Bang voor water

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maudjevv

Bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 14:18

Mijn paard is bang voor water, eerst wou ze ook niet door regenplassen lopen dan liep ze er met een ruime boog om heen, en bleef ze er nakijken. Nu heb ik met haar vaak er door heen gelopen en vind ze het niet meer eng maar ik weet niet hoe ik nog meer kan helpen zodat ze niet meer bang voor water is.

Hitch

Re: Bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 15:27

Misschien helpt het een ritje te maken met een ander paard voorop dat wel door water gaat? Jouw paardje kan die dan volgen, meestal willen ze dan wel door het water heen. Dit heeft mijn paard behoorlijk geholpen! :) Succes nog!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:06

Aan de hand alles leren. Je kan niet verwachten dat een paard je wel vertrouwd terwijl je erop zit, en niet terwijl je er naast loopt. Wees desnoods niet bang van natte voeten als het dieper water is (zelfs niet van volledig nat worden na enkele weken of maanden).

Denk eraan dat een paard bijna niet kan zien hoe diep water is. Geef hem dus een losse teugel, zodat hij zich beter kan focussen. Geef hem de tijd om vertrouwen ter plaatse op te bouwen.

Als je hem er niet door stampt of door sleurt, zal het elke keer makkelijker gaan om door het water te gaan. Je moet het wel regelmatig doen.

maudjevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 16:19

Ja dat is wel een goede! Bedankt

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:16

haha mijn haff heeft precies hetzelfde! Gaat nu ook beter door plassen regenwater heen,en soms perongelijk.
Ook ik ga een afspraak maken met vriendinnen omdat hun paarden het heerlijk vinden om te zwemmen,en die van mij gaat er dan hopelijk ook in!

DemiCruijff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:19

Je kan inderdaad eerst iemand anders op het paard voor laten gaan en dan goed aansluiten, maar dat werkt ook niet altijd. Ik heb laatst ook een meisje geholpen, want haar pony wou echt niet het water in hoevaak ze het ook heeft geprobeerd. Ik stond naast hem en vroeg hem steeds iets naar voren te gaan als die dat deed heel overdreven belonen en knuffelen. Als die dan weer naar achteren ging een tikje op de kont. Niet al te hard, maar gewoon een klein tikje. Hij wou liever wat knuffels dan een tik dus kwam steeds verder naar voren. Toen hij er bijna in stond ging ik op mijn hurken zitten en liet hem aan het water ruiken. Ik spetterde er een beetje mee en hij vond het wel spannend. Ik vroeg hem toen nog iets naar voren en toen zat die met z'n voorbeentjes in het water ik als een gek belonen! Ik ben erop gaan zitten en hij liep er zo in en vond het helemaal geweldig!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:23

oefenen met een zeiltje?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:56

MelisWess schreef:
haha mijn haff heeft precies hetzelfde! Gaat nu ook beter door plassen regenwater heen,en soms perongelijk.
Ook ik ga een afspraak maken met vriendinnen omdat hun paarden het heerlijk vinden om te zwemmen,en die van mij gaat er dan hopelijk ook in!

Hhmmm, en waar doe je dat dan? (mag per PB)

Ik heb soort van hetzelfde probleem als TS en inderdaad, oefenen, oefenen, oefenen is de enige oplossing. Paarden die het kennen, kan een goede stimulans zijn.

juuljager

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:00

mijn lease pony wou eerst ook met geen mogelijkheid het water in, ook niet als mijn vriendin met haar paard al aan de overkant was. Ik ben toen afgestapt en zelf een stukje het water ingelopen en toen kwam die wel achter me aan. Toen we in het water stonden ben ik weer opgestapt en nu wil die er wel altijd door (:

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:09

juuljager schreef:
mijn lease pony wou eerst ook met geen mogelijkheid het water in, ook niet als mijn vriendin met haar paard al aan de overkant was. Ik ben toen afgestapt en zelf een stukje het water ingelopen en toen kwam die wel achter me aan. Toen we in het water stonden ben ik weer opgestapt en nu wil die er wel altijd door (:

Pas hiermee wel op dat hij niet zo bang is dat hij op jou springt!

juuljager

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:13

hij was niet echt bang voor water maar meer omdat hij niet zag hoe diep het water was en het water een beetje rimpelde

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:57

Probeer het is met een ander paard die niet bang is voor water en dan er schuin in proberen te laten en dan heel langzaam met kleine pasjes (:

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:43

Ik heb hier ook zo'n geval zitten, nu gaat het wel een stuk beter, ik ben elke week minsten één keer aan de hand door alle mogelijk plassen en wateren gelopen.
Ondertussen vind ie het geen probleem, maar door plassen op ene buitenrit krijg ik ''m niet, maar das meer dat ie geen zin heeft, dan dat hij bang is.
We hebben hier ook een rivier, daar ben ik vaak met 'm aan de hand ingegaan, dan opgestapt en wat heen er weer gelopen, nu gaat ie met een beetje twijfelen er toch wel in, dus gewoon geduld hebben en oefneen raad ik aan! (:

NaamNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:36

Ik denkt dat het een kwestie is van rustig aan, stapje voor stapje, vertrouwen opbouwen m.b.t. water. En laat het paard zelf het water ontdekken wat ze er wel en niet mee kan. Ook het omgaan met andere paarden die hier al mee omgaan zal goed werken. Geef het paard de tijd, en neem het serrieus als het paard iets niet wil.

Geduld is een schone zaak :-)