Paard trekt zich los

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ella_

Paard trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 17:13

Hallo,

Mijn 4jarige merrie trekt zich altijd los om naar de wei te gaan.
Nu de laatste tijd trekt ze zich ook los om van de wei gehaald te worden.

Ik haal en breng haar altijd naar de wei met het halstertouw rond haar neus. Maar dit helpt niet meer ze trekt haar altijd los.
Een vriendin vertelde me dat ik een hengstenketting moest gaan kopen.

Maar welk effect heeft zo'n hengstenketting?
Hoe maak je het vast aan het halster?
En denken jullie dat het gaat werken bij mijn merrie?

BigOne

Re: Paard trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:15

Gewoon doen, anders sleep je er straks achteraan of ze vliegt de weg op, totaal gebrek aan respect voor jou. Je kunt ook met halster in de wei gaan oefenen, doe dit de eerste keer met iemand die er verstand van heeft als je geen hengstenketting wilt gebruiken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:15

Persoonlijk geef ik dan de voorkeur aan het monty roberts halster.
Wel even aan laten wennen in de bak maar mijn hengst
Bleef keurig netjes naast me als ie dat halster om had.
Kan overigens niet aan blijven op de wei.

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 17:24

Werkt dat halster van monty roberts niet hetzelfde als halstertouw rond de neus?

febee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:07

volgt je paard wel goed als je met hem in de bak loopt of op straat?

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 20:09

Jaa, dan volgt ze heel goed. Ook als ik halt hou op straat of in de gang gaat ze stil staan. Als ze voor mij staat duw ik haar gewoon terug naar achter en dan blijft ze mooi staan.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:10

Ik werk veel met ongeduldige en jonge paarden en wat wij altijd doen is je linkerhand met het uiteinde van het touw, voor de neus van het paard houden. En zodra hij harder wil dan jij aangeeft, zwaaien met die hand of een tik op zijn neus. :) Werkt echt heel erg goed! En veel oefenen inderdaad. :j

Edit: En goed zijn hoofd bij jou houden. Zodra het hoofd rechts is, kan jij een paard niet meer houden. :) Wat je kan doen om dit te voorkomen is telkens kneepjes in het halstertouw geven zodat zijn hoofd bij jou blijft.

febee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:15

ik zou dan indd veel oefenen.
en inderdaad een keer echt goed laten weten dat je het zo niet wild hebben.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:16

Idd ff hand omhoog,of kort zweepje mee om voor de neus te houden.
Misschien even een tijdje met een hoofdstel naar de wei brengen?
Zorg ook voor een lang touw.

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 20:16

Maar het begint pas als ik mijn paard vast klik met het touw en verder wil gaan, dan trekt ze tegen en galoppert weg. ( als ik haar naar stal wil brengen)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:18

Dan begin je dus gelijk met je hand / zweep voor de neus. :) Consequent zijn en zelf opletten en snel reageren.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:24

Loopt ze toevallig ook met haar schouder tegen je aan?

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 20:27

Nee, dat doet ze niet

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:30

Misschien zou je in de bak (afgeschermde omgeving, geen grote problemen mocht ze zich toch lostrekken) kunnen oefenen in het leiden?
Of is het echt specifiek naar het weiland toe - dan zou je misschien kunnen spelen met het feit dat het weiland niet per sé het eind station van jullie wandeling hoeft te zijn, je zou voorbij het hek kunnen lopen, nog eens omdraaien etc. (Ik probeer mee te denken :-) Was voor mij herkenbaar, ook meegemaakt met verzorgpaardje maar dat probleem was gefikst door gewoon heel duidelijk te zijn in de commando's 'ho' en 'go.')

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:20

Dank je wel iedereen voor de tips! Ik ga ze zeker gebruiken :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:24

Ella_ schreef:
Werkt dat halster van monty roberts niet hetzelfde als halstertouw rond de neus?

Ongeveer wel echter wel een stuk scherper en op de juiste plaats.
Zolang het paard braaf volgt is er nul komma nul druk echter je kan even inwerken.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:29

Wellicht ten overvloede

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:02

Ella_ schreef:
Maar het begint pas als ik mijn paard vast klik met het touw en verder wil gaan, dan trekt ze tegen en galoppert weg. ( als ik haar naar stal wil brengen)

goed opletten dus!
paard mag niet voor je lopen en zo lang ze dat niet kan dan kan ze ook niet wegrennen.
consequent zijn,desnoods met iemand er bij en met 2 man gaan lopen tot het wel goed gaat :j
inderdaad even zwaaien met een touw voor haar neus langs zodat ze achter je blijft of desnoods even een zweepje meenemen die je voor het hoofd kan houden

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:17

Ik zou dus beginnen met je paardje leren om niet tegen druk in te gaan, in een afgesloten omgeving. En ja, dat is wat veel mensen grondwerk noemen maar eigenlijk is het niet meer dan oefenen met leiden, dus oefenen voorwaarts, stop, gaan, achteruit, draaien naar jou toe, draaien richting het paard.
In feite is je paard beloond doordat ze zich succesvol heeft losgetrokken. Mocht je dat aanvoelen komen, zou je zijn/haar achterhand van je af kunenn sturen. Dan komt de neus naar je toe in buiging richting, jou. Paardjes zijn op hun sterkst wanneer ze voor je uit lopen, recht. Loopt het paardje te ver voor je uit, oefen door hem achteruit te laten lopen (met jou nog steeds ernaast, in dezelfde positie) en beloon je paardje door opnieuw voorwaarts te gaan. Kun je een leuk spel van maken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:02

Ik heb zo'n fjord die dat ook flikt. Heeft inmiddels een aantal keer los over de weg gelopen, parkeerplaats tegenover de stal, tuin van de buren,over het erf, over het hele weide terrein, concours terrein. Na elke keer die gevechten en inmiddels al weken een zere schouder van dat 'getrek' , grondwerk oefenen, waar hij gewoon een hekel aan heeft, pak ik nu gewoon ene hengstenketting die ik onder de kin door haal.
Ik heb hem even 2x flink aan moeten trekken en nu gaat het al een aantal weken best goed. Nu probeer ik zo consequent te zijn dat ik hem voortaan zo de wei uithaal. Heb in iedergeval al minder last van mijn schouder en ook mijn rug is er wel blij mee.