Mijn dochters miniatuurpaardje likt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pitjoutje

Mijn dochters miniatuurpaardje likt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 12:08

Hallo allemaal,
mijn dochters miniatuurpaardje wil meestal likken aan haar handen of benen of gezicht als ze in de wei komt, het miniatuurpaardje achtervolgt haar soms om te likken aan haar handen of benen of gezicht. Waarom doet hij dit? Is dit normaal of heeft hij soms zout of zo te kort?
grt

Sjors

Re: Mijn dochters miniatuurpaardje likt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:08

Lijkt me inderdaad zout tekort, hebben ze een zoutsteen?

pitjoutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 12:52

nee, hij heeft geen zoutsteen, maar mijn dochter merkt ook dat hij niet zo heel veel drinkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:26

Nou snel een ZOUTsteen geven dan!

cowgirl253

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:26

Inderdaad, snel een zoutsteen aanschaffen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 08:33

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:06

likstenen :) is de oplossing

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:18

Jup duidelijk zout tekort. een lekkere liksteen doet wonderen :D

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:20

drinken is wel belangrijk wat drinkt hij per dag
een normaal paard drinkt 30 tot 40 liter per dag

cp112Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:23

franka75 schreef:
drinken is wel belangrijk wat drinkt hij per dag
een normaal paard drinkt 30 tot 40 liter per dag

Een mini wel ietsje minder hoor :+

Inderdaad, liksteen. Ben zelf niet weg van pure zoutstenen. Mineralenblok vind ik veel fijner. Bijv de himalaya steen :j

pitjoutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 09:21

hallo, ik heb dus een mineralenblok gehaald himalaya steen, maar dit interseert hem niet

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:23

je zaou dan wat af kunnen brkelen en dat over zijn voer doen, als hij dan eet krijgt hij ook gelijk het zout binnen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:26

Afbrokkelen zou ik niet doen, als hij het nodig heeft likt hij er wel zelf aan.
kan ook een gewoonte zijn dat hij het lekker vind om dat beetje zout van handen ed op te likken, maar hoeft niet meteen een tekort te betekenen

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:42

Sommige paarden negeren zo'n hymalaya steen... als ik jouw was zou ik een andere steen kopen. Als hij daar nog niet aan likt kun je hem in stukken breken en in z'n voer bak doen, zorg wel dat het niet te kleine stukken zijn zodat hij ze aan de kant kan duwen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:55

Geen stukken zout los in de voerbak leggen,de stukken die het ponytje dan binnen krijgt lossen slecht op in de maag nml.
Beter is om 1 à 2 theelepeltjes zout door het voer te doen tijdens de voerbeurten.Neem wel zout zonder jodium.
Likt de pony ook aan de zand in de wei?Vaak krabben ze met een hoef tot er zwarte nattige zand tevoorschijn komt en likken daar dan aan.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:58

Lynn_Nikita schreef:
Afbrokkelen zou ik niet doen, als hij het nodig heeft likt hij er wel zelf aan.
kan ook een gewoonte zijn dat hij het lekker vind om dat beetje zout van handen ed op te likken, maar hoeft niet meteen een tekort te betekenen

Zeg ik nu iets heel geks als ik zeg dat niet ieder paard wat overal aan likt... incl mensen een tekort aan iets heeft?
Ik zie het veel op stal, sommige paarden zijn erg oraal gefixeerd :P
likken aan alles, staldeuren, voerbakken etc

Een aantal paarden likken ook erg graag aan mensen :P
mijn eigen paardje is/was totaal niet oraal gefixeerd, deed weinig met haar mond, dat is nu langzaamaan veranderd na wat vrijheiddressuur waar trucjes met haar mond aan de orde kwamen (kus geven, flemen, iets aanpakken etc), nu onderzoekt ze veel meer met haar mond.
Haar grote vriend echter is ernstig oraal gefixeerd, neemt alles in de mond, likt alles af en maakt het helemaal extreem als hij net iets gegeten heeft... een snoepje over het algemeen, daarna moet je maken dat je uit zijn buurt komt wil je geen wasbeurt van top tot teen krijgen, nu in de zomerperiode is dat dus vooral blote huid, in andere seizoenen likt hij kleding.
Mijn paard likt daarentegen wel weer af en toe aan leem, zand blieft ze weer niet, sowieso heb ik een merrie die behoorlijk kieskeurig dingen kan uitzoeken... bepaalde onkruidjes doet ze een moord voor, ik zie het als onkruid zij ziet het als welkom extraatje (kleefkruid, distel af en toe eens een stengeltje zuring)

Zowel mijn merrie als hij hebben de beschikking over likstenen (rood), ze worden gebruikt, maar zeker niet veelvuldig (beide likstenen hangen er al zeker anderhalf jaar en op dit tempo kunnen ze nog wel 2 jaar mee)

Afbrokkelen van stenen zou ik niet doen, paarden weten behoorlijk goed of ze iets wel of niet nodig hebben in mijn opinie, met afbrokkelen geef je ze in verhouding een overdosis.

advies:
- Hang een steen op mocht deze niet gebruikt worden hang een andere steen op (bijv en himalaya en knz steen)
worden beide niet gebruikt dan gewoon lekker laten zitten
als je paard krachtvoer binnenkrijgt of een vitaminebrokje waar spoorelementen en mineralen inzitten en hij gebruikt geen steen... tja dan heeft hij het in mijn ogen gewoon niet nodig en is het likken een gewoonte

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:33

zoutsteen of liksteen

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:55

zoutsteen aanschaffen, kijken of het dan beter wordt, en anders vind hij het gewoon fijn, denk ik?
het hoeft idd niet meteen een tekort aan zout te betekenen, maar meestal heeft 't er wel mee te maken :)

Bram94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:51

Sommige paarden doen het ook omdat ze het lekker of leuk vinden. De pony van een vriendin van mij doet dat ook en die heeft ook een zoutsteen.

Zou een zoutsteen aanschaffen en je er verder niet te druk over maken.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:31

Ik zou een zoutsteen of liksteen aanschaffen en kijken of het iets beter wordt. misschien wordt het niet beter, maar vind hij het hartstikke leuk of lekker of fijn? Het hoeft niet altijd meteen met een tekort van iets gezien te worden, maar het zou wel mee kunnen spelen. probeer het eens en kijk of het wat verbeterd!

lauratje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:24

Ik ken een pony die ook aan mensen likt terwijl hij een zoutsteen heeft. Maar mensen blijven het lekkerste