Pony trapt tijdens achterbenen uitkrabben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisa000

Pony trapt tijdens achterbenen uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 13:32

Ik heb een verzorgpony, en hierbij staan ook nog andere shets. Als ik bij 1 van de kleintjes (Blondie) de hoeven wil uitkrabben, gaat het fout bij de achterbenen. Ze ging trappen en ik voelde dit ook toen ik haar hoef optilde. Ik stond er niet achter en ben niet geraakt. Ik heb het ook al bij het andere kleintje afgeleerd (Nimfea), maar bij Blondie werkt het niet. Ze trapt en dat weet ik zeker. Met het achterbeen dat is opgetild. Ik durf niet uit te krabben, straks trapt ze tegen mijn arm als ik uitkrab! Kan iemand helpen?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:37

Als zij haar achterbeen weg trekt en een schoppende beweging naar jou maakt, direkt afstraffen! Een schop onder haar kont terug geven. Of een hele harde klap op haar kont. Maar ik ga toch voor de schop. Zij schopt naar jou, dan mag jij terug schoppen. Dan doen pony's onder mekaar ook. Ze moet toch echt leren dat achterhoefjes ook gewoon uitgekrabt moeten worden. En niet over nadenken hoe je reageren moet als zij trapt, echt gelijk terug doen. En niet aarzelen, even doorpakken, dan leert de pony het (hopelijk) snel genoeg dat dit soort gedrag niet kan. Succes.

Kaus

Re: Pony trapt tijdens achterbenen uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:45

Dat had mijn paard ook heel erg! (Heeft ze soms nog steeds)
Zodra ik haar been op pakte begon ze als een malloot te trappen.
Ik heb op verschillende manieren het geprobeerd op te lossen.

-Haar ben meteen loslaten en er een trap/klap tegen aangeven. (wel terecht natuurlijk!!)
(Jij staat nog altijd boven haar en zij mag jou niet trappen)
-Het been een paar seconde op tillen en voor ze begint met trappen het nog neer zetten.
Zo krijgt ze de kans er niet voor. En zo heeft mijn paard het uiteindelijk ook afgeleerd.

Het been vast pakken terwijl ze trapt moet je niet doen. Op die manier heb ik een keer een hoef tegen m'n hoofd gehad... En dat doet pijn :+
Ook al krijg je het gevoel dat je je gewonnen geeft als je het been los laat. Het is beter dan een trap tegen je hoofd/arm of waar dan ook!

Succes.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:48

Laat een sterk iemand het eerst een paar keer doen.
afstraffen werkt niet als ze gewoon angstig zijn. Zelf ben je niet sterk genoeg om het te doen, dus laat een volwassene de voet oppakken en goed vasthouden, proberen niet los te laten en belonen zodra de voet hoog gehouden wordt.

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 15:20

ik heb de eigenaresse van de pensionstal gevraagd (de pony is niet van haarzelf) en ze zei dat ze niet goed in evenwicht kon blijven staan

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:22

ja dat kan wel, maar de pony hoeft nog steeds niet naar jou te trappen. Als ze moeilijk in evenwicht kan blijven, zal ze haar been gewoon weg trekken en niet trappen naar jou. Laat anders eens iemand meekijken wat de pony precies doet.

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 15:24

Ik zal het proberen. Maar mijn vriendin en ik hebben haar ook weleens een tik gegeven maar het werkte niet. Ik probeer het terug trappen wel.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:25

Probeer het met een halstertouw, een zachte zodat het geen brandplekken veroorzaakt.
Hang het touw om de kootholte en geef lichte druk. Net zolang vasthouden totdat ze stopt met schoppen.

Heb het op deze manier geleerd aan mijn 3 jarige shire. Moet dus wel lukken met een shetti :)

Vooral niet schoppen, dan maak je geen vrienden!!

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:29

Ik zou ook niet gaan schoppen dan maak je geen goeie band met je paard/pony

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 15:34

Het is ook niet mijn pony maar daarom doe ik dit ook niet hoor ;) Waar zit de kootholte xD... Ik ben niet goed in anatomie...

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:38

Het dunne stukje vlak boven de hoef. Daar doe je het midden van het touw omheen. Dan hou je de twee uiteindes vast en ga je naast je pony staan, zodat je dus zelf niet geraakt kan worden. Lichte druk geven tot ze stopt met trappen. Dan los laten en even rust geven. Dit een paar keer herhalen, en dan eens proberen met je hand aan te raken. Kan even duren maar het gaat zeker werken. Vraag anders iemand om je te helpen, shetjes kunnen aardig sterk zijn!

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:19

mijnes trapt ook met de achterhoeven uitkrabben, maar van een mini kan je zn voet gewoon vasthouden haha, ik hou m net zo lang in de lucht tot hij zn been normaal stil houdt, ookal gaat ie er bij liggen.. geloof me, dat zijn ze snel zat.. als ik bij die van mij het ga afstraffen door zelf te schoppen wordtie alleen maar chagerijnig en heb je er nog niks aan.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:54

jebuurmeisje schreef:
mijnes trapt ook met de achterhoeven uitkrabben, maar van een mini kan je zn voet gewoon vasthouden haha, ik hou m net zo lang in de lucht tot hij zn been normaal stil houdt, ookal gaat ie er bij liggen.. geloof me, dat zijn ze snel zat.. als ik bij die van mij het ga afstraffen door zelf te schoppen wordtie alleen maar chagerijnig en heb je er nog niks aan.

Inderdaad! Toen ik mijn verzorgpaard net deed, was hij ook heel erg onrustig met het krabben, maar als je idd zijn hoef een tijdje vasthoud totdat hij rustig staat, begint hij weer, dan hou je zijn been weer vast.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 22:19

Is het echt schoppen of is ze aan het hengelen? Daar zit nogal wat verschil tussen.. Een pony die moeite heeft met zijn balans gaat vaak hengelen. Heb je geprobeerd om de pony tegen een wand aan te zetten en dan de hoeven te doen? Dan kunnen ze steun krijgen aan de wand. Kijk als ze echt gericht vies trapt dan ben ik ook zeker niet tegen een schup maar dan moet je dat wel echt zeker weten, je kunt er ook veel mee stuk maken.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:15

je zegt dat ze haar evenwicht niet kan houden. plaats haar dan tegen een muur aan, dan kan ze met haar andere kant tegen de muur leunen en heeft ze dus een klein puntje voor houvast, misschien werkt dat wel. en als je dr voet oppakt en ze dan begint te trappen als je haar hoef al vastheeft , proberen vast te houden want als je los laat geef je jezelf gewonnen en weet de pony dat hij dat vaker kan gaan doen als hij geen zin heeft. als ze het goed doet dan moet je dr belonen zodat zze ook weet wanneer ze het goed doet. succes! (:

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 04:45

sheela schreef:
ja dat kan wel, maar de pony hoeft nog steeds niet naar jou te trappen. Als ze moeilijk in evenwicht kan blijven, zal ze haar been gewoon weg trekken en niet trappen naar jou. Laat anders eens iemand meekijken wat de pony precies doet.

De vraag is wat zij trappen vind. Zo te horen is zij nog niet geraakt. Iemand anders wel, maar mss trok het paard het been gewoon weg en stond die persoon op een ongelukkige plaats. Ik denk ook aan wegtrekken omdat ze bang is dat haar arm wordt geraakt.
Natuurlijk, als het echt kwaadwil is van het paard en niet uit angst of uit moeite met het evenwicht, moet dit hard afgestraft worden. Ik zal het zo zeggen, het is het beste om het paard dan een zo hard mogelijke tik te geven tegen zijn achterste (klinkt mss zielig, maar dat gaat het paard goed onthouden, en dan is het wss de laatste keer dat hij het gedaan heeft. Als je met al je kracht een mot geeft op dat moment, zal je paard er het minste twijfel aan over houden.) Denk er wel aan dat vanaf de correctie is gegeven en het paard zich heeft gevoegd, je niet innerlijk moet kwaad blijven tegen je paard. Ga door met wat je aan het doen was, alsof het voorgaande nooit gebeurd was.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:20

hoe oud is de pony? jonge paarden hebben vaak moeite met evenwicht houden. ik zou zeggen dat ze het vanaf een jaar of 5 zeker goed zouden moeten kunnen.
Wat ik zou doen: vast blijven houden, of iemand vragen vast te blijven houden. Laat maar maaien/trappen, gaat ze onderuit, jammer dan, dan bedenkt ze zich de volgende keer misschien voordat ze weer vervelend begint te doen.
En overigens zou ik ook altijd erop letten dat JIJ degene bent die de hoef neerzet. De pony mag de hoef niet zelf neerknallen, en vooral belonen met een aai of je stem wanneer ze het goed gedaan heeft:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:28

lisa000 schreef:
ik heb de eigenaresse van de pensionstal gevraagd (de pony is niet van haarzelf) en ze zei dat ze niet goed in evenwicht kon blijven staan

En dus heeft "afstraffen" geen enkele zin. Stug blijven vasthouden ook niet, erg slecht idee bij een paard dat bang is om te vallen. Je kunt haar zo veel mogelijk in balans neerzetten, dus voorbenen naast elkaar en gewicht eerst op het andere achterbeen voordat je een beentje optilt. Dan wanneer je het been optilt eerst naar voren en dan langzaam naar achteren trekken, en niet te ver. Ook niet te hoog optillen, 't is maar een klein ponietje.

Slaag en schoppen en dwang zal alleen maar averechts werken.

Ziji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:16

sheela schreef:
Als zij haar achterbeen weg trekt en een schoppende beweging naar jou maakt, direkt afstraffen! Een schop onder haar kont terug geven. Of een hele harde klap op haar kont. Maar ik ga toch voor de schop. Zij schopt naar jou, dan mag jij terug schoppen. Dan doen pony's onder mekaar ook. Ze moet toch echt leren dat achterhoefjes ook gewoon uitgekrabt moeten worden. En niet over nadenken hoe je reageren moet als zij trapt, echt gelijk terug doen. En niet aarzelen, even doorpakken, dan leert de pony het (hopelijk) snel genoeg dat dit soort gedrag niet kan. Succes.

Eens....zal effe mooi worden, die van mij had de pech toen hij met zijn puberale gedrag in mijn jas hapte ik net een singel in mijn handen had, zielig misschien, maar hij kreeg die singel over zijn hele flank.....nooit meer gebeten...niet over je heen laten walsen ( makkelijker gezegd dan gedaan snap ik ook) maar dit mag je niet tolereren dus een fikse corrigerende tik kan bij deze geen kwaad denk ik zo....en dat terwijl ik tegen geweld ben maar het gaat om jouw veiligheid....

lisa000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 21:26

troi schreef:
Is het echt schoppen of is ze aan het hengelen? Daar zit nogal wat verschil tussen.. Een pony die moeite heeft met zijn balans gaat vaak hengelen. Heb je geprobeerd om de pony tegen een wand aan te zetten en dan de hoeven te doen? Dan kunnen ze steun krijgen aan de wand. Kijk als ze echt gericht vies trapt dan ben ik ook zeker niet tegen een schup maar dan moet je dat wel echt zeker weten, je kunt er ook veel mee stuk maken.

ze hengelt en hierna schopt ze.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:21

Dat is dus zeker niet uit agressie. Ik zou wel eens willen weten hoe het zou zijn afgelopen als het paard was afgestraft met pijn. Wss had dat een heel slecht effect gehad op het paard. Wss had het dan enorm veel moeite gekost om e n hoef nog maar aan te raken. Daarom is het zo belangrijk dat je de reden weet voordat je iets doet ( iets dat door sommigen in twijfel wordt getrokken.)

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:26

Ten eerste gelijk afstraffen die handel, maar dit zorgt er niet altijd voor dat ze het niet weer doen.

Wij kregen een pony binnen rechtstreeks uit de kudde, nog nooit in handen geweest en dus nog nooit de hoeven gedaan.
Deze sloeg heel fel/snel en gemeen met haar achterbenen. Wij hebben dit opgelost door haar eerst aan aanraking te laten wennen, een waterstraal
tegen haar benen. Daarna gingen we met een bezem de achterbenen aanraken. Na een tijdje konden we met de bezem de achterbenen naar voren trekken.
Daarna konden we via de bezem de been pakken en nu is het de braafste paard ooit bij de hoefsmid. Gewoon oefenen en geduld hebben.