paard heeft geen respect meer voor schrikdraad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

paard heeft geen respect meer voor schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 22:10

Mijn jonge paard van 3 jaar heeft jaren lang met de hengstenkudde achter schrikdraad gestaan en dit heeft nooit problemen opgeleverd.

Sinds 1 mei staan we op onze huidige stal nadat hij uit de opfok is gekomen en onze stal bezitten veel weilanden dus met regelmaat worden de paarden verweid en nu kwam hij dus in een weiland te staan die word afgesloten met een schrikdraad.

Dinsdag belde mijn bijrijder van mijn merrie op of ik al gehoord had dat mijn jonge paard door het schrikdraad heen was gegaan en ging er toen vanuit dat er iets gebeurt was waardoor dit gebeurt zou zijn. Gisteren stond ik even onverwachts bij hem te kijken en viel mij op dat hij inderdaad zijn borst tegen het draad aan zet en zodra het stroom geeft alleen zijn borstspieren even spant en verder 0.0 reactie.

Vanavond belde mijn stalbaas op of ik mijn paard uit het land wilde halen omdat hij door het draad was gegaan en poging deed om het schrikdraad van de andere groep ook te breken.
Eenmaal aangekomen op stal heeft hij dus het draad van de andere groep ook gebroken.
Tijdens het telefoon gesprek werd mij ook duidelijk gemaakt dat er met verweiden geen rekening gehouden kan worden met mijn paard en uiteraard begrijp ik dit. Later zei mijn stalbaas dat hier wel een oplossing voor te vinden is.
Echter voorzie ik problemen A. wil ik mijn jonge paard niet in stal hebben en B. voor de winter hebben wij paddocks die rondom helemaal afgesloten zijn met schrikdraad.

Ik weet even niet meer wat ik hier mee moet.
Hoe kan ik zorgen dat hij weer respect voor het draad krijgt ?
Laatst bijgewerkt door moyra op 09-08-12 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Re: paard heeft geen respect meer voor schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:11

Hoeveel klap geeft het draad?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 22:12

tamary schreef:
Hoeveel klap geeft het draad?

Hoeveel volt er op het draad staat weet ik niet maar volgens de staleigenaar meer dan genoeg.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:14

Ik zou hem tijdelijk in een paddock zetten met een wat hogere voltage... Misschien dat die het dan leert?

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:16

Klinkt heel gemeen maar inderdaad de stroom omhoog gooien. En wat Lifaya zegt, het liefst ergens waar hij alleen staat zodat hij de enige die "slachtoffer" is. Dan leert hij het snel af..

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:19

In een ander topic was ook iets soortgelijks. Mijn paard heeft het voorheen ook gedaan. Nul komma nul ontzag en liep net zo makkelijk over de weg te struinen. Inmiddels staan we bij een koeienboer die er een wat hardere klap op heeft staan. Dat heeft nog 1 keer een opdonder gegeven en nu heeft hij echt wel ontzag hoor. Staat netjes achter het lint te wachten tot ik RUIM baan heb gemaakt want hij vindt het echt wel een beetje spannend tegenwoordig.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 05:05

Ik weet niet wat hieraan te doen, maar ik wil even vragen of je het gewoon zo uitdrukt, of dat je echt denkt dat het paard enige schrikdraad zal RESPECTEREN. Dat is namelijk zeker geen respect maar angst.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 07:14

Ik denk dat er niet genoeg stroom op de draad staat, want als er een flinke lel op zou staan zou hij er niet zomaar tegen blijven staan volgens mij.
Mijn shet heeft een periode gehad dat hij onder de draden ging.
Met zijn dikke vacht ,en dikke manenkam voelde hij de minimale tik niet van de stroom.
Ik heb de stalhouder gevraagd de stroom in orde te maken en dan tref ik ook maatregelen.
Dat deed hij en toen mijn pony afgespoten }>
Hij probeerde een keer en hij kreeg een behoorlijke lel.
Hij heeft het totaal 3 x geprobeerd en nu blijft ie weer netjes staan :D

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:22

jensvl schreef:
Ik weet niet wat hieraan te doen, maar ik wil even vragen of je het gewoon zo uitdrukt, of dat je echt denkt dat het paard enige schrikdraad zal RESPECTEREN. Dat is namelijk zeker geen respect maar angst.

Nou als hij angst had gehad had hij het land an sich ook niet meer op gewild. Ik wil dat mijn paarden buiten staan, maar dan ook wel op de hectare blijven waar ik ze neer zet, zodat ik ze daar ook weer terug kan vinden.

Niks zo vervelend als je paard kwijt zijn om vervolgens te horen dat ( hij stond in Schipluiden) hij gevonden is in Delft omdat hij daar bij een andere boer aan het kuil stond te knagen. En als dan een tikje geen nut heeft, sommige hebben dondersgoed door dat je 1 of 2 tikken krijgt, doordrukt en dat dan het draad kapot is, en dus ook de tikjes ophouden. Ben ook wel eens op stal gekomen dat ik in de verte op de weg een leuk zwart paard zag, bij mezelf dacht van aww lijkt op de mijne staat fijn te grazen met zijn baas in de berm. Om er vervolgens achter te komen dat dat MIJN paard is en dat dus blijkbaar met regelmaat deed. Ik was echt in shock.

Nu 1 keer echt een dot stroom ( staan koeien en een stier bij deze boer dus alles is op stier gebaseerd) en hij gaat graag naar buiten, maar komt echt niet meer door zijn draden heen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:28

mijn shet liep ook gewoon door de draad heen. toen heb ik eerst haar borst geschoren maar dat maakte niks uit. toen hebben we een mooi stukje koper aan haar halser vast gemaakt en nu gaat ze nooit meer door de draad heen. ik zou even opletten hoe hij door de draad gaat en daar dan een mooi stukje eizerdraad of koper voor hangen leren ze het zo

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:30

ik heb de stroomdraad een keer heel gemeen tegen mijn shet zn neus geduwd.... niet zo lief maar nu heeft hij heilig respect voor de stroom draad. geen problemen meer met in de wei blijven.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 13:30

Toen ik stond te kijken bij hem drukte hij met zijn borst tegen het draad.
Misschien handig om te melden dat het gaat om een tinker die heel breed is voor zijn leeftijd.
http://oi46.tinypic.com/2zfmm1s.jpg

Vanavond kijken of ik de staleigenaar even kan spreken hierover.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:39

Ook ik denk dat er te weinig stroom opstaat, en anders goed nat maken zodat de stroom beter geleid, dan klapt het ook erger. Respect of angst, paard moet gewoon tussen de draadjes in blijven staan

Kun je de stroom niet nameten?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:40

Dat hij breed is betekent niet dat hij dan minder voelt. Maar heb je geen breuk in het draad ergens dan?

En wat heb je gedaan toen hij op zijn dooie gemak stond te leunen tegen dat draad?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 13:43

Ik heb hem terug gestuurd en ben weggelopen waarop hij ook gewoon weer naar de kudde liep.
Stroom na meten zal ik moeten vragen aan de staleigenaar gezien ik hier de aparatuur niet voor heb.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:44

Zou hem goed nat maken en hem dan even tegen het stroom aan duwen of de stroom draad tegen hem aan houden.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:48

Ik weet van een boer hier uit de omgeving die deed het paard een koeienband om die vrij laag hing,dus meer naar beneden richting schoft. Daaraan deed hij een ijzeren ketting en zodra het paard tegen het draad ging staan zat de ketting ertussen en dan schijnt de stroom meer door te komen. Geen idee of het klopt,ik kreeg het als antwoord toen ik vroeg waarom het paard met een ketting om de hals liep. Was dus ook zo'n uitbreker.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:49

ik zou inderdaad kijken hoeveel stroom er op staat.
ook al is het heel hoog, als er heel veel draad mee wordt gebruikt, dan wordt het wel minder
hoevaker het ergens tegen aankomt, hoe meer stroom er weggaat.
dus dan voelt het alweer minder.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:51

Maar het tikte niet en hij reageerde ook niet terwijl hij vol tegen dat draad stond??
Dan staat er geen stroom op.

Als er stroom op staat en hij komt er doorheen dan doet hij dat doelbewust, en zie je dat ook wel, dan blijft hij echt niet er tegen aan staan leunen. Of hij moet masochistisch zijn maar dat lijkt me niet.

Paarden die door een draad heen komen waar stroom op staat doen dat in 1 keer fors. Niet op zijn gemak om zich heen kijkend voor hij het draad laat springen.

Ik zou bijna geneigd zijn om zelf te voelen. Maar dat heb ik na een fikse brandplek van ons draad op stal niet meer in mijn voorkeurpakket zitten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:53

Ik zou ook de draad eens nakijken, de ijzerdraadjes die de stroom geleiden die verduren door het 24/7 in weer in wind te hangen dus ik zou zeker even alles nalopen best is dan om waar de stroom erop komt te meten en dan waar de stroom eindigt ook meten dan weet je hoeveel er verloren gaat. Wij hebben ook al vaker gehad dat het zo versleten is dat het gewoon geen stroom meer doorlaat en dan heb je op de weien ook niets en paarden zijn niet gek en dan hebben ze weleens het idee dat het gras groener is achter de omheining en tja dan moet je even kijkje nemen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 13:57

Je ziet wel dat hij een tikje krijgt van het stroom als hij er tegen aan staat te hangen want hij spant zijn borstspieren eventjes aan.

Ik zelf ben er niet bij geweest toen hij wel door de draden heen ging dus hoe dat gebeurde kan ik niks over zeggen.
Ik heb het idee dat het probleem is dat zijn vriendje s´nachts op stal gaat en hij dus achter blijft met 2 andere paarden in het weiland waar hij niet zoveel mee heeft.
Helaas heb ik de mogelijkheid niet om hem s´morgens naar buiten te gooien en s´avonds binnen te halen.
Dit is ook niet wat ik voor ogen heb met een paard van 3 jaar.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:22

Dan is de spanning echt te laag als hij er dan alsnog tegen blijft staan. Ik zou echt vragen of ze het dan willen meten voor je. En ook wat iedereen verder zegt, laat het een keer flink tikken.. anders heb je straks een geïrriteerde staleigenaar en een paard wat denkt dikke neus, ik doe mijn eigen ding.

Dag en nacht is een andere discussie dus wil ik maar niet op in gaan.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:46

Ceriadwen schreef:
jensvl schreef:

Nou als hij angst had gehad had hij het land an sich ook niet meer op gewild. Ik wil dat mijn paarden buiten staan, maar dan ook wel op de hectare blijven waar ik ze neer zet, zodat ik ze daar ook weer terug kan vinden.

Niks zo vervelend als je paard kwijt zijn om vervolgens te horen dat ( hij stond in Schipluiden) hij gevonden is in Delft omdat hij daar bij een andere boer aan het kuil stond te knagen. En als dan een tikje geen nut heeft, sommige hebben dondersgoed door dat je 1 of 2 tikken krijgt, doordrukt en dat dan het draad kapot is, en dus ook de tikjes ophouden. Ben ook wel eens op stal gekomen dat ik in de verte op de weg een leuk zwart paard zag, bij mezelf dacht van aww lijkt op de mijne staat fijn te grazen met zijn baas in de berm. Om er vervolgens achter te komen dat dat MIJN paard is en dat dus blijkbaar met regelmaat deed. Ik was echt in shock.

Nu 1 keer echt een dot stroom ( staan koeien en een stier bij deze boer dus alles is op stier gebaseerd) en hij gaat graag naar buiten, maar komt echt niet meer door zijn draden heen.

Ik wil niet beweren dat je geen stroomdraad mag zetten. Ik wilde gewoon even zien of je mss dacht dat het respect was, want dan weet ik gewoon hoe je met je paard omgaat. Ik heb er niets tegen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:12

Zoals eerder gezegd even kijken hoeveel stroom erop staat. Vooral in de zomermaanden wil er nog wel eens wat groen tegen de draden groeien, waardoor er onnodig veel stroom verloren gaat. Ook oude draden geleiden minder goed/veel koppelingen etc.
Wanneer de staleigenaar zelf geen meter heeft kun je misschien een 'bevriende' boer eens vragen om zo'n meter. Of zelf zo'n meter kopen, dat is niet heel duur (ong. 20 euro).