Mijn paard bang voor alles wat nieuw is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xojeanne

Mijn paard bang voor alles wat nieuw is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 17:20

De titel zegt het al: mijn paard is bang voor alle nieuwe dingen die hij ziet.
In het begin dat ik hem reed had hij nog nooit balkjes gezien, er lagen een paar in de bak en hij raced de hele bak rond. Hij durft er nu nog steeds niet overheen te stappen. Dit heeft hij bij veel meer dingen. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Moet hij op mij gaan vertrouwen? (opzich doet hij dat al wel redelijk) maar hoe kan ik dit et beste aanpakken?

Alle tips zijn welkom!

Arc_En_Ciel

Re: Mijn paard bang voor alles wat nieuw is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:28

Als je merkt dat hij bang is, rustig bij de teugels nemen. Probeer eerst een paar keer heel rustig erlangs te gaan. Wanneer je paard wat beter reageert op de balken weer wat dichterbij, en dan uiteindelijk eroverheen.
Laat hem duidelijk zien dat het niet eng is, je kunt bijvoorbeeld een van zijn vriendjes nemen en die eroverheen laten gaan. Wanneer je paard ziet dat zijn vriendje het doet zal hij waarschijnlijk sneller zelf ook volgen.

xojeanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 17:37

Meestal als ik hem rustig wil laten kijken langzaam beetje dichterbij wil rijden springt hij gelijk weg en neemt de benen, ik stap dan ook wel is af en laat hem dan aan de hand kijken, in het begin vis gij dat dan nog wel eng maar na een paar keer is het goed. Alleen als ik er dan weer op ga is het precies het zelfde verhaal

Het is verder ook niet zo'n heel speciaal paard, het liefst blijft hij bij andere paarden uit de buurt dus echt andere vriendjes heeft hij niet haha maar ik zou het wel een keer kunnen proberen!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:39

Hm. Nou ja, probeer maar met die andere paarden. Ik hoop voor jullie dat het werkt !

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:04

Laat hem er eens tussendoor lopen, en geef hem de tijd zodat ie kan ruiken.
En wat al gezegd is, probeer het eens met andere paardem!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:08

xojeanne schreef:
Meestal als ik hem rustig wil laten kijken langzaam beetje dichterbij wil rijden springt hij gelijk weg en neemt de benen,

Ik denk dat hij inmiddels al geleerd heeft om weg te lopen/rennen, omdat je aangeeft dat hij dat 'meestal' al doet.

Laat het rijden even voor wat het is en ga op de grond werken aan enge dingen
Het lastigste voor jou is dat je hem bij je moet zien te houden, hij moet leren dat wegrennen niet werkt maar dat hij inplaats daarvan rustig moet blijven staan.
Ik zou zeggen schriktraining en bij ieder kleinste teken van ontspanning bij een eng object direct belonen

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:26

Denk dat het sleutel woord hierin echt "rust" is.
Ik heb een jong paard dat in het begin ook echt overal bang voor was. op de weg geschilderde fietsjes, bankjes, een bloemetje dat op de verkeerde plek stond, een vlieg die op het verkeerde moment langsvloog.
In het begin heb ik de teugel aangenomen en hem erlangs gedreven, dat werkte voornamelijk averechts want hij rende gewoon dwars door het bit heen de andere kant op.
Als ik merk dat hij iets eng vind zet ik hem direct stil en geef ik een beetje teugel. op die manier laat ik hem weten dat er niks aan de hand is en dat ik hem vertrouw. Als het echt heel eng is, mag hij van mij ook een paar stappen naar achter, zolang hij maar niet draait. Wanneer ik merk dat er weer wat ontspanning in komt geef ik licht been. dan gaat hij meestal een paar stappen voorwaarts maar blijft dan toch weer staan. Dan geef ik weer teugel en wacht in totdat hij weer ontspannen is. Dit hele spelletje herhaalt zich ongeveer 3 keer en dan stapt hij er zonder moeite langs/overheen.
Als zelfs dat niet helpt stap ik af en loop ik 20 keer met hem erlangs, net zolang totdat hij zich echt gaat vervelen. Als ik dan weer opstap is hij over het algemeen zo blij dat dat hele gedoe klaar is dat hij niet veel ophef meer maakt over het obstakel.

stellanoella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:03

heeyy ik lees net je probleem
geef je paard niet het gevoel dat je bang bent dat jou paard zou gaan schrikken
doe net of er niks aan de hand is en laat hem er na kijken en als het kan er aan snuffelen :d sucses heb het zelf ook gehad eerste bos ritje XD

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:50

Ik zou inderdaad gaan grondwerken met je paard. Deze oefeningen zullen versterkend werken voor jullie band, hij zal meer vertrouwen in zichzelf gaan ontwikkelen en in jou. Begin eerst met wat basis grondwerk oefeningen (leiden, volgen, halthouden en achterwaarts) en bouw dit later uit naar wat obstakel training. Bijvoorbeeld met balken, autobanden en plastic. Wat erg belangrijk is, geef hem de tijd en blijf zelf ontspannen. Als je zelf gespannen bent, zal het paard dit bij je aanvoelen en overnemen.

xojeanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 23:13

Echt super bedankt voor alle tips! Ik ga er mee beginnen en kijken of het werkt :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:26

Basis is idd grondwerk. Vervolgens zelf een timing gaan ontwikkelen bij het beoordelen wanneer je met bepaalde oefeningen kunt stoppen en wanneer je door MOET gaan.

Paarden zijn van nature bang voor objecten. Wat is een object? Alles wat niet in hun stal of hun wei staat of leeft.
Trainen van paarden is een kwestie van sensibiliseren en desensibiliseren. Een paard moet leren accepteren dat er druk komt, dat hij een zadel, hoofdstel opkrijgt, ruitergewicht in het zadel. Hij moet leren accepteren dat er bezems op stal staan die omvallen en geluid maken, dat er een kruiwagen langskomt. Dat is desensibiliseren.
Een paard moet ook leren wijken voor druk. De natuurlijke reactie van een paard is om tegen druk in te gaan. Dus wij moeten hem leren dat hij vooruit gaat als wij druk met onze benen geven, of opzij gaat als wij ons been aanleggen of willen dat hij een stapje opzij gaat in de stal als wij daar een aanwijzing voor geven. Dit noemen wij sensibiliseren. En je moet heel goed uitkijken dat je niet aan het sensibiliseren gaat, terwijl je wilt desensibiliseren.

Op het moment dat een paard schrikt, van een zweep, of die tuinslang, of die stoel in de hoek van de bak, en wij hem dan geruststellen of zelfs de dingen waar hij van schrikt gaan weghalen of gaan ontwijken, zijn wij hem aan het sensibiliseren en dat is nou net wat je niet wilt. Een paard heeft ook een probleem dat dingen die hij met een oog ziet, voor hem compleet nieuw zijn als hij ze met het andere oog ziet.

De oplossing is om hem idd ermee te confronteren. Iedere dag weer. Laat het hem iedere dag opnieuw zien. Met beide ogen. Ga hem niet geruststellen, maar laat de energie afvloeien, laat hem zijn benen bewegen. Schrikt hij ergens van, dan rij je er langs. Als het om te beginnen 50m bij iets vandaan is, dan is dat 50m van iets vandaan. En dan ga je rijden. Parallel langs dat waar hij van schrikt. Is hij er langs, dan draai je om, maar draai het hoofd richting dat waar hij van geschrokken is. Heen en weer ieder keer draaien, iedere keer met het hoofd naar dat waar hij van geschrokken is. En je tast je langzaam naar dat toe waar hij bang van was. Staat hij erbij, dan laat je hem rusten. Niet laten snuffelen, gewoon staan. Rust is beloning.

Bij sommige paarden zul je dit keer op keer mee moeten nemen. Omdat dingen niet zo snel doordringen, of omdat dingen tot een ritueel verworden zijn. Het zal ook bij deze paarden uiteindelijk goedkomen. Als je het correct aanpakt.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:45

Mijn paard schrikt ook snel van vreemde dingen of van "iets" in de bosjes naast de bak.
Ik probeer er zo weinig mogelijk aandacht aan te besteden en ga er in ieder geval geen strijd van maken (moeilijk want ik erger me er wel aan, want ze schiet soms ineens opzij :o ).
In eerste instantie ga ik losrijden en vermijd daarbij te dicht bij het enge te komen, wanneer de ontspanning komt ga ik proberen steeds dichter langs het enge te rijden.

Ben ik op vreemd terrein dan ga ik eerst met haar aan de hand wandelen.