Peesbeschermers omdoen en hoef optillen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Peesbeschermers omdoen en hoef optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:14

Een paar van de paarden die ik rijd, tillen altijd hun benen op als ik peesbeschermers om wil doen.
Super irritant, je moet heel goed uitkijken dat je niet opeens een hoef in je gezicht krijgt en als ze hun been zo houden kun je de peesbeschermer niet fatsoenlijk aandoen.
Ik probeer het been dan altijd terug te zetten, maar als ik dan weer de pb om wil doen tillen ze hem weer op...
Ik wacht nu net zo lang tot ze hun voet terug zetten en doe dan de pb om, maar heb er weinig zin in om 5 minuten te wachten tot ze zin hebben om hun voet neer te zetten.
Hoe leer ik dit af en hoe leer ik het aan dat ze hun benen gewoon op de grond moeten houden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:42

Gewoon de beschermer om houden en wachten tot ze het been neerzetten en dan vastmaken. Dan wennen ze vrij snel. Het is meestal dat paarden al reageren op de aanraking en denken dat ze hun been op moeten tillen door dan je hand weer terug te halen en de beschermer vraag je hetzelfde als je daarna weer je hand op legt met de beschermer beter gewoon zo houden en wachten tot ze hem neerzetten en gelijk vast maken.

Anoniem

Re: Peesbeschermers omdoen en hoef optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:49

Ja meestal glijd ik eerst met mn hand over het been, ook om te kijken of er geen wondjes zitten oid en doe daarna de beschermer om.
Dus als ze het been optillen gewoon de beschermer er om doen en dan wachten tot ze neerzetten en dan vastmaken?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:54

amykimmie schreef:
Ja meestal glijd ik eerst met mn hand over het been, ook om te kijken of er geen wondjes zitten oid en doe daarna de beschermer om.
Dus als ze het been optillen gewoon de beschermer er om doen en dan wachten tot ze neerzetten en dan vastmaken?

Ja dan snappen ze dat bij een aanraking niet altijd de bedoeling is hem omhoog te houden. Ik zelf gebruik mijn stem om de hoeven uit te krabben zorgt dat er geen verwarring is tussen wanneer wel optillen en wanneer niet.

Anoniem

Re: Peesbeschermers omdoen en hoef optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:01

Ok, thanks voor de tip!!