Trekken, bang voor sprays (jonge pony)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Trekken, bang voor sprays (jonge pony)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 08:22

Hoi hoi.

Ik heb sinds april een nieuwe (jonge) pony.
Hij is echt heel braaf en het inrijden gaat tot nu toe erg goed.
Pony is heel koel in het hoofd.
Staat gewoon los stil en kan ik hem lekker poetsen etc.
Maar als ik hem vast wil zetten gaat hij vaak trekken en hangen..
Nu weet ik niet wat ik beter kan doen

-twee palen in de grond slaan, ringen aan maken en vastzetten met paniekhaak en elke keer als hij los trekt hem weer vast zetten of...?

Ook vind hij sprays heel erg eng.
Als ik terug kom van vakantie wil ik rustig met deze 2 "problemen" rustig aan de slag.

Eerst was hij ook bang voor verkeer. Dat gaat opzich wel goed.
Wat dat betreft, hij leert super snel!
Neem gewoon iemand anders mee die de 2 mini's mee neemt en voor op loopt.
En dan hup er achter aan.
Eerst was hij nog aan het dribbelen en aan het eind kon ik hem met 1 hand relaxed vast houden.

Alvast bedankt!

Solleke_Noah

Re: Trekken, bang voor sprays (jonge pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:23

Je kan beter het touw los door de ring doen en vasthouden, als paard gaat hangen kan je meer touw geven, zo ontwijkk je druk-tegendruk en knappende halsters. Paard verder belonen als hij wel netjes blijft staan.

Ivm de spray heb ik het bij mijn paard zo opgelost: aaien met de spray, zodat hij uiteindelijk rustig blijft staan bij de spray zelf, dan spraygeluiden maken (zelf nog niet sprayen), tot hij hier ook weer rustig onder blijft, en dan uiteindelijk effectief sprayen. Hierbij had ik het paard vast aan een halstertouw in mijn ene hand, wou hij weg liep ik hem rondjes rond me lopen tot hij kalmeerde, en dan weer verder met doen met wennen. Zo dwing je hem niet, maar langs de andere kant gaat het 'enge' ook niet weg door onnozel te doen. Tussenstappen belonen als deze goed gaan.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 08:27

Heel erg bedankt voor dit concrete antwoord!L
Ik zal dit zeker gaan proberen.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:19

geduld is een schone zaak :j
echt heb geduld!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 19:44

Heb ik ook zeker weten :)

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:52

Mijn pony vind spray ook niet leuk, ik houd 'm met een hand vast en met de andere hand spray ik. Als ie dan begint te lopen maakt je pony een rondje om je heen en kun je blijven sprayen. Mijn pony merkt vanzelf dat het geen zin heeft om te lopen. :)

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 00:39

deze problemen heb ik ook met friesje die ik inrijd, en ik ben haar zo van deze problemen aftehalen:
- ik draai het touw om de paal (dus niet vast) en als ze gaat hangen trek er zacht aan. ( maar meestal zadel ik haar los op in de bak)
- ik oefen dat sprayen met een water spuit dat er niks in de ogen komt, en dan heb ik het halstertouw vast en spuit ik naast haar en beloon ik der als ze blijft staan. En ander kalmeer ik haar en doe het nogmaals