ook bij honden voorkomt. Denk bijv aan een chihuahua die anderen aanvalt als hij bij zijn baasje in de armen ligt, hij verdedigt dsn zijn bezit, zijn baasje. Het zegt dus det hondje de baas is en niet zijn baas..

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:47

@ Zilfstar idd dat kan. Onverspelbaar kan. Ik denk dat het ene paard er gevoeliger voor is dan het andere paard.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:49

m1992 schreef:
Het paard ziet jouw dochter avls zijn bezit, jij moet dit corrigeren, want jij hoort zowel de baas over jouw dochter en het paard te zijn. Moet natuurlijk niet gevaarlijk worden, valt ze ook aan aks de kinderen met jouw dochter buiten het hek staan? Zo ja dan zou ik het op die manier proberen te corrigeren.

Dit is gedrag wat idd ook bij honden voorkomt. Denk bijv aan een chihuahua die anderen aanvalt als hij bij zijn baasje in de armen ligt, hij verdedigt dsn zijn bezit, zijn baasje. Het zegt dus det hondje de baas is en niet zijn baas..


Inderdaad. Vindt absoluut geen goed teken als het paard je dochter als zijn bezit beschouwd hij zou respect voor haar moeten hebben. Ik zou er maar mee uitkijken.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 22:52

m1992 schreef:
Het paard ziet jouw dochter avls zijn bezit, jij moet dit corrigeren, want jij hoort zowel de baas over jouw dochter en het paard te zijn. Moet natuurlijk niet gevaarlijk worden, valt ze ook aan aks de kinderen met jouw dochter buiten het hek staan? Zo ja dan zou ik het op die manier proberen te corrigeren.

Dit is gedrag wat idd ook bij honden voorkomt. Denk bijv aan een chihuahua die anderen aanvalt als hij bij zijn baasje in de armen ligt, hij verdedigt dsn zijn bezit, zijn baasje. Het zegt dus det hondje de baas is en niet zijn baas..

Als ik er bij ben durft ze het niet dan doet ze het niet en is het gewoon een lieve merrie echt puur alleen als mijn dochter met een voor mijn merrie vreemde het land in loopt ..
Buiten het land is er niets aan de hand

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 22:54

Ze zal mijn dochter nooit maar dan ook nooit wat doen dit is de enige in de kudde met wie ik haar vertrouw ze is echt gek op haar en andersom

Als mijn dochter op haar rijdt is ze na 5 rondjes stappen helemaal bezweet zo geconcentreerd is ze op haar

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:56

Je merrie hoeft niet per definitie je dochtertje te beschermen, wellicht ook wel haar wei. Mogelijk duld ze niet dat er vreemden in haar wei komen. Is dit 1x voorgekomen of vaker?

m1992; ik zie je voorbeeld toch echt in een ander perspectief. De hond zal zijn baasje verdedigen vanuit bescherming of het moet gaan in je voorbeeld om een huisgenoot/partner.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 22:58


Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 22:59

Alani schreef:
Je merrie hoeft niet per definitie je dochtertje te beschermen, wellicht ook wel haar wei. Mogelijk duld ze niet dat er vreemden in haar wei komen. Is dit 1x voorgekomen of vaker?

m1992; ik zie je voorbeeld toch echt in een ander perspectief. De hond zal zijn baasje verdedigen vanuit bescherming of het moet gaan in je voorbeeld om een huisgenoot/partner.

Zonder mijn dochter kunnen er gewoon vreemde in het land komen het zijn erg sociale paarden waar weinig kwaad in zit

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:01

Maar kunnen er ook vreemde kinderen het land in komen?

Misschien alleen gericht tegen vreemde kinderen die alleen komen?

Geen idee, t is ook niet iets dat je wilt uitproberen natuurlijk.

juline

Berichten: 1804
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:04

Herken het gedrag echter wel van een jonge hengst. Ik verzorgde samen met een vriendin 3 paarden toen we een jaar of 11 waren. 2 merries en hengst jaarling. Ik trok erg veel naar de hengst toe. Helaas dacht hij daar ook zo over. Vriendin en ik liepen in de wei wat te dollen samen. Vriendin raakt me aan en voor we het wisten had ze bijna een hengst in haar nek gehad. Ze kon gelukkig nog net over het draad springen. Dit was duidelijk dominant gedrag van hem. Dit hebben we hem echt af moeten leren door mijn vriendin ook meer dingen met hem te laten doen en ik zelf moest er echt boven staan en zo nodig afstraffen.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:09

juline schreef:
Herken het gedrag echter wel van een jonge hengst. Ik verzorgde samen met een vriendin 3 paarden toen we een jaar of 11 waren. 2 merries en hengst jaarling. Ik trok erg veel naar de hengst toe. Helaas dacht hij daar ook zo over. Vriendin en ik liepen in de wei wat te dollen samen. Vriendin raakt me aan en voor we het wisten had ze bijna een hengst in haar nek gehad. Ze kon gelukkig nog net over het draad springen. Dit was duidelijk dominant gedrag van hem. Dit hebben we hem echt af moeten leren door mijn vriendin ook meer dingen met hem te laten doen en ik zelf moest er echt boven staan en zo nodig afstraffen.


Aan zoiets zat ik ook te denken, bij dominante paarden heb ik dit vaker gezien ja.

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Paard valt aan !! Ter bescherming van ( mens ) kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 23:14

Ze is wel een tikkeltje dominant maar weet haar plek het is echt puur alleen als een vreemde met haar komt zonder dat ik er bij ben . Vreemde kunnen gewoon het land in ook kinderen het is een hele lieve merrie die gek is op aandacht

inkiesurban
Berichten: 68
Geregistreerd: 24-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:18

4 jaar geleden verzorgde mijn dochter een minishet.
Op het landje bij deze pony stond een andere pony van ong. 1.10 mtr. (ruintje).
Normaal als ze de shet ging verzorgen zette ik Dinky altijd ff apart omdat hij beet, ze mocht er ook niet zonder een volwassene heen.
Op 1 januari waren wij op stal elkaar gelukkig nieuwjaar aan het wensen tot een vriendje van mijn dochter naar ons toe kwam rennen dat kim werd gepakt door Dinky.
kinderen waren zonder het te melden naar de verzorgpony gegaan.
In eerste instantie dacht ik aan de hond (Dingo) maar deze stond bij mij.
Ben gelijk naar het landje gerend samen met de zoon en schoondochter van de boer.
Het leek wel een stier op een rooie doek.
Hij was met haar aan het gooien of ze een lappenpop was, zelfs toen wij er tussen kwamen bleef hij op haar gefocused.
De zoon van de boer heeft mijn dochter gepakt en aan mij gegeven.
Haar ene kant van haar gezicht was helemaal geschaafd en opgezwollen, haar oog zat dicht, haar onderlip was aan de binnenkant van de ene tot de andere kant gescheurd, op haar rug zaten de hoefafdrukken en ze had er een zware hersenschudding aan overgehouden.
Eigenaar pony vond het zo erg dat dit was gebeurd, om hem vervolgens aan een kinderboerderij waar ze verjaardagsfeestjes organiseren te verkopen.
Nu staat hij weer op marktplaats met de melding dat hij niet geschikt is om door kleine kinderen uit het land gehaald te worden.
Ik loop al heel wat jaartjes mee in de paarden maar dit had ik nog nooit gezien.
Het heeft een tijdgeduurd voordat ze zelf weer wat met haar eigen pony durfde te doen.