Veulen en merrie in je eentje samen naar de wei brengen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

emieldix

Veulen en merrie in je eentje samen naar de wei brengen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 16:59

Hoi, ik heb een vraagje over het naar buiten en binnen zetten van mijn merrie en veulen in je eentje, hoe kan je het veulen en de merrie tegelijkertijd alleen buiten zetten? We hebben het al geprobeerd om het veulen aan het halster en de merrie aan het halstertouw naar de wei te brengen, maar dat lukte niet, het veulen is namelijk erg ondeugend en nieuwsgierig en stopt vaak om iets te bekijken, we proberen het te laten wennnen aan een halstertouw maar dat lukt ook nog niet echt, heeft iemand hier misschien ook tips voor? Alvast heel erg bedankt.

MerelxG_R

Re: Veulen en merrie in je eentje samen naar de wei brengen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:01

Halstertouw aan zowel merrie als veulen en dan zelf gewoon voorop lopen.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:02

Dravend naar de wei te gaan, veulen wil toch bij zijn moeder blijven en heeft dan geen tijd om omzich geen te kijken.

Zo doen ze het altijd bij mijn verzorg pony's en dat gaat tot nu toe altijd goed.

emieldix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 17:05

Heel erg bedankt, ik ga het proberen, en anders vraag ik jullie weer om hulp.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:08

Gewoon oefenen, hier gaan alle veulens aan het touwtje naar de wei en terug.
Eerste keren evt hulp om het veulen vooruit te krijgen als het in het touw gaat hangen.
Dan alleen en wanneer het veulen tegen het touw in gaat hangen, druk houden en wachten
totdat het veulen zich bedenkt en vooruit stapt. Na een paar keer snappen ze echt wel wat
die druk van het halster betekend.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:13

Longeersingel om de merrie doen, veulen met halstertouw links aan de longeersingel vastmaken. Longe ook aan de linkerkant vastmaken, deze tussen merrie en veulen door met lichte spanning erop om de kont van het veulen heen doen, zodat je, als het veulen achterblijft, met de longe druk van achteren af kunt uitoefenen terwijl je zelf naast de merrie blijft lopen. Als je aan de voorkant trekt, gaat veulie namelijk alleen maar terug trekken, dat wordt 'm niet.

Tatummx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:26

meestal lopen veulens altyd achter hun moeder aan. en ander pak je in je ene hand je merrie en in je andere hand je veulen.xx

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:31

Ik moest altijd een 400 mtr. over een rustige weg, de eerste keren deden we het samen, toen hij het meelopen goed snapte deed ik het alleen, merrie links en veulen rechts (berm kant) verder nooit geen problemen gehad.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 06:57

veulen moet eerst wennen om aan een halster mee te lopen. De eerste keren halster om en samen met de merrie (veulen aan de buitenkant, merrie in het midden en jij links van de merrie). Een helper achter het veulen. Als het veulen gaat hangen kan dit grote problemen opleveren (bv achterover slaan met alle gevolgen van dien). Als het veulen gaat hangen moet de helper het veulen blokkeren (hand op de kont of iets meer druk geven) zelf loop je met de merrie. Meestal snappen de veulens na enkele keren wat de bedoeling is en kun je alleen beide paarden meenemen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 07:33

Wat Eirikur zegt werkt naar mijn ervaring het snelst.
Levert ook weinig stress op bij het veulen.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 07:41

Nwktje schreef:
Dravend naar de wei te gaan, veulen wil toch bij zijn moeder blijven en heeft dan geen tijd om omzich geen te kijken.

Zo doen ze het altijd bij mijn verzorg pony's en dat gaat tot nu toe altijd goed.

dan krijg je vaak een probleem want zo leer je een veulen aan (als ze zelf groter zijn) dat ze na het weiland mogen rennen

neem merrie aan 1touw en een heeeel lang touw voor veulen zodat ie bijna om mams kan lopen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 07:45

Gewoon halstertouw aan en doorlopen desnoods met touw van halster af om het veulen heen terug naar klip zodat je als het waren "sleurt" maar dan zn kont mee trekt. Week consequent zijn en hij kan aan touwtje lopen. Bij ons zijn er al meer dan 50 veulens groot geworden en ze hebben het allemaal geleerd dus die van jou kan dat ook ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 07:53

Ik doe het ook soort gelijk als Eirikur met mijn veulens.
Alleen gaat het bij mij om kleine veulentjes, dus die maak ik niet aan moeder vast, maar doe het eigen halstertouwtje achter hun billen langs. Ik hou me bezig met het veulen en heb de merrie ook nog vast, merries zijn braaf en lopen wel mee, ook als het veulen eens wat tegen sputtert. Loopt een veulen braaf mee krijgt hij geen druk achter z'n billen, stopt hij dan zet ik er wel druk op.

Hier een foto'tje (wel met meer mensen er op, maar als ik alleen ben doe ik het net zo). Kan me goed voorstellen dat je een groter veulen aan de merrie vast maak en een longeerlijn nodig heb ipv een gewoon halstertouwtje ;).
Afbeelding

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:11

hebben zelf ook twee veulens, wat wij deden is meteen de eerste week een halstertje om doen , en naar buiten . we waren wel met zijn 3e maar met 2 ging het ook met gemak. zowel merrie als veulen halster en touw om. de ene pakt de merrie de ander het veulen . het veulen wil graag bij zijn moeder blijven dus hij loopt er wel achteraan, je moet dus geen druk uitoefenen op het halstertouw bij het veulen want dan heb je grote kans dat het veulen in paniek raakt. gewoon oefenen en tot het veulen rustig meeloopt en halster + touw is gewend met zijn 2e de pony's buiten zetten. zo hebben wij het gedaan (: tip : je hebt wel veel tijd en geduld nodig wil het allemaal goed lukken zonder trauma's ! succes !

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:52

Hier doen we een half halstertouw met aan beide kanten klippers, en klikken we met dat touwtje het veulen vast aan mama's halster. Dan moeders aan een normaal halstertouw, en lopen maar. De eerste paar keer oefenen we het hier wel wat korte stukjes in de binnen of buitenmanege omdat ze hier over de verharde parkeerplaats naar de wei moeten lopen. In het zeldzame geval dat een veulen dan gaat spektakelen vallen ze in ieder geval zacht, maar we hebben er eigenlijk nooit problemen mee gehad.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:56

Longeersingel om de merrie en daar je halstertouw van het veulen doorheen halen :j Veulen van mijn vorige merrie liep zelfs gewoon stug de andere kant op en gaf niks om zijn moeder :+ Op deze manier moest ze wel in de buurt blijven :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:58

touw achter de billen langs is het beste! Ze hebben feitelijk een duwtje in de juiste richting nodig

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:19

PercyLeen schreef:
Longeersingel om de merrie en daar je halstertouw van het veulen doorheen halen :j Veulen van mijn vorige merrie liep zelfs gewoon stug de andere kant op en gaf niks om zijn moeder :+ Op deze manier moest ze wel in de buurt blijven :j

zo brachten we ze ook naar buiten, 1 of 2 dagen en ze lopen gewoon mee, mams sleept ze wel mee, ziet er eerst vervelend uit , maar wend snel.

xCiiTROEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:32

Ik doe altijd moeder aan het halstertouw en dan even de weg aflsuiten met touwen(aan de kanten waar hij weg kan gaan) en dan moeder meenemen en het veulen komt er zelf wel achteraan is altijd zo maar je moet altijd geduld hebben :).