paddockprobleem????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janet93

paddockprobleem????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 12:28

In december heb ik een pony gekocht en deze dus verhuist naar een andere stal. Je zag dat hij opknapte en bij de groep hoorde, omdat hij altijd pispaaltje geweest was. Hij kwam in een groep van ongeveer 8 ruinen en dat ging echt goed.
Tot ongeveer 2/3weken geleden. 1 van de paarden ging Bruno aanvallen en Bruno doet niks terug, geeft geen trap, hap, niks. Ik kwam terug van vakantie, want ik was op vakantie toen het gebeurde en schrok toen ik Bruno zag, hij zat onder de wondjes en moest aan een touwtje naar de wei gebracht worden 's morgens omdat hij er niet meer in durfde.
Ik heb gezegd dat ik Bruno niet meer in die groep wilde hebben zolang het zo gaat. Ook stond er 1 merrie tussen de ruinen en die hebben ze eruit gehaald voor eventueel haantjesgedrag.
Nu heeft Bruno maandag weer in de groep gestaan en zodra ze de wei afkwamen in de paddock was het weer drama en wist het andere paard Bruno snel te vinden. Dat paard is er toen uitgehaald en toen was het goed.
De volgende dag heeft Bruno weer apart gestaan en vandaag staat hij voor het eerst bij de merries. Nu staan ze nog op de wei, maar als ze om 2 uur de paddock in gaan zie ik pas hoe het echt gaat.
Heeft er iemand tips of ideeën dit beter te maken? Nu kan hij nog apart staan als dit niet werkt, maar als ze van het gras afgaan wordt dat lastiger, omdat er dan gewoon geen ruimte is.

Aartje

Re: paddockprobleem????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:59

Hoe oud is bruno en wat gebeurd er precies? Want het is logisch dat paarden rangorde bepalen in een groep en het is ook logisch dat ze af en toe een confrontatie hebben met andere paarden uit de groep. De hiërarchie kan ook in de loop der tijd veranderen als een paard wat ouder wordt en dan ontstaat er wat onrust in de groep. Zolang het geen heftige gevechten zijn gaat het meestal vanzelf weer goed. Dat is dan een kwestie van tijd geven en de groep een beetje laten acclimatiseren. Dat Bruna niets terug doet is alleen maar goed. Des te sneller zal het ook ophouden. het zou denk ik vervelender voor hem zijn als hij de confronattie aan gaat en je dus echt een gevecht krijgt. Paarden kunnen heel wat hebben hoor ;)

janettt93

Re: paddockprobleem????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:06

Bruno is al 20 en hij zat echt onder de wondjes en durfde zijn stal niet meer uit. Ik vond dit zelf een beetje te ver gaan.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:30

Het is mogelijk dat het probleem ontstond doordat je op vakantie was. Ik heb zelf de indruk dat de status van de paardeneigenaar (dus die van jou) invloed heeft op de status van het paard. Daarnaast heb jij ervoor gezorgd (toen je hem kocht en aandacht gaf) dat hij groeide in zijn zelfvertrouwen. Doordat je weg was, werd hij als vanouds de pispaal.

Misschien kan je overwegen hem toch terug te zetten in zijn oude kudde, dat ging immers goed. In welke kudde je hem ook zet, heb vertrouwen in hem en moedig hem aan. Sommige paarden zijn gevoelig voor verbale complimentjes: "wooooow, moooiiii paaardje!!!" Of ga met hem rond paraderen (laat zelf ook een trotse houding zien), ook in de kudde. Jij houdt toch wel die andere paardjes op afstand? Dat jij zo'n leider bent, en Zijn Baasje bent, zal hem doen groeien. Kortom, nu neem je hem erg in bescherming alsof hij zijn mannetje niet staat. Dat is niet goed voor zijn zelfvertrouwen. Geloof in hem en hij redt zich wel. Elk paard weet zich te redden, zelfs de pispaaltjes.

En inderdaad zoasl Aartje zegt: paarden kunnen heel wat hebben hoor.