Helemaal veranderd..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellehcir

Helemaal veranderd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 23:13

Haaii..

Ik heb een vraagje over een shetje.
Toen hij nog hengst was, 3 jaar, stond hij samen met een andere shet hengst,
Ook3 jaar in 1 wei en stal. Stonden al leven lang samen. Op een gegeven moment
heeft dat andere shetje hem aangrvallen in stal, hij zag er niet meer uit, ook helemaal bang natuurlijk.
Hij was altijd het schatje, die andere juist de ondeugende.
Ze hebben toen gelijk aparte stallen gekregen en zijn kort daarna gecastreerd.
Nu is dus het probleem, dat andere shetje is nu ongelooflijk lief, maar hij is echt verschrikkelijk.
Valt alle paarden aan, mijn eigen paard pas ook gebeten, niet meer zo lief als voorheen.

Hoe komt dit, en wat valt er aan te doen?
Ook kan ik sinds kort niet meer z'n hoefjes doen,
zodra ik ze vast pak begint hij te steigeren.. Wat is hier aan te doen?

Alvast bedankt!!

_black_rose_

Re: Helemaal veranderd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:07

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit iets met de castratie te maken heeft. Over het algemeen worden hengsten van een castratie eerder milder dan feller.
Ik denk dat het iets te maken heeft met het vooral in de stal. De shetjes waren gewend dat ze bij elkaar mochten staan in de stal en op de wei en opeens werden ze (in ieder geval op stal) uit elkaar gehaald toen ze flinke ruzie hadden. Ik denk dat de andere shet hem een lesje in opvoeding heeft geleerd en dat deze opvoedende kracht nu weg, of veel minder sterk aanwezig is waardoor er dus meer op de eigenaar aankomt.
Ik denk dus dat er vooral een rustige duidelijk consequente hand nodig is om deze shet weer op de goede weg te krijgen.
Zodra hij aan de hand een ander paard aanvalt geef je een tik. Eventueel kun je dit met hulp van iemand met een ander paard in de rijbak oefenen. elke keer wanneer hij dreigt of daadwerkelijk iets doet corrigeer je zo fel als nodig.
Steigeren bij het pakken van het hoefje? gewoon vast blijven houden, het is een shet dat zal toch niet zo heel erg zwaar zijn? goed uitkijken waar het andere maaiende been uithangt en vast blijven houden. Ook als hij bij het neerkomen op zijn gezicht gaat, dan is hij tenminste snel ervan genezen.

liannee001

Re: Helemaal veranderd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:55

helemaal eens met de reactie hier boven.

En misschien helpt het om hem in de wei met een paard te zetten die wel terug trapt.
Ze gaan echt niet zo makkelijk dood hoor ;)
Het zijn pure levenslessen in opvoeding.