Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit iets met de castratie te maken heeft. Over het algemeen worden hengsten van een castratie eerder milder dan feller.
Ik denk dat het iets te maken heeft met het vooral in de stal. De shetjes waren gewend dat ze bij elkaar mochten staan in de stal en op de wei en opeens werden ze (in ieder geval op stal) uit elkaar gehaald toen ze flinke ruzie hadden. Ik denk dat de andere shet hem een lesje in opvoeding heeft geleerd en dat deze opvoedende kracht nu weg, of veel minder sterk aanwezig is waardoor er dus meer op de eigenaar aankomt.
Ik denk dus dat er vooral een rustige duidelijk consequente hand nodig is om deze shet weer op de goede weg te krijgen.
Zodra hij aan de hand een ander paard aanvalt geef je een tik. Eventueel kun je dit met hulp van iemand met een ander paard in de rijbak oefenen. elke keer wanneer hij dreigt of daadwerkelijk iets doet corrigeer je zo fel als nodig.
Steigeren bij het pakken van het hoefje? gewoon vast blijven houden, het is een shet dat zal toch niet zo heel erg zwaar zijn? goed uitkijken waar het andere maaiende been uithangt en vast blijven houden. Ook als hij bij het neerkomen op zijn gezicht gaat, dan is hij tenminste snel ervan genezen.