Paard rent door mij heen HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Paard rent door mij heen HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 21:22

Hallo allemaal,

Allereerst hoop ik dat iemand mij kan helpen want ik zit echt met een groot probleem.
Ik verzorg nu sinds een jaar een groot Fries paard (a 700 kg) en eigenlijk is er niks mis gegaan.
Totdat ik een aantal weken geleden met haar over de kop ben gegaan. Hierna had ik mijn sleutelbeen gebroken.
Toen heb ik haar wel steeds uit de box gehaald met 1 hand, die nog wel goed was ;).
Mijn arm was bijna beter toen zij had uitgevonden dat ze in volle draf op mij af kon rennen, dwars door mij heen kon rennen en dan in het grasveld kon staan.
Dit vind ik heel vervelend en gevaarlijk want én ik zit met een arm die nog niet helemaal beter is,
en ik wil liever niet platgewandeld worden door 700 kg.
Toen heb ik het geprobeerd te corrigeren door het stukje naar de weide af te schermen zodat er geen beloning meer is,
maar toch blijft ze door mij heen rennen.
met de zweep een flinke tik geven heeft ook geen zin ze rent er dwars door heen.
Ik heb ook al grond werk met haar gedaan maar ik weet gewoon niet meer wat te doen.
Kunnen jullie mij helpen ik ben radeloos en hoop dat deze situatie snel over is want ik ben bang dat er straks een of meer gewonden vallen.

Groetjes van Lisa

Maureen95

Re: Paard rent door mij heen HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:25

waar woon je? misschien kan ik je helpenik geef zelf online les. anders stuur je een pbtje

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 21:30

Ik woon vlakbij Drachten, dus dat is niet heel erg dichtbij, ik ga je een pb sturen :)

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:21

Ik denk dat het beste is om instructie in grondwerken te zoeken die hier ervaring mee heeft. Je zegt het zelf al, het is niet meer veilig. Wellicht dat je het met een goede instructeur met de nodige kennis, binnen no time hebt opgelost. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:41

Ik lees dat je dit paard verzorgd. Kan de eigenaar je niet helpen met dit probleem. Hij/zij zal het paard ook wel eens uit de box halen?

cowgirl253

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:38

ik lees even mee, heb min of meer het zelfde probleem..

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:23

Ik zou iemand inschakelen die veel ervaring heeft met 'probleem'paarden.
Weet de eigenaar hier niks over, kun je daar niet terecht?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:27

Dit paardebeest maakt gebruik van het feit dat jij even niet zo sterk bent dat merkt ze. Wel jammer dat ze dit doet

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:01

Is de breuk ondertussen goed genezen en heb je weer volledig gebruik van je arm? Als dat (nog) niet zo is, blijf van het paard af, laat een ander het dier uit de stal halen. Als jij niet zelf voor 100% er kunt staan, zal zij gewoon doorlopen.
Als je wel weer volledig gebruik hebt van je arm kun je in overleg met de eigenaar kijken of je tot een oplossing kunt komen of dat je inderdaad een instructeur (m/v) erbij kunt halen, want het klinkt alsof er een stukje opvoeding ontbreekt bij deze Fries.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:09

Komt het paard wel genoeg buiten? Als ie langere tijd in de box moet doorbrengen is het wellicht een oplossing om 24/7 buiten te zetten, zeker zolang ie minder loopt vanwege jouw blessure.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 10:15

met alleen het halster touw kun je al vreselijk veel doen.
Maar dan moet je in stal al beginnen met duidelijk maken dat het de bedoeling is om achter je te blijven.
Zodra het neusje voorbij je schouder komt moet je al gaan corrigeren.
Helaas heb je daar wel 2 goed functionerende armen voor nodig.
Tot die tijd zoiu ik zeggen........blijf er gewoon even van af en laat de eigenaar haar gang gaan er mee.

beterschap

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:42

Gezien het je verzorgpaard is raad ik je aan te overleggen met de eigenaar.
Daarnaast moet je wachten totdat je zelf volledig genezen bent.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 21:00

De eigenaar trekt zijn handen van het paard af. Ik zorg voor ze en hij geeft ze voer zeg maar.
De paarden kunnen altijd naar buiten maar bedankt :)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:57

Even kijken of ik het goed begrijp. Ze hebben een inloopstal, dus als ze in die box staat is het alleen maar om te voeren? En als hij de deur dan weer open wil zetten om haar te poetsen/gewoon eruit te laten loopt ze over je heen?

wat voor grondwerk doe je precies met haar?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:20

Je kan zeer veel doen met halster en touw zoals eerder vermeld. Maar het is belangrijk dat je weet wat je moet doen, en nog belangrijker om te weten wanneer. Ik vrees dat dat niet online uitgelegd kan worden omdat het zeer afhankelijk is van de situatie, de beweegreden van het paard en het verleden van het paard. Dit is een vrij gevaarlijke situatie, dus ofwel kan je het beste iemand aan de slag laten gaan die weet wat hij doet, ofwel probeer je het zelf, met grondige voorbereiding. Als je het echt zelf wilt doen, raad ik je aan je paard eens enkele uren in de wei te observeren (een uur of 2 is voldoende). Zo leer je het paard beter kennen, en weet je wss waarom hij het doet, wat voor een paard het is, en zal je ook te weten komen wat je het beste doet.
Maar als je er geen ervaring mee hebt, laat dan iemand anders het probleem verhelpen. Klakkeloos info die hier gekregen is toepassen, kan averechts werken. Ik denk dat het paard eens een ferme tik nodig heeft (want dit is een gevaarlijke situatie waarin je jezelf gerust mag verdedigen), maar bij een paard met een ander verleden of een andere beweegreden, kan dit ervoor zorgen dat het probleem verergert of dat je een heleboel andere problemen gaat krijgen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 21:48

Ik werk met haar op de simpele commando's zoals stilstaan, achterwaarts gaan, volgen en dit gaat eigenlijk super. Ze wilt alvoor een lichte druk! Maar zodra die boxdeur opengaat is alles wat ze heeft geleerd ineens weg en zet ze een sprint bovenop je, hoe hard je haar ook slaat of corrigeerd, ze blijft gewoon er doorheen gaan. Dan is ze het respect voor de zweep en jouw hand en druk ineens compleet kwijt. Ik heb ondertussen al hulp gekregen van2mensen. Bedankt allemAl kk ga jullie op de hoogte houden.

Groetjes van Lisa

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:57

succes ermee! Ik hoop dat deze mensen je kunnen helpen met je probleem en dat je arm snel weer helemaal genezen is!

NaamNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:42

Tja, kan me vorostellen dat dit niet zo fijn is als je paard over je heen walst. Weet alleen wel dat er een rede achter zit. Misschien wil het paard meer buiten zijn, misschien heeft het paard na het ongeluk wat vertrouwen verloren. Ik denk dat in geen geval met de zweep slaan een oplossing is, maar dat juist het dieper contact leggen met het paard en te proberen te begrijpen waar het vandaan komt een stap in de juiste richting is.

In ieder geval succes ermee, en wat goed dat je nu wat hulp hebt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:50

Joris_CKX schreef:
Tja, kan me vorostellen dat dit niet zo fijn is als je paard over je heen walst. Weet alleen wel dat er een rede achter zit. Misschien wil het paard meer buiten zijn, misschien heeft het paard na het ongeluk wat vertrouwen verloren. Ik denk dat in geen geval met de zweep slaan een oplossing is, maar dat juist het dieper contact leggen met het paard en te proberen te begrijpen waar het vandaan komt een stap in de juiste richting is.

In ieder geval succes ermee, en wat goed dat je nu wat hulp hebt.

mee eens.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:02

Coby schreef:
Ik lees dat je dit paard verzorgd. Kan de eigenaar je niet helpen met dit probleem. Hij/zij zal het paard ook wel eens uit de box halen?

Je hoeft niet naar oplossingen te zoeken, dat moet de eigenaar eigenlijk doen, het is haar paard en zo hoort t ook.

Mijn paard = mijn probleem/ verantwoordelijkheid als er wat mee is en dus ook de veiligheid van een verzorgsterje.

Raar dat de eigenaar jou niet helpt?

Maar fijn dat je hulp hebt, want die 700 kg dat jou de baas is, da's niet zo prettig he.