Hoe jaarling mee laten lopen naar de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shary

Hoe jaarling mee laten lopen naar de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 21:00

hallo boktgangers

ik zit met een probleem, bij ons op de stal is er vorig jaar rond deze tijd een veulen geboren maar de eigenaars hebben er niks mee gedaan. Nu hebben ze mij gevraagd om hem elke dag mee buiten te zetten met mijn paardje, wat ik geen probleem vind natuurlijk.

maar het zit dus zo dat hij niet mee aan de hand wil lopen, hij heeft een halstertje aan maar zodra je het vast pakt weigert hij voor uit te lopen, k weet dat dit komt omdat hij dat niet gewend is maar ik heb alleen geen idee hoe ik dit kan oplossen.

Mss hebben jullie enkele nuttige tips voor mij ?

bedankt !
Laatst bijgewerkt door Martine op 10-08-12 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt

troi

Re: hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:30

In elk geval niet alleen proberen. Het is al een jaarling dus behoorlijk sterk. Je zou kunnen proberen met twee mensen, 1 bij het halster touw, lichte druk, en de andere achter licht druk op de billen (oppassen sommigen hebben losse beentjes). Bij ieder stapje naar voren de druk weg, zowel van het halstertouw als van de billen, stap 2 dezelfde filosofie. Zo leert het dier dat een stap naar voren druk weg betekent en dat is fijn. Neem je tijd, dit leren ze niet in een uurtje!

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:54

Ik heb een keer gelezen dat iemand het veulen met een touwtje aan het halster aan de moeder vastmaakte (ik kan me niet herinneren of ze dan een singel + borsttuig bij de moeder omdeden waaraan ze dan het touwtje vastmaakten, of wat anders) en dan als de moeder voortgeleid werd, dan moest het veulen wel meelopen. Maar goed, het veulen zal wel makkelijker zijn moeder volgen denk ik.

Ik zou niet weten of het een goed idee is, en of het werkt bij jouw paardje, die niet de moeder is van de jaarling. In ieder geval is een paard sterker dan jezelf :-)

jensvl

Re: hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 05:02

Een jaarling waar niets mee gedaan is, weet niet wat hij moet doen als er iemand aan zijn hoofd staat te sjorren. Gewoon leren wijken voor druk, door langzaam op te bouwen, en op het moment dat hij meegeeft (ook al is het gewoon een verplaatsing van lichaamsgewicht), direct belonen door alle druk te laten vallen.
Het is belangrijk de druk op het juiste moment te laten wegvallen, want dat is waar het paard van leert.

Ik zou het wel alleen doen en via deze methode, omdat 2 mensen zelden helpen. Een jaarling is ook sterker dan 2 mensen, en erachter staan is wel vragen om een trap. Bouw communicatie op, ga hem niet proberen vooruit te duwen of te trekken (dus ook bij deze methode niet hard trekken aan het leidtouw).