Merrie steeds 'bitchy' naar andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Merrie steeds 'bitchy' naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 13:30

Hoi,

ik heb een merrie van nu 10 jaar oud.

Zij heeft altijd apart gestaan bij vorige eigenaren omdat ze nogal fel was naar andere paarden toe.
Bij mij heeft ze het eerste jaar dat ik haar had in kudde gestaan maar nadat ze mijn andere paarden tot in de kliniek heeft getrapt,
(én ze heeft ook nog eens zomereczeem) heb ik maar besloten haar apart te zetten.

Dit gaat prima, ondertussen kan ze met andere paarden op de wei en ze laat ze met rust (zolang er eten voorzien is).
Als ik wil rijden, moet dit alleen. Als er andere paarden in de piste zijn heeft ze de neiging er naar toe te lopen en te trappen.
Ook dit is ondertussen fel verminderd.
Gisteren waren we aan de hand aan het stappen in de piste en er liep iemand achter ons met haar paard aan de lange lijnen.

Mijn paard stond te trippelen en draaien naast me met de oren naar achter en benen en kont lichtjes ingetrokken, klaar voor de aanval!
Ze reageerde wel op mijn correcties en bleef netjes behandelbaar, maar bleef dit gedrag wel vertonen.
Van zodra ik mijn aandacht op haar vestigde stopte dit, tot mijn aandacht weer eventjes ergens anders was (regelmatig checken of ik bij niemand in de weg liep).

Nu is simpelweg de vraag: gaat dit gedrag ooit 100% verdwijnen of zal zij altijd dit gedrag houden? :-)

Vorige week ben ik van haar gevallen, er was een pony ontsnapt en die kwam, terwijl ik aan het rijden was, tussen mijn paard haar benen lopen.
Reactie was: paard ontploft en in moordmodus...

Ik heb er op zich niet zo zeer problemen mee, maar ik zou graag eens met een weidegenootje een buitenrit gaan maken en dan is het toch wel handig
als mijn paard netjes naast een ander paard zou kunnen lopen :+ Ik ben niet van plan telkens van mijn paard te vallen :')

pshirley

Re: Merrie steeds 'bitchy' naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:54

Mijn welsh a pony heeft dit vroeger ook gehad, ik ging steeds meer tussen de andere paarden rijden en als ze dan probeerde uit te halen een corrigerende "tik" gegeven nu nooit meer last.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:57

Mijn C'tje, precies het zelfde geval.
Bij mij doet ze het erg tegen haar weigenootjes.
Ben er niet altijd bij natuurlijk, maar zodra ik ieder paard een broodje oid geef, bokt ze de rest weg.
Ik geef zelf altijd een tik..
Geen idee of het nog over gaat, madame is al 20.

Yasminvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:08

Misschien wil ze jou voorzichzelf en is ze bang dat die andere pony's jou van haar afpakt op het zo te zeggen? Snap je wat ik bedoel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 07:31

Ik probeer ze wel zoveel mogelijk te leren dat er niet getrapt, gebeten of gedreigd wordt als ik erop zit of ernaast loop maar bitchy gedrag in de kudde krijg je er volgens mij niet uit (en dat moeten ze ook zelf maar uitzoeken vind ik :o ) Bij vervelend gedrag, al is het maar de oren plat, geef ik dus een opsodemieter en verder goed aan het werk houden dat ze geen tijd hebben voor andere paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:38

klinkt alsof er hormonaal iets niet lekker loopt,merries kunnen daar flink sjaggie van worden.
hoe is de hengstigheid?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 10:34

Ik weet nooit echt wanneer ze hengstig staat, ze reageert eigelijk altijd zo als er andere paarden bij haar in de piste zijn.

Hadden zaterdag een show op stal, deed mee met de rassenvoorstelling en had haar aan de hand.
Ze was continu aan het trippelen en kijken en rond mij aan het draaien om te zien welk paard waar was.

Het is wel bij dat gedrag gebleven, er is geen trap gevolgd :-)

Zo vaak zijn wij niet met andere paarden in de piste. Misschien heb ik gewoon 'pech' dat ze toevallig op de momenten dat ik met andere paarden in de piste train hengstig is/wordt? Er staat ook wel een hengst naar de piste waar ze een boon voor heeft.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:37

Ik volg. Mijn verzorgpony doet precies hetzelfde |( .